Jump to content

Yanmar 4JH3-DTE – kontroll av impeller

Arvid_A

Recommended Posts

Hei!

I flg. vedlikeholdshåndboka anbefales det kontroll av impelleren hver 250. driftstime og bytte etter 1000. time. Motoren min har nå gått ca 250 timer etter forrige impellerbytte (utført av forrige eier).

Impelleren sitter utrolig kronglete til på denne motoren, på babord side, langt nedimellom under/bak dynamoen og foran startmotoren. Det er ikke mulig å komme til fra siden uten en større jobb med demontering av et skott med hovedstrømskinner/ og –brytere, helt inntil motoren. Visuell inspeksjon, for å se om det er noe i veien med impelleren, er altså nærmest umulig uten at impelleren tas ut. Jobben må altså gjøres uten ”innsyn” og mer eller mindre kun basert på ”fingerspitzgefühl”.

Med mitt inngrodde prinsipp som utgangspunkt, om ikke å klå unødig på noe som virker, så kommer følgende spørsmål:

- Hvilken erfaring har dere, som har samme type motor, med levetiden på impelleren (Yanmar ”original”)?

- Anser dere det som viktig å inspisere den hver 250. time?

Det kan også opplyses at det er filter på sjøvannsinntaket (før impelleren) og at jeg inspiserer dette og plukker ut det som måtte være av skjellrester 3-4 ganger i løpet av sesongen. På den annen side, som det fremgår av beskrivelsen ovenfor, er et impellerbytte i rom sjø hvis problemer skulle oppstå, nærmest ikke gjennomførbart. Sikkerhetsmessig er det derfor ikke lurt å vente for lenge før impelleren fornyes.

Redigert av Arvid_A (see edit history)

Dette blir en ren vurdering av sikkerhet opp mot sannsynlighet for at noe går galt og i så fall konsekvensen av at noe går galt.

Kort oppsummert: Jeg ville droppet inspeksjon.

Hvorfor ingen inspeksjon? Det er da tilsynelatende veldig dumt?

Tja, impelleren er laget for å holde i 1000 timer. Tallet 1000 er satt av produsenten og har en viss grad av sikkerhetsmargin innebygget. Hvor stor denne er, vet man intet om.

I håndboken for 4 LH skal impelleren ikke inspiseres over hode, men byttes ute etter 600 timer.

Håndboken for 4 LHA har jeg ikke foran meg akkurat nå, men mener det kun står byttes etter 1000 timer/4 år

Med andre ord har ikke jeg tenkt å hverken inspisere eller bytte før det går noe galt eller det har gått 1000 timer.

Min impeller sitter like knotete til som din og jeg ser ikke noen hensikt i å tukle med noe som fungerer utmerket. Spesielt ikke som i ditt tilfelle der impelleren bare har gått 25% av antatt levetid.

Men man kan vel aldri være forsiktig nok. I håndboken står det også at man skal peile oljen før hver start og kontrollere drivstoffnivå. I tillegg skal man kontrollere at det ikke lekker olje/drivstoff/vann fra motoren rett etter start.

Disse tingene er selvfølgelig noe alle gjør hver eneste dag, så en betydelig hyppigere inspeksjon av impelleren, er kanskje på sin plass? Bare for å være helt sikker? (synes du det høres teit ut, kan du anta at det er en spøk) (synes du det høres smart ut, kan du anta at det er skrevet i fullt alvor)

At sannsynligheten for at det oppstår lekkasje i impellerhuslokket øker for hver gang du tukler med det, kan kompenseres ved å ha ny pakning og skruer tilgjengelig.

Takk for innspill og kommentarer!

Jeg kan bare bekrefte at svarene fra "nb870" og "Lotus" passer best med mitt eget syn på dette. :smiley:

Jeg har ingen grunn til å tro at den impelleren som sitter i nå har vært tørrkjørt. En annen ting som styrker teorien om at impelleren bør tåle adskillig mer enn 250 timer, er at den som ble tatt ut (type Johnson Pump) i fm. det forrige byttet, ser helt "ny" ut, uten verken slitasje eller sprekker av noe slag.

Det kan også nevnes at jeg, for å ha en slags kontroll på sjøvannsgjennomstrømningen, har montert et "Clas Ohlson-termometer" med giveren klamret fast utenpå/ytterst på eksosbendet. Jeg innbiller meg at ved å holde et øye med dette termometeret, vil jeg få en tidlig indikasjon dersom det er noe på gang i form av "slappe" impellerskovler, eller tilstopping av sjøvannsinntaket. Ved belastning i området "høy marsfart" (3300-3400 o/min) har jeg registrert normaltemperatur på opp mot 52 grader der hvor giveren er festet. En temperaturøkning utover dette vil i mitt tilfelle være et varsel om at turtallet bør reduseres og sjøvannsgjennomstrømningen sjekkes opp.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...