Hot Johnsen Startet 26.April.2008 Link til dette innlegget Startet 26.April.2008 Har lest side opp og side ned om prosessen rundt bytte av drevbelg (Volvo 110 S). Ble meget overrasket over hvor mye som er skrevet om en så ukomplisert operasjon. Selvfølgelig må en være nøye, men dette er vel en av de vedlikeholdsopersjoner jeg har lest mest om og som viste seg å være meget ukomplisert. Jeg har tidligere hatt mange motorbåter og nå "konvertert" til seil. Og med all respekt å melde og uten å såre noen, er det slik at seilere har liten forutsetning for å skru??? Saken er at dette kan "alle" greie uten mye dyrt spesialverktøy. Men det det ikke står så mye om er hva som er best å bruke til å lime fast gummidekkeplaten under båten. Denne skal ikke være vanntett, men kun gjøre det aquadynamisk rundt drevet. Har nå hørt og lest at følgende kan brukes: Tec7 Sikaflex 291 Kontaktlim (Biltema) Wurt (et eller annet nummer) Hvilken erfaring har dere som har gjort dette tidligere? Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 26.April.2008 Link til dette innlegget Svart 26.April.2008 Sikaflex pluss at jeg i tillegg satte små treskruer med litt store skiver i hvert hjørne av gummien. Bunnen er så tykk i dette området slik at 6-8mm lange treskruer ikke går igjennom. Sitér dette innlegget Link to post
Hot Johnsen Svart 26.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.April.2008 Forstår tanken din om å sikre platen og hjørnene. Men jeg ønsker ikke å lage hull på skroget utenom de nødvendige skroggjennomføringer. Dette skal heller ikke være nødvendig. Problemet er at Drevia sier at en skal bruke sika mens vovlo verksted i son sier kontaktlim. Så da kan det være at konklusjon blir at det er like godt..... Vurderer å bruke kontaktlim på flaten og sika eller tec7 i overgangen mellom plate og skrog slik at ikke vannet får tak i hjørnene Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 26.April.2008 Link til dette innlegget Svart 26.April.2008 Jeg laminerer den fast med 2 x 300 CSM remser. Sparkler og sliper. Blir helt slett, og den sitter dønn. Sitér dette innlegget Link to post
Hot Johnsen Svart 26.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.April.2008 Hva er 300 csm remser? Er det glassfiberduk eller karbonfiberduk? Sitér dette innlegget Link to post
yps Svart 26.April.2008 Link til dette innlegget Svart 26.April.2008 Har brukt vanleg kontaktlim. Fungerer heilt fint. Set framleis like fint etter tre år! Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 26.April.2008 Link til dette innlegget Svart 26.April.2008 CSM = Chopped Strand Mat. Glassfiber. Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 26.April.2008 Link til dette innlegget Svart 26.April.2008 Men jeg ønsker ikke å lage hull på skroget utenom de nødvendige skroggjennomføringer. Båten er tykk som bare det i dette området. Skruene går en ca 1/3 av tykkelsen på min båt. Sitér dette innlegget Link to post
Hot Johnsen Svart 26.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.April.2008 (redigert) Tok en "sjefsavgjørelse" og brukte kontaktlim fra Biltema som tenkt. I tillegg gikk jeg over overgangen mellom dekkeplaten og skroget med Tec7. Dette er jeg overbevist om at sitter til den dagen den må fjernes med sparkelspade og aceton . Gikk over før liming og fjernet gamle rester av kontaktlim, og det satt som bare f..... Så kontaktlim er nok tingen hvis en ønsker at den skal sitte Redigert 26.April.2008 av Hot Johnsen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.