Jump to content

Båtførerbevis for båtfører som har brukt samme båt i 20 år?


Per T Kålin

Recommended Posts

Siden du er fullt ut kapabel ,så er det bare å ta en eksamen, og båtførerbeviset er i boks... koster deg kun eksamensgebyret som er noe rundt 500 kroner.. eksamen er unnagjort på mindre enn en time for de som er fullt ut kapabel.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Synes heller at man skal fokusere på sikkerheten til sjøs. Tryggheten med og vite at alle har hatt opplæring gjør meg tryggere når jeg skal ferdes på sjøen. Ikke ta det personlig per men jeg er sikker på at de fleste som har hatt og eid en båt i lange tider lærer seg noe nytt på et enkelt kurs som det og skaffe seg "båtførerbeviset".

Link to post

Jeg skal ikke gå inn på vurderingene til Per Kålin som sikkert er helt patente.

Jeg vil bare meddele etter at jeg her via Båtplassen og Poseidon først tok D5L og året etter utvidet med D5LA har lært uhyre mye om ferdsel til sjøss trass i at jeg har vært mange år ombord i båt forut for dette.

Jeg er blant de første til å innrømme at jeg fremdeles har mye å lære om ferdsel til sjøss.

Link to post

Nå har jeg hatt båtførerbevis siden 8. klasse, og fikk nylig utstedt det nye beviset på bakgrunn av dette. Jeg har kjørt båt siden jeg var 16 og fikk låne familiens Joda Tour 24.

 

På den annen side; Som medlem på båtplassen.no, så har jeg med interesse lest mange innlegg om diverse nautiske observasjonerog erfaringer, og fått meg til å tenke litt mer på båtliv enn å starte opp motoren og kjøre fra A til B. Også praktiske erfaringer gjør at jeg gjerne kunne tenkt meg en oppfriskning av teoretiske kunnskaper.

 

Jeg kommer nok til å ta et kurs etterhvert, da jeg ser at jeg mangler (eller kanskje, husker ikke) den konkrete, grunnleggende kunnskap om sjømerker og navigasjon på sjøen. Så lenge jeg er kjent, så er det ikke noe problem, men når man legger ut på en lengre tur, så er det fort gjort å befinne seg i ukjent farvann. Da er kartet og kunnskap om bruken uvurderlig.

 

Om "sertifikatet" er nødvendig eller ei, kan jo diskuteres. Likevel, det er sikkert mange som hadde hatt glede av en oppfriskning av "nautikk'en"

 

Om man bare drar fra båtplassen til favoritt stranden eller øya, så er man helt klart lokalkjent og sikkert mer enn nok skikket til å føre båten. Ingen tvil om det. I så måte er det tull med sertifikat plikt for båtførere som har overlevd flere ti-år uten papirlappen i lomma.

 

Her i indre Oslofjord er det mange forskjellige typer båtførere. Mange som innordner seg, men dessverre en del som ikke bryr seg stort om å innrette seg etter andre båter. Entgen pga. kunnskaps mangel, eller i verste fall kronisk idioti.

 

Jeg stemmer for obligatorisk båtlapp, men forstår de som synes det er frustrerende å måtte gjennomføre og attpåtil betale for en kunnskap man innehar.

 

Bare en betrakning på en fin søndag ettermiddag :-)

Link to post

Helt enig i alt Fusebox skriver her. Har også hatt beviset siden ungdomsskolen, men hvor mye av denne teorien som sitter igjen nå etter så maaaange år kan jo diskuteres. Båt har jeg jo holdt på med hele tiden, men lærer noe nytt hver eneste sesong. Og ikke minst lærer jeg mye av andres erfaring her på forumet.

Uansett hvor mye jeg kan eller ikke kan, så vurderer jeg også å ta kurset på nytt for å friske opp litt.

Link to post

Kanskje man i tillegg til obligatorisk båtførerbevis også burde innføre obligatorisk fornyelse av dette minst hvert 3. år? Egentlig burde man vel også for lengst ha innført obligatorisk fornyelse av sertifikat for bil og motorsykkel også? Jo hyppigere, jo bedre! :flag:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Jeg har bevis på at jeg har bygget, eid, kjørt, og driftet samme båt i 20 år nå. Må jeg virkelig inn å ta en førerprøve for å kunne dokumentere at jeg er KAPABEL til fortsatt å kunne ta hånd om dette skipet????????

 

Per

 

Sannsynligvis skal båtførerbeviset fortsatt være en teoretisk prøve, så du får neppe vist noen sensor at du er kapabel til å ta hånd om skipet ditt rent praktisk.

 

Men du får muligheten til å vise at du kan de mest elementære reglene som omhandler ferdsel til sjøs.

Link to post

Skjønner ikke helt det her jeg. Man har tatt båtførerbevis for ett x antall år siden. Deretter har man et uttall år med erfaring i båt. Har dere ikke da omsatt teorien til praksis i løpet av alle disse årene? Eller lærte man en hel masse unyttig teori? Men bevares, ingenting er bedre enn frivillig å sette seg på skolebenken for oppdatering. Kanskje det burde legges opp til et oppfriskningskurs hvert 3-5 år. Kan virke som det er behov for det. Kan også virke som mange sammenligner det å eie en båt med erfaring i båt.

Link to post
Jeg har bevis på at jeg har bygget, eid, kjørt, og driftet samme båt i 20 år nå. Må jeg virkelig inn å ta en førerprøve for å kunne dokumentere at jeg er KAPABEL til fortsatt å kunne ta hånd om dette skipet????????

 

Per

 

 

Jeg synes absolutt du skulle sluppet! Trygghet på sjøen har nok utrolig lite med om du har gått et lite kurs eller ikke. Det er snakk om hvor farlig du liker å leve, hvor mye erfaring du har og hvilket sikkerhetsutstyr du har og bruker.

 

Dette er et klassisk politisk grep, drevet frem av de som har tenkt til å tjene på å holde disse kursene, kommunene som får arbeidsplassene og velmenende mennesker som sikkert tror det har effekt.

 

Et påbud om VHF/nødpeilere derimot - det ville vært sjøens svar på midtdelere, noe som faktisk har stor effekt. Ville kanskje kostet det samme.

Link to post

Som noen allerede lenger oppe antyder: Per Kålin behøver IKKE å gå på kurs! Han trenger bare å avlegge prøven og med den erfaringen og kunnskapen han har bør det ikke være noe problem. :smash:

 

(Jeg står foran - fra og med 2011 - flere eksamener som jeg først får lov til å gå opp til ETTER å ha jobbet med saken i minst 5 år - for ikke å snakke om kursene; strykprosent: over 50, min gjenstående tid til pensjonisttilværelsen da: 8 år)

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...