arntans Startet 26.April.2008 Del på Facebook Startet 26.April.2008 Etter å ha lest mange oppslag om diverse turopplevelser her på Baatplassen er utferdstrangen kommet over meg også. Jeg er intressert i alle gode råd som kan oppdrives.Utgangspunktet er Vestlandet,ankomststed er vestenden av Kieler Kanal. Båten er en eldre sjark av typen Husky,26 fot. Jeg ønsker opplysning om reiserute,øst om Danmark,formaliteter som registrering og krav til sertifikat samt eventuelle hensyn en må ta når det gjelder toll etc. Ellers alle praktiske tips en landkrabbe kan trenge for en slik tur når det gjelder havner nedover,bunkringsmuligheter og proviantering. Også hva man trenger av de mest nødvendige hjelpemidler for sikker navigasjon. Sitér dette innlegget Link to post
Divemaster Svart 26.April.2008 Del på Facebook Svart 26.April.2008 Stavanger - Mandal - Tyborøen - Gjennom Limfjorden - Anholt - København - Kiel Ta med forsikkringspapierer, evt sertifikater, pass, hvis du har moms / salgspapirer osv. så ta disse med... Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
Bitteliten Svart 26.April.2008 Del på Facebook Svart 26.April.2008 Og har du avgiftsfri diesel ombord må du ha med kvitteringer. Sjekk med Roaldbj - han vet eksakt hva som trengs etter sin erfaring med tyske tollere Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 26.April.2008 Del på Facebook Svart 26.April.2008 Etter å ha lest mange oppslag om diverse turopplevelser her på Baatplassen er utferdstrangen kommet over meg også.Jeg er intressert i alle gode råd som kan oppdrives.Utgangspunktet er Vestlandet,ankomststed er vestenden av Kieler Kanal. Også hva man trenger av de mest nødvendige hjelpemidler for sikker navigasjon. Ser ut som at du vil gå inn på Kiel kanalens vestside og så oppover langs Danskekysten ? En utfordring blir strekket mellom Lista og Kielkanalen. Du bør da velge rute f.eks. Lista til Thyborøn, så til Helgoland og videre sydover mot Brunsbuttel. Som tidligere nevt; ha dielsel beholdingen i tankene. (I hodet ) Tyske tollere/tjenestemenn - kan "ta den helt ut", når de er i rette slaget. Det er mye pålandsvær og grunnt vann langs vestkysten av Danmark og i Tyskebukta, så ha et "kalibrert" ekkolodd, GPS/kartplotter og gode kart med deg. Et dugendes peilekompass eller kikkert m/kompass er heller ikke å forrakete. Fremfor alt, les og studer farvannsbeskrivelsene nøye der du har tenkt deg å seile. Vurder alle momenter du vil kunne møte. Da blir overraskelsen mindre når de dukker opp. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
Divemaster Svart 27.April.2008 Del på Facebook Svart 27.April.2008 Ta turen andre veien som jeg nevnte ovenfor ... slik at det blir som jeg beskrev ovenfor ... og etter Kiel, får du Brunsbuttel - Esbjerg - Hvide Sande - Tyborøen (evt Hirtsalts) og hjem til gamlelandet... Har gjort begge veiene, og det blir mindre stress den veien da du har de Tyske Tollmyndighetene når du kommer fra Danmark, noe som er "lettere" enn når du kommer fra skatteparadiset .....Helgoland... Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
roaldbj Svart 27.April.2008 Del på Facebook Svart 27.April.2008 Det beste rådet jeg kan gi er at du så fort som mulig kjøper deg Komma's Havnelods 2007-2009. Her fremkommer de fleste opplysningene som er nødvendige for seilasen din. Når det gjelder mer spesifikke opplysninger, kan vi komme tilbake til det. Anbefaler på det sterkeste at du seiler slik du har angitt i det første innlegget ditt, det vil si øst for Danmark og inn i Kielerkananel via Holtenau. Det er mange steder langs kanalen du kan overnatte. Omlag 7 nm fra innseilingen i kanalen kommer du til en "innsjø" som heter Flemhuder See - dette er et idyllisk sted jeg anbefaler for en overnatting på svai. En bok som også er verdifull er Komma's bok om ankerpladser i Danmark. Den har jeg mye glede av. Du bør dra innom Anholt og ta veien til Dyvig på Als. Ballen og Langør på Samsø er også uforglemmelige steder. Lykke til med planleggingen. Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 27.April.2008 Del på Facebook Svart 27.April.2008 Vi seilte kysten fra Levanger i N-Trøndelag til Farsund, deretter til Hansholm - Thyborøen - Hvite Sande - Esbjerg og Helgoland. Du må gå på havnekontoret og melde deg etter ankomst Helgoland. På Helgoland bar vi ombord varer for hver tur vi var på land. Om du handler til en av de mange skipshandler kommer de med bil på brygga med varene, og da ser også de tyske tollerne hva du tar ombord. Du får ta med bare en liter sprit inn til Tyskland fra Helgoland, vi hadde med betydelige mere. I Brunsbuttel må du velge den gamle slusen til høyere. Komersiell trafikk i slusen til venstre. Gå inn i slusen og gjør fast til flytebryggen. Vi la ikke merke til om vi ble løftet eller senket. I tilfellet var det bare 5-10 cm. Neste sluse blir utløpet i Kiel, hvor du også betalen noen få Euro. Jeg husker ikke beløpet. Det er få gjestehavner i kanalen. Fra Kiel til Maasholm (som må besøkes), deretter Fredericia - Grenå - (Limfjorden) Ålborg - Nykøbing - Thyborøen - Farsund og kysten nordover tilbake til Levanger. I Danmark kan du legge deg på båtplasser som er merket med grønt skilt. Når danskene forlater båtplassen sin henger de opp et grønt skilt med dato for når de er tilbake. De som ligger i havner som deltar i dette systemet får gratis plass i de havnene de kommer. Vi nordmenn må betale overalt, men heldigvis så er det meget rimelig. God tur! Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
arntans Svart 27.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.April.2008 Det er meningen å gå inn i kanalen fra øst ja, så får jeg se videre. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 27.April.2008 Del på Facebook Svart 27.April.2008 Dersom du på veien sørøst-over går innom Maasholm for å handle tollfritt (eksport) hos skipshandleren (alt kan bestilles på forhånd via internett), må du etterpå ha denne signalvimpelen oppe. Er det noen som vet hva den betyr? Sitér dette innlegget Link to post
kes Svart 27.April.2008 Del på Facebook Svart 27.April.2008 Udeklarerte toll- og avgiftspliktige varer? Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 27.April.2008 Del på Facebook Svart 27.April.2008 Jeg vet ikke hva signalflagget betyr. Jeg fikk beskjed fra tollerne i Maashom om at jeg måtte seile med denne vimpelen til jeg var utenfor tysk territorialfarvann. Sitér dette innlegget Link to post
Kjell E Svart 27.April.2008 Del på Facebook Svart 27.April.2008 (redigert) Mulig tyskerne har en egen forklaring, men vimpelen er 3. substitutt. (Tredje flagg ovenfra i heisen gjentas) Hvis du f.eks skal signalere HELLO med flagg: 3. substitutt gjentar da tredje flagget, bokstaven L. Signalflaggenes betydning. Mvh, Kjell Redigert 27.April.2008 av LA3939 (see edit history) Sitér dette innlegget LA3939 har endret brukernavn Link to post
Catlina Svart 27.April.2008 Del på Facebook Svart 27.April.2008 Et tips i Kiel,gå inn så langt som mulig inn i indre havnebasseng ,innenfor Color Lines terminal er en liten gangbro rett utenfor jernbanestasjonen midt inne i byen.Broen åpnes med jevne mellomrom om kvelden og om morgenen for å slippe inn og ut sightseeingbåtene,da er du velkommen til å følge disse inn i indre basseng midt i byen. Virker som at turistmyndighetene synes det er stas at utlendinger ligger langs kaiene i indre havnebasseng, det er strøm tilgjengelig ,men ikke toaletter. Åpningstider på broen er slått opp skilt på broen. Har ennå ikke betalt noe for å fortøye der!!! Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 27.April.2008 Del på Facebook Svart 27.April.2008 Kjell, dette var litt for enkel/komplisert henvisning for meg. Jeg måtte bruke signalflagget etter at jeg hadde kjøpt tollfrie varer i Maasholm og deretter seilte videre i Tyskalnd. Jeg kunne fire signalflagget etter at jeg hadde seilt ut fra Tyskland. Håper du hjelper med videre avklaring. Sitér dette innlegget Link to post
SINBAD7 Svart 27.April.2008 Del på Facebook Svart 27.April.2008 Har selv vaert gjennom Kiel kanalen flere ganger og vil bare advare mot dieselsoel ved bunkring i kanalen. Kanalmyndighetene er meget noye! Fylte diesel ved pumpen i Brunsbuttel og sa til servitoeren at jeg 'antok' tankene ville holde X liter men bad ham foelge noye med selv. Det var kun da en av mine venner ropte 'Det kommer diesel ut av svanehalsen paa den andre siden' at jeg fikk servitoeren til aa stanse fyllingen. Da hadde allerede 3-5 liter rent nedover dekket og ut av spylgattet. Det var jo ikke saa veldig mye men det sprer seg jo meget fort over et stoerre omraade. Brukte Zaloflasken fra byssa ganske iherdig og det saa ikke saa ille ut da vi fortsatte ferden oestover i kanalen til Holtenau. Vel fortoyd langs flytepontongen i Holtenau slusen, kom det plutselig fire fult vaepnede politimenn klatrende ned leideren og bordet baaten med arrestordre. Foer vi fikk forklart hva som hendte hadde slusen appnet og toemt seg to ganger og vi var beglant fra masse baater som sikkert trodde vi var smuglere eller verre. Det ble foert anslaatt at vi hadde lekket ut 10 liter men etter en del akkordering ble vi enige om 5 liter maks. Vaar forklaring at det var jo servitoerens ansvar som fylte diesel paa tankene var ingen undskyldning, da skipperen/baatfoereren har det oeverste ansvar for baatens adferd. (det samme gjelder forresten selv om du har los ombord i et skip) Vi fikk beskjed om at vaar 'sak' ville bli tatt opp i den lokale retten og at vi om noedvendig maatte vaere forberedt paa aa moete. Det slapp vi imidlertid og fikk et par maaneder senere et meget offisielt utseende skriv fra retten hvor vi ble frikjent fra videre straff. Husker ikke hvor mye vi betalte men det var en anseelig sum i hvert fall for meg. Det viste seg at de har en literpris i mulkt for dieselspill i kanalen, som maa betales umiddelbart. Vi ble sogar kjoert av politiet til banken for aa veksle penger. Paa tilbakeveien tror jeg de ganske sympatiske politifolkene synes synd paa oss og gav oss en sightseeing tur roundt om i Holtenau omraadet hvor de stoppet ved en fin pub (bierstube) de anbefalte. Da de satte oss av paa kaien ved baaten nevnte jeg at det var foerste gangen jeg noensinde hadde blitt kjoert TIL en pub av politiet. Husker ogsaa kommentaren fra en av mine venner da vi seilte ut a slusa; " Fuil tank ja!!" (fra en TV annonse om en tippevinner) Sitér dette innlegget Link to post
SINBAD7 Svart 27.April.2008 Del på Facebook Svart 27.April.2008 (redigert) Ville anbefale aa legge kursen via Skagen for aa unngaa store forsinkelser ved aa seile gjennom Limfjorden da distansen er nesten noyaktig den samme enten du drar via Thyboroen/Limfjoden eller via Skagen. Begge er rundt 255 nm. Turen nedover Danmarks oestkyst er ganske koselig med flere havnealternativer som Saeby-Grenaa og Nyborg. Distansen Stavanger til Brunsbuttel paa vestsiden av kanalen er omtrent 485 nm. Paa veien gjennom kanalen overnattet vi i Rendsburg langs hovedkaia. Vi kom inn sent paa kvelden og gikk ut ifra at det ikke kom flere baater helt til vi ble vekket ved 0200 tiden av en kasino/partybaat som hadde fast plass der. Forhalte i pyjamasen og toefler.... Kan varmt anbefale en rundtur nedover til de Frisiske oyene Langeoog-Norderney og Borkum. Fantastisk omraade. Men pass opp for sandbankene som flytter seg hver gang det er kuling. Kall opp los/kystvakten paa stedet som er meget hjelpsomme og gjerne kommer ut for aa lose deg i havn. Foer du besoeker de Frisiske oyene MAA du lese boken "The Riddle of the Sands" av Erskine Childers fra den foerste verdenskrig,meget spennende.. Du kan laste ned en elektronisk versjon av boken gratis her: http://www.gutenberg.org/etext/2360 Du kan ogsaa laste ned gratis bok leser her: http://www.rudenko.com/ Boken er paa engelsk og har ogsaa vaert filmet flere ganger.. Du kan se bilder o.s.v. fra turen hvis du blar i albummet mitt her. (andre delen) Klikk i hoyre mark for aa bla.. http://www.yachtmarine.com/httpdocs/SORLAND/index.html Bruk album indexen nederst paa siden og gaa til side 17 Godt seilas!! Redigert 28.April.2008 av SINBAD7 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Catlina Svart 28.April.2008 Del på Facebook Svart 28.April.2008 "Riddle of the Sands" får du også i norsk oversettelse av Jon Winge under tittelen "Sandens gåte". Har reist flere ganger med båt rundt de Frisiske øyer og har delvis brukt boken som guide selv om det er over 100 år siden den ble skrevet. Sist sommer gikk vi gjennom Kielerkanalen og via vannveiene til Amsterdam og på utsiden langs de Frisiske øyer hjem. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.