Stella Ulefoss Startet 27.April.2008 Link til dette innlegget Startet 27.April.2008 vi har ein viksund 34 st cruz og den ligger over til babord side . Hvis jeg flytter vv breder over til styrbord side så tror jeg at det blir bra. Tenkte å sette berederen i lengde retning i fra hekken og framover mellom motoren og utløpet til septiktanken , er det noen som har gjort dette ? eller er det dumt eventuelt umulig ? Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig flytte vv.bereder .Emnetittelen skal fortelle entydig hva emnet handler om. Hvis det er relevant skal produktnavn/modell være med. CAPSLOCK i tittel er forbudt. For mer informasjon, se 'Posting i Åpent Forum' samt Etikette Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 27.April.2008 Link til dette innlegget Svart 27.April.2008 Jeg kjenner ikke plantegningen av Viksund 34 st cruz. Dersom det ikke er mer som skal til enn å flytte vvberederen til SB må jo det være flott. Sitér dette innlegget Link to post
Stella Ulefoss Svart 28.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April.2008 det er det som jeg ikke hvet , håpte det var noen som hadde vrøvd Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 28.April.2008 Link til dette innlegget Svart 28.April.2008 (redigert) Synes ideen virker god. Skal du skjøte ledningene til motor og vann, eller skal du legge nye? Kunne tenkt meg og gjort det samme en dag jeg får tid. Redigert 28.April.2008 av Blue_Dragon (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Stella Ulefoss Svart 28.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April.2008 er ikke sikker på hvordan det blir. Kanskje det blir finest med nye slanger . Må lage ein drager i polyester og er usikker på om jeg kan feste den i bunn og i hekken , jeg har ikke peiling på hvor mye vridnig det er i båten . Nå ligger vv berederen på tvers mitt i babordside i motor rommet , når jeg har flytta den så kommer den til å ligge på langen fra hekken og fram på styrbord side . Er det muligt at det blir feil når båten kommer opp i plan ? Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 28.April.2008 Link til dette innlegget Svart 28.April.2008 Dersom det ikke er mer som skal til enn å flytte vvberederen til SB må jo det være flott. Du kan vel tømme berederen og legge tilsvarende vekt der du har tenkt å plassere den. Da ser du om det er nok... Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
nimbuster Svart 29.April.2008 Link til dette innlegget Svart 29.April.2008 Å dra en Viksund 340 i plan er vel ikke den helt store bragden. Planingsterskelen er jo lik null....så vidt jeg vet. Når det gjelder vektforskyvning, oppnår du vel best effekt dersom du endrer vekten midtskips, og ikke helt akter i motorrommet? Som nenvt før her, bør du prøve med blylodd e.l. tilsvarende ca. 50 kg før du flytter VVB. Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 29.April.2008 Link til dette innlegget Svart 29.April.2008 Ville som flere her sier forsøkt med vekter etc. for å se om det hjelper. Hvis jeg ser på min egen båt som er omternt samme bredde som 340`en, så ville forflytting av VV tank hatt minimal innflytelse. Hvis jeg med mine 70 kg går over i ene siden tror jeg er det så vidt man merker at båten beveger seg. Hvor stor vv. tank har du? Sitér dette innlegget Link to post
ter-av Svart 29.April.2008 Link til dette innlegget Svart 29.April.2008 Hei Jan Martin Ser du påpeker at båten ligger over til babord. Jeg har ikke de samme erfaringene med vår båt. Likevel har jeg tidligere fått en henvendelse fra en båteier i Oslofjorden med samme problem som du beskriver. Du har vel en 40 liters tank, vil jeg tro. Tror du det egentlig monner så mye å flytte den slik du antyder? Har du testet ut om det hjelper noe på ballansen dersom du har tom vvtank? Det er vel i alle fall lurt å snakke med båtprodusenten før du begynner å "ommøblere" i motorrommet. Men det har du kanskje allerede gjort? mvh ter-av Sitér dette innlegget Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com . Link to post
Stella Ulefoss Svart 29.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.April.2008 det er det som er så fint med bp. at ingen treng å jobbe alene . Når septitanken er full (sb) 150 l. så er båten bra . tenkte at når vi flytter ca 45 kg. fra den eine siden til den andre så skulle det i praksis bli det samme som 90kg. har ikke hatt fysikk siden ungdomskolen , tro meg det er lenge siden . Har vært inne på tanken med bly eller blå hansa , har ikke så lyst til det . Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 29.April.2008 Link til dette innlegget Svart 29.April.2008 Ett alternativ kan kanske vara att kosta på ett par batterier på den lätta sidan. Om man hittar en lämplig plats kan det kanske vara en enklare lösning. Och batterier - ja det får man väl inte för många av... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.