Jump to content

Hvordan lage mannelokk i dieseltanker?

Suggen (i sundet)

Recommended Posts

Det begynner å dra seg til for sjøsetting av båten etter 2 år på land med diverse ombygninger som motorbytte/gearbytte/forlenging og senking av kjøl/bygging av flybridge+ en forestående inredning av akterseksjonen, men før jeg fyrer beistet så kunne jeg tenkte meg og gjort ren tankene for forskjellige ulumskheter som har samlet seg opp siden 1983.

Problemet er at det er 2stk.700 liters dieseltanker som er montert på hver side i maskinrommet uten noe som helst form for inspeksjonsluke/mannelokk av noe slag og tankene er montert så høyt at jeg må inn fra siden,det er ikke plass til å komme til fra toppen av tankene.

Tankene er laget av 4mm. vanlig stål med skvalpeskott.

Er det noen som har peiling på om det finnes leverandører av noe ferdiglagde saker jeg kan bruke til dette?

Ser for meg å lage 2 stk. passe store hull i hver tank for å komme til skikkelig, og ser for meg en løsning med 2 halvringer med påsveisede bolter innvendig og hele ringer med tilsvarende hull utvendig og pakninger imellom når man skal klemme dette sammen igjen.

Er det noen som har peiling på om det finnes noe ferdigvare til dette eller eventuellt har andre forslag til løsninger?

:crazy: Edit: Begynner å bli lei av å lage diverse deler selv.

Redigert av M/Y LUCIELLE (see edit history)

Jeg ville vært ytterst skeptisk til å lage hull i siden på tanken. Dette blir ikke lett å å tett etterpå! Selv hadde jeg tanken ute i vinter ifm motorbytte, regner med det er første gang siden båten var ny i 1978. Litt grums var det, men ikke verre enn at det kunne fått være der egentlig! Jeg brukte påfyllingsstussen til å gjøre rent det ene kammeret, og laget hull til tankmåler i det andre kammeret på et slikt sted at jeg kunne bruke dette til rengjøringen også. Brukte høytrykkspyler med rotojetdyse nedi hullet til å spyle rent for dieselgrums, , støvsugde opp vannrester med våtstøvsuger og tynt rør, og lot den tørke noen uker. Klar for 30 nye år!!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...