index Startet 13.Mars.2004 Link til dette innlegget Startet 13.Mars.2004 Hei, Jeg kunne godt tenkt meg en turteller i båten, men dynamoen mangler "W" uttak. Har forstått det slik at dette er relativt enkelt å lage til, hvis jeg ikke har misforstått helt så skal ledningen koples til en av diodene. Men så er spørsmålet: Er det likegyldig hvilken av diodene denne koples til, eller må det være på ett spesielt sted? Og dessuten, er diodene følsomme for varmen i forbindelse med lodding, slik at jeg risikerer å ødelegge dem? Flott hvis noen kunne gitt meg en skikkelig forklaring på dette. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hulda Svart 13.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2004 Fortvil ikke, skikkelig forklaring fra Hulda: Avhengig av type dynamo naturligvis. Sprett opp dynamoen. Statorviklingene er kolpet til diodebroen med muttere på skruer (til vanlig). Ha en ledning (1,5 kvadrat eller mindre) med kabelsko klar. Skru av en av mutrene. Tre kableskoen nedpå. Skru til og tre kabelsnutten ut gjennom et eller annet hull i bakkant av dynamoen. Og du har uttaket ditt. Har gjort det mange ganger, funker hver gang. Sitér dette innlegget Link to post
Viksund Bravo Svart 13.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2004 Hei. Har også lurt på å bruke W-uttaket på min Sabb 2G, men det er ikke original dynamo. Hvordan vet jeg at dynamoen "gir" riktig turtall? Er ikke det avhengig av utveksling mellom dynamo og svinghjul? (Størrelse på reimhjul på dynamo.) Mvh Christian Sitér dette innlegget Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
Hulda Svart 13.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2004 Nor-Dan, greit spørsmål... Sjekk i manualen på motoren. Motoren er satt opp med et tomgangsturtall. Det er en skrue (bak) på turtelleren der den kan justeres. Jeg bruker amerikanske Faria, har motor og dynamo fra samme land. Helt korrekt turtall i h.h.t. boka. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 13.Mars.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2004 Takker for enkelt og lettfattelig svar. Når det gjelder tomgang på Sabb (har selv en 2H) så er disse normalt sett ikke stilt inn på tomgang i det hele tatt, da det vanlige er å stoppe dem med regulatoren. Hvis du stiller den inn for normal tomgang så må den stoppes med dekompresjonshendelen i stedet, og dette anbefales ikke fra Sabb. Så jeg går ut fra at løsningen blir å låne en slik turteller som brukes på elektromotorer m.m. med refleks som limes på svinghjulet, og kalibrere inn turtelleren etter dette. Eventuelt stille den etter maks turtall oppgitt i manualen og satse på at den faktisk klarer å oppnå dette. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hulda Svart 13.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2004 Absolutt Index, det er heller ingen katastrofe å bomme med noen rpm. Den eneste grunnen til at jeg i det hele tatt har turteller på Hulda er at jeg kjører "off spec." På Sylfiden der jeg hadde en 2-sylindret Yanmar hadde jeg ikke teller. Heller ikke på Caroline der jeg hadde en Mercedes 190D-motor. På Hulda har jeg imidlertid potensielt så mye krefter at jeg trenger en maks-referanse. Hvis ikke hadde jeg gitt blaffen i telleren. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 13.Mars.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2004 Jeg har vel ikke det helt store behovet jeg heller, men det er noe med å ha oversikten da... Har merket at når jeg har hørt på motoren på samme turtall i en time eller to så spiller av og til hørselen meg et puss slik at det virker som om turtallet synker, og det kan av og til være en vemmelig følelse. Så en bekreftelse på at alt er OK kan være greit å ha I tillegg så er det greit når man kommer til lands igjen å få turtallet ned på et fornuftig nivå i forbindelse med manøvrering. Med vridbar propell bør du ha litt turtall for å kunne manøvrere skikkelig, men helst ikke for mye. Og etter å ha hørt på en Sabb i noen timer så blir man lett litt tonedøv... Ikke så lett å gå etter øret da... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hulda Svart 14.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2004 Index: Motoren til Hulda daler virkelig, noe jeg må fikse.. Men hvis du venner det til det "relativet forholdet" så spiller jo ikke det faktiske turtallet så stor betydning. Alternativet er jo å få fatt i en stroboskopteller og så kalibrere i henhold til denne. På Hulda kan jeg kun si at turtallet er korrekt innenfor 50 rpm på tomgang. Som sagt, det å legge ut w-uttaket er enkle greier. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.