vaares Startet 13.Mars.2004 Link til dette innlegget Startet 13.Mars.2004 Vi lurer på om det er mulig å legge bryteren for baug-pr. til trimknappen på spaken? Idag har vi en enkel-spakskontroll uten trimbryter, men synes å ha sett at det fåes spake med bryter.Spørsmålet da er jo om vi bare kan bytte spaken, eller om alt,inkl. wire, må byttes.Tåler den bryteren å styre baugpr? Glemte å si at det er en TAMD 41.. Hvis noen av dere har gjort dette,hadde det vært fint å få noen tips... mvh" Vårres" Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 13.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2004 Jeg har lest at det finnes båter som har dette som standardløsning. Lurer på om det ikke var en Joda 310 Monaco som hadde det - et øyeblikk - må sjekke litt... Joda det stemte det: her er teksten klipt ut fra testen i Båtmagasinet Vår testbåt var utstyrt med baugpropell (ekstrautstyr), og betjeningen av baugpropellen var koblet til trimknappen i gasshåndtaket. Enkelt og meget betjeningsvennlig ved finmanøvrering. Sitér dette innlegget Link to post
Enjoy Svart 13.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2004 Norstar 290 har dette om standarløsning. Det er vanlig å bruke knappen for powertilt på girhendelen, den har tre ledninger. (Powertilt på egen bryter i dasjbord). Sitér dette innlegget Link to post
Ludde Svart 13.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2004 Har ikke gjort dette selv, men på min båt er knappen for tilt benyttet til baugpropell. Elegant løsning som kan anbefales. Sitér dette innlegget Hilsen Ludde Link to post
maanestraale Svart 17.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2004 Helt riktig som Enjoy skriver, min Nor Star 290 har vippebryteren på VP orginal spaken til styring av baupropell. Min Nor Star er halv.fabr. som jeg har bygget ferdig, og da koblet baupropell ledningene selv. Bryteren tåler dette fint, da det kun er styrestøm. 3 ledninger, (+) inn og (+) ut i hver sin "retn" til baupropell. Tillt styring er forrøverig på egen bryter på dash. Sitér dette innlegget M/B Månestråle www.maanestraale.com Link to post
REM Svart 18.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2004 Både på min forrige båt og på den jeg har idag har jeg benyttet en helt vanlig Wema vippebryter med retur. Denne har jeg tapet fast på stb. gasspak. Løsningen er meget bekvem, nesten usynlig, og du slipper å kjøpe deg nytt spaksett. Anbefales Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Lotus Svart 18.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2004 For noen år siden kikket jeg på en nesten ny båt. Alt var strøkent med unntak av en stygg skrape i gelcaoten på babord baug. Eieren fortalte at det hadde skjedd en ulykke under bruk av baugpropellen. "Virket den ikke?", spurte jeg. Jo, det gjorde den, men i en litt stressende situasjon i trangt farvann hadde han kjørt thrusteren feil vei. En situasjon som tilsynelatende var under kontroll, ble plutselig full kræsj med en stor flytende stålkloms. Han forklarte at baugpropellen ble styrt av bryteren på gasspaken som er for å tilte drevet ned/opp. Han hadde ikke drev og det virket som en genial ide å styre baugpropellen fra denne knappen. Ulempen var at knappen var liten, mindre enn tuppen av tommelen. I tillegg vippet den ned/opp og ikke styrbord/babord. Han måtte bare huske at styrbord thrusting var opp og babord ned. Det gikk bra en lang stund..... Jeg har en av disse joystick greiene til Sleipner. I tillegg til styrefunksjonen, slås styrestrøm av og på i samme bryter. Glemmer jeg å slå av, slår den seg automatisk av etter ca 20 minutter. Jeg synes løsningen er veldig grei, da jeg så og si aldri gasser samtidig som jeg bruker baugpropellen. Og de ytterst få gangen det skjer, gasser, svinger og baugthruster jeg ikke samtidig. 3 hender er derfor ikke nødvendig. Jeg bruker rattet og hjelper til noen sekunder med baugpropellen hvis det er nødvendig eller bekvemmelig. Som oftest bruker jeg ikke engang rattet fordi jeg ikke har styrefart. Litt justering med baugpropellen og til slutt litt reversering om nødvendig. Det hele kan gjøres med en hand selv om ratt, gasspak og thrusterspak er 3 forskjellige enheter. Så det er bare å legge styringa til trimbryteren på gasspaken, spørsmålet er om du ønsker å ha det slik. Er svaret ja, så bare sett i gang. Det er kun styrestrøm som går via bryteren. Lotus Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.