kanel Startet 26.April.2008 Del på Facebook Startet 26.April.2008 Hei Jeg har tenkt å skaffe meg kompressor i båten, Er det noen som har erfaringer, råd, tips om det? Type etc? Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 26.April.2008 Del på Facebook Svart 26.April.2008 Hei Den mest anerkjente kompressoren er utan tvil Bauer. Minste modell heiter Junior II. IDE er òg bra. Unngå for alt i verda italienske Coltri Sub. Nye presser kostar frå ca. 30 000 og oppover. Mindre flyttbare dykkekompressorar er ofte dreve av ein 5,5 hk Honda bensinmotor. Men kjøper du ny så vel du sjølv kva motor du vil ha. Sjølv så slit eg med å freista å kopla min, med kilereim, til hovudmotoren. Me det er diverre ikkje plass. Kontakt Toskedal UV-service for meir info. Mannen har peiling og yter god service. Ask Sitér dette innlegget Link to post
kanel Svart 26.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.April.2008 Takker så mye Når jeg søkte så fikk jeg mest info om coltri sub, og det ante meg at 17 000 var for godt til å være sant..... Da skal jeg sjekke junior II, siden jeg har begrenset med plass Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 26.April.2008 Del på Facebook Svart 26.April.2008 Har hatt med kompressor i ferien i mange år. Problemet er at de bråker så mye at man ikke kan fylle hvis det ligger båter i nærheten. Jeg hadde den derfor fast montert i jolla slik at vi kunne fylle der vi skulle dykke. Som Ask sier er det Bauer som er det som gjelder. De har noen patenter som gjør de helt overlegne andre merker. men det koster selvsagt noe ekstra. Jeg har en Bauer Capitano, fyller 140l/min, drevet av 5hk B&S eller 3kw tre-fase. Utilus er den mest solgt transportable modellen, 100l/min. Ville ikke kjøpt noen av de små som Bauer selger, mye dårligere driftssikkerhet. Sitér dette innlegget Link to post
o.b.lix Svart 26.April.2008 Del på Facebook Svart 26.April.2008 Unngå for alt i verda italienske Coltri Sub. Det har eg også hørt, men har nå ei slik på mitt 8. år som ble kjøpt brukt, og den går helt fint enda. Har vel ikke fått optimal vedlikehold heller... Tror nok at det må være til yrkesbruk coltri ikke duger, til privat er den mer enn god nok! Sitér dette innlegget Link to post
kanel Svart 27.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.April.2008 Takker for gode råd var akkurat det jeg trengte. Har kikket litt og funnet ut at kanskje Bauer Oceanis kan være den rette for meg, men må undersøke pris først. Hvilke coltri sub modell bruker du o.b.lix ? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 27.April.2008 Del på Facebook Svart 27.April.2008 Oceanis tihører lettvekts-serien, disse går på høyere turtall og har ikke trykksmøring og den spes. patenten på 3.trinnet. Ville forsøkt å få tak i en brukt Utilus. Har vært produsert tilnærmet uforandret i snart 50 år så det finnes endel på markedet. Sitér dette innlegget Link to post
kanel Svart 27.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.April.2008 hmm... men de veier omtrent 120-130 kg, blir ikke så lett å håndtere.. Men jeg ser poenget ditt Men er utilus ute av produksjon? Kan jeg spørre hva du må gi for en capitano? ( disel motor) Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 27.April.2008 Del på Facebook Svart 27.April.2008 Diesel kan du glemme pga vekten, støyen også.. Bedre med en som er pålitelig, selv om den veier litt mer. En Utilus varer evig i privat bruk. Jeg hadde kompressoren i en 12fot with. Man må nesten ha en lettbåt skal man komme til de intr. dykkerstedene, iallfall så lenge man ikke har noen ti å passe "moderskipet". En ny Capitano koster vel nærmere 100k. Jeg kjøpte min i 1975 og den er fortsatt god som ny, abs. ingen problemer på alle disse årene. Sitér dette innlegget Link to post
kanel Svart 27.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.April.2008 Ok, jeg får begynne å lete litt... har tro på å legge litt ekstra i det for kvaliteten sin skyld, når jeg først skal anskeffe det Har hovudsaklig tenkt å ha den på "moderskipet", ved at hun ligger på anker. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 27.April.2008 Del på Facebook Svart 27.April.2008 Skjønner, men da må det ikke være andre båter i nærheten, lyden får folk til å fly i flint, det fant jeg ut første sommeren. Deretter sto den i jolla. Bruker du litt tid på letingen dukker det sikkert opp en brukt. De som har vært i privat eie er ofte som nye. Ville også sjekket i Sverige og Danmark. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.