Jump to content

Ballistic 550SE RIB, Tohatsu 115 propellvalg.

hcn

Recommended Posts

Er ganske overbevist om at en stålpropell (Ballistic) for eks. er overlegen sammenlignet med en alu. propeller, når vi snakker om motorer over 40-50 hk.

Har iår kjøpt en Turbo Quest i 13x19" , skal visstnok være en veldig bra propell. Har såklart bedre grep enn std Yamaha Alu, samt gir bedre komfort/kjøreegenskaper, men har ikke fått den fartsøkningen jeg hadde håpet på.

Har prøvd den på 2 båter, Wesling 490/60 Yamaha (m/ heving av motor), og Yamarin 5940/F115.

Så man skal ikke kimse av en god alu propell - ikke alltid det er like mye å hente på stål. Man må uansett regne med å måtte prøve seg fram - det som funker utmerket på en båt behøver ikke funke like bra på en annen båt.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

tjaa det spørs nå hva slags egenskaper du er ute etter da. når man snakker stålpropell så kan man få en propell tilpasset akkurat de egenskapene DU er ute etter. å anbefale stålpropell som om alle stålpropeller er like blir heilt feil. man får stålprop som er lik med alu til propeller med ekstreme egenskaper og dertil uegnet annet enn til heilt spesielle ting. og midt inni der kan man finne gull. men å bare anta at en stålpropell med moderate egenskaper gir noe særlig forbedring på noe som virket bra med alu i utgangspunktet er optimistisk :smiley:

Redigert av Korsnes (see edit history)
tjaa det spørs nå hva slags egenskaper du er ute etter da. når man snakker stålpropell så kan man få en propell tilpasset akkurat de egenskapene DU er ute etter.

Ja, JEG er ute etter egenskaper som ikke min alu. prop kan gi meg idag. Derfor vil jeg gå for en stål propeller som er mer "cuppet" enn en alu. propeller og som gir meg bedre løft av bauen, ved at den tåler mer uttilting før den "spinner".

Dette bør vel være forståelig for deg også `Korsnes`. :wink:

jaja men da har du en misjon :cheers: slett ikkje alle som har det. de har bare hørt at stål skal være så bra og bytter uten at det er noe problem med den de har..

gir denne kappede ballistic propellen noe spesielt løft da? og en propell er nå mest effektiv når den får jobbe 90 grader i vannet.

Redigert av Korsnes (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...