Jump to content

flytte vv.bereder i viksund 34 st cruz

Stella Ulefoss

Recommended Posts

vi har ein viksund 34 st cruz og den ligger over til babord side . Hvis jeg flytter vv breder over til styrbord side så tror jeg at det blir bra. Tenkte å sette berederen i lengde retning i fra hekken og framover mellom motoren og utløpet til septiktanken , er det noen som har gjort dette ? eller er det dumt eventuelt umulig ?

Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig flytte vv.bereder .

Emnetittelen skal fortelle entydig hva emnet handler om. Hvis det er relevant skal produktnavn/modell være med. CAPSLOCK i tittel er forbudt.

For mer informasjon, se 'Posting i Åpent Forum' samt Etikette

er ikke sikker på hvordan det blir. Kanskje det blir finest med nye slanger . Må lage ein drager i polyester og er usikker på om jeg kan feste den i bunn og i hekken , jeg har ikke peiling på hvor mye vridnig det er i båten . Nå ligger vv berederen på tvers mitt i babordside i motor rommet , når jeg har flytta den så kommer den til å ligge på langen fra hekken og fram på styrbord side . Er det muligt at det blir feil når båten kommer opp i plan ?

Å dra en Viksund 340 i plan er vel ikke den helt store bragden. Planingsterskelen er jo lik null....så vidt jeg vet.

Når det gjelder vektforskyvning, oppnår du vel best effekt dersom du endrer vekten midtskips, og ikke helt akter i motorrommet? Som nenvt før her, bør du prøve med blylodd e.l. tilsvarende ca. 50 kg før du flytter VVB.

Hei Jan Martin

Ser du påpeker at båten ligger over til babord. Jeg har ikke de samme erfaringene med vår båt. Likevel har jeg tidligere fått en henvendelse fra en båteier i Oslofjorden med samme problem som du beskriver.

Du har vel en 40 liters tank, vil jeg tro. Tror du det egentlig monner så mye å flytte den slik du antyder? Har du testet ut om det hjelper noe på ballansen dersom du har tom vvtank?

Det er vel i alle fall lurt å snakke med båtprodusenten før du begynner å "ommøblere" i motorrommet. Men det har du kanskje allerede gjort?

mvh

ter-av

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

det er det som er så fint med bp. at ingen treng å jobbe alene . Når septitanken er full (sb) 150 l. så er båten bra . tenkte at når vi flytter ca 45 kg. fra den eine siden til den andre så skulle det i praksis bli det samme som 90kg.

har ikke hatt fysikk siden ungdomskolen , tro meg det er lenge siden . Har vært inne på tanken med bly eller blå hansa , har ikke så lyst til det .

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...