Jump to content

CTEK-ladere: Lading vs. vedlikehold

Carnot

Recommended Posts

Jeg skal gå til anskaffelse av en ny lader, og så langt jeg har klart å finne ut, er CTEK et sikkert valg. Men hvilken modell? CTEK opererer med "minimum/maksimum kapasitet på batteriet under lading" og "minimum/maksimum kapasitet på batteriet under vedlikehold". Og jeg som trodde man ladet batteri under vedlikeholds(lading).... :crazy: Noen som vet hva forskjellen på lading og vedlikehold innebærer? Laderens arbeidsområde ligger lavere ved lading enn vedlikehold, og for min egen del betyr det også at jeg må gå opp i modell og pris... Noen andre produsenter utover CTEK som er å anbefale?

Jeg skal gå til anskaffelse av en ny lader, og så langt jeg har klart å finne ut, er CTEK et sikkert valg. Men hvilken modell? CTEK opererer med "minimum/maksimum kapasitet på batteriet under lading" og "minimum/maksimum kapasitet på batteriet under vedlikehold". Og jeg som trodde man ladet batteri under vedlikeholds(lading).... :crazy: Noen som vet hva forskjellen på lading og vedlikehold innebærer? Laderens arbeidsområde ligger lavere ved lading enn vedlikehold, og for min egen del betyr det også at jeg må gå opp i modell og pris... Noen andre produsenter utover CTEK som er å anbefale?

Gå for CTEK. Laderne er gode, driftssikre og beskyttet mot nær sagt alt mulig (kortslutning..osv). Har selv CTEK 7000 som lader forbruksbanken 2x110 ah.

se her

http://www.ctek.com/NO/Buy-Charger.aspx?charger=mxs7000

....ikke anbefal en lader så lenge du ikke vet hva noen som spør ønsker å gjøre med den.

I ditt tilfelle er 7 Ampere kanskje greit nok, det vet ikke jeg noe om.

Men hvis du for din del med 7 Ampere "slår på 2 lyspærer og i tillegg bare tenker på kald øl"

da er det ikke noe igjen for batteriene dine.

...hvis ikke du skal lade i 50 timer.

Før det første har de fleste jeg vet om behov for tydelig 20 og mer Ampere.

Dette er fakt så snart noen ikke bare ligger til landstrøm for å lade, men bruker strøm av og til.

Dette angår vel allerede minst 85% av alle båteiere som har båt med mer enn 6 meter lengde og et tak over hodet.

Og at seilere (som ikke går permanent med motor) trenger enda mer, det er vel også et logisk regnestykke.

Andre poenget er at CTEK ikke er "verdens smarteste lader", men har bare "verdens" mest dyrbart og psykologisk effektivt reklame.

Ellers ville CTEK vel rangere på andre plasser på produsentlistene, men ville ikke spille permanent på nederste middelfelt. Ikke sant?

Da hjelper heller ikke at man få tak i slike ladere fra "allerede" mindre enn kr. 2000,-

(kunststykk: "3" Ampere for kr. 2000,- ...hehehe)

Og til trådstarteren: Hvordan kommer du på uttalelsen at CTEK er et "sikkert" valg?

Jeg håper for deg at ikke du tilhører den fraksjonen / klubben som bare lytter på ekko.

Slike ekko kommer nemelig ofte bare ut av noe som er produsert av skin, men er skjelden grunnet på logikk.

Jeg ønsker å fortelle deg at valget ditt blir relativt sikkert så sant du har analysert at laderen passer for dine egne behov.

Og bare det er det som teller.

Hvilken merke du velger under streken, det kan du sjekke etter hvert.

Lykke til videre med det.

..... mh.

Aaalt for langt igjen, dette innlegget.

Men også jeg har følelser. :yesnod:

:seeya:

Jørg

..uff. Den reklamen igjen fra CTEC....

Metrosen, leste du det?

"Did you know that the POLICE av "trallala-by" in sweden use CTEC chrgers?" Og så skal man velge ja eller nei....

Jeg spør nå også om noe:

Visste dere at ladere fra Sterling er de som er mestsolgte på maritimt område i både hele Europa og store deler av USA?

Og visste dere at Sterling er vinner på nesten en hver test?

...og visste dere at det finnes mange andre produsenter før at CTEK dukker opp i rekkefølgene av testlistene i det hele tatt?

:lol:

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

....ikke anbefal en lader så lenge du ikke vet hva noen som spør ønsker å gjøre med den.

..uff. Den reklamen igjen fra CTEC....

Metrosen, leste du det?

"Did you know that the POLICE av "trallala-by" in sweden use CTEC chrgers?" Og så skal man velge ja eller nei....

:lol:

Jeg bøyer av for ekspertene. CTEK dekker mitt lille behov. Anbefaler å lytte til rådene fra Joerg, for de som har noe større behov.

Vær oppmerksom på at de største laderne kun er IP44, men de mindre er IP65.

..som er interessant når man enten har båt som er helt åpent, eller ønsker å dykke laderen.

Omvent er det ikke interessant siden lokkete ladere ikke får tilstrekkelig kjøling.

Husk:

Ikke noe kjøling = problemer med å levere 100% effekt ved større temperaturer.

Med større temperaturer menes det ikke bare lufttemperaturen, men heller temperaturen som laderen må kunne kvitte seg

siden at hvert lader, strømforsyning, vekselretter m.m. produserer temperatur selv.

Så anbefalingen:

Sjekk laderens anbefalt temperaturområde og kjøleforholdet på stedet det laderen skal monteres.

Det hjelper jo lite hvis man har behov for 25A mens laderen ikke kan levere det når den blir varmt.

Og 25 til 30 eller 40 grader er ikke noe spesiellt.

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Her mangler det helt grunnleggende informasjon om hva laderen skal brukes til.

Min CETEK fra Clas Ohlson er suveren til mitt behov - som er å lade opp et 60 Ah startbatteri pluss et motorsykkelbatteri et par ganger i året. "Suveren" i forhold til min gamle lader - som bare er en transformator og likeretter.

Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den!

Takk for innspill! :smiley:

Laderen har en relativt enkel oppgave - å sørge for god lading til et 115 Ah batteri, slik at det får et langt liv. Grunnen til at jeg anså CTEK for et "sikkert valg", var rett og slett fordi jeg har lest om langt fornøyde enn misfornøyde brukere av CTEK-ladere. Altså ikke fryktelig "sikkert", men likevel en indikasjon..? Men det var ikke hovedintensjonen min å gjøre tråden til en vurdering av ulike produsenter, men snarere: Er det noen som vet hva forskjellen på "minimum/maksimum kapasitet på batteriet under lading" og "minimum/maksimum kapasitet på batteriet under vedlikehold" innebærer?

Er det noen som vet hva forskjellen på "minimum/maksimum kapasitet på batteriet under lading" og "minimum/maksimum kapasitet på batteriet under vedlikehold" innebærer?

Ctek 7000 bruker jeg i båten, den brukes også til å friske opp bilbatteriet om det har vert en del korte turer om vinteren.

Denne laderen kan lade batterier opp til 220 Ah så til ditt batteri vil den være godt egnet. Den har også en god vedlikeholdslading. se på Ctek sine sider så finner du mer om laderen.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...