rex Startet 26.April.2008 Del på Facebook Startet 26.April.2008 Dieseltank lufting som går ned. Kan noen forklare meg hvorfor lufteslangene på dieseltankene går nedover etter skrog-gjennomføringen. Burde ikke de gå først oppover slik at det ikke kommer inn vann? Båten er en Scand Baltic. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 26.April.2008 Del på Facebook Svart 26.April.2008 Det burde være en svanehals som går så høyt som mulig. Mye uforklarlig "kondens" på tanken kommer nok den veien. Hulda har tatt konsekvensen av dette, og lagt luftingen innenbodrs. Umulig å få vann inn via luftingen. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 26.April.2008 Del på Facebook Svart 26.April.2008 (redigert) En såkalt svanehals burde det være for å unngå vann i tank. Litt merkelig at slangen går direkte ned uten bøy på seg. Redigert 26.April.2008 av Hansi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 26.April.2008 Del på Facebook Svart 26.April.2008 I min forrige båt gikk de først nedover, og så opp igjen. Dette førte til at det alltid lå litt diesel i slangen, og når vi lå en fin plass så slapp den ut en liten skvett diesel hver gang den rullet litt på seg. Genial løsning! Ble løst med å henge opp slangen med et strips, slik at den fikk fall begge veier fra midten. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
rex Svart 26.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.April.2008 Burde jeg da snu kroggjennomføringen slik at den da går opp først? Se tegning under, slik er det idag. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 27.April.2008 Del på Facebook Svart 27.April.2008 Det burde du gjøre. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 27.April.2008 Del på Facebook Svart 27.April.2008 Hvis luftingen er plasset høyt oppe på skutesiden burde det ikke være noe problem med den løsningen du har. Men er du likevel plaget av at sjøsprøyt kan komme oppi så finnes det rustfrie hetter som kan skrues over gjennomføringen. Ørlite tetningsmasse på flensen og festes med 3 små karosseriskruer La åpningen peke litt på skrå ned og akterover slik at sjøsprøyt etc. ikke vil komme til, men bli ledet over og forbi. Bunkrer du over vil dette renne vekk med en gang. http://www.maritim.no/product.aspx?id=2275...upkey=009002030 Det finnes samme type i større utgaver hvis luftingen din bygger for mye for denne hetten, men ser at Maritim ikke har disse. Her er en annen løsning: http://www.maritim.no/product.aspx?id=4400...upkey=006003073 Sammen med denne: http://www.maritim.no/product.aspx?id=3989...upkey=006003073 Sitér dette innlegget Link to post
rex Svart 27.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.April.2008 Takk for svar, da er de bare å sette igang før sjøsetting. Sitér dette innlegget Link to post
Crescent 535 HT Svart 28.April.2008 Del på Facebook Svart 28.April.2008 Jeg låner tråden litt. Når jeg fyller diesel må jeg fylle veldig sakte, ellers renner det over. Dieselen "stopper" liksom i slangen og luft kommer opp og gjør at det bobler over. Jeg har prøvd og blåse i påfyllingshullet og da kommer det luft ut av luftehullet. Alt ser ut til å fungere. Noen tips til hva jeg må gjøre for å ikke søle diesel utover hele båten hver gang jeg fyller (ca 2 ganger i året )? Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 28.April.2008 Del på Facebook Svart 28.April.2008 Til Jostein, Det kan være at det rett og slett ikke er god nok utlufing fra tanken. Sjekk lyfteslangen, slik at den ikke ligger i klem osv. Har den alltid vært slik? Det kan også være at selve lufteventilen i skroggjennomføringen er nesten tett... Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 28.April.2008 Del på Facebook Svart 28.April.2008 Diesel skummer mye når den fylles. Det en del fabrikanter gjør feil er at de ikke tar høyde for skumming og legger luftingen for nær området der dieslen lander inne i tanken. Jeg har til og med sett produsenter som har lagt luftingen som et stikk ut fra påfyllingstussen. På min båt har jeg lufting med 10 mm diameter. Jeg kan pøse på all den dieselen jeg bare greier, det gir aldri tilbakeslag. Sjekk om du kan legge inn ny lufting på et annet område av tanken. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 28.April.2008 Del på Facebook Svart 28.April.2008 I noen båter hender det at slangen mellom påfylling og drivstofftank henger litt ned slik at dieselen må litt opp for å komme ned i tanken. Da blir det ofte håpløst å fylle. Klarer man å legge slangen med gjevn fall så går det som det suser igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.