Jump to content

GPS og VHF antenneledning sammen. Problemer?

Ben Sin

Recommended Posts

Hei

Skal opp med en VHF og GPS antenne. Tanken er å sette de på targabøylen. Vil det skape problemer å trekke disse så de ligger sammen på sin vei ned targabøyla? Tenker da på forstyrrelser. Det blir også noe begrenset avstand mellom de, siden TV antenna allerede har tatt opp ene siden.

Alternativet er å sette VHF antenna på siden av båten. Neppe like optimal plassering.

Jeg har laget et flott bilde. (ikke lett å skrive pent med mus..) Hvordan ville dere gjort det?

antenner_1.jpg

Redigert av Østkyst Hustler (see edit history)

Antennefester er på plass og kabler trukket. Så kommer spørsmålet:

Sammen med VHF antenna fulgte det kun med masse reklame om Glomex produkter. Ingen instruksjon om hvordan coaxial koblingen skulle monteres. Jeg har kjøpt "motorbåtsettet" Seatronic selger.RA 106 antenne, RG 58 kabel og RA 132 plugg. Skal senterlederen på denne loddes tro? Og må skjermingen også loddes?

Jeg fant masse nyttig informasjon i denne tråden, og koblingen min ligner veldig på koblingen Metrosen har i første innlegg. Men Maritim markedsfører denne som loddefri.

Er det noen som har vært borti denne før som kan hjelpe meg med dette?

For å montere pluggen på coaxen:

- Skrell bort ca. 20mm ytterkappen og brett skjermen tilbake over ytterkappen. Forsikre deg om at du får med absolutt alle trådene.

- Fjerne isolasjonen fra midtlederen slik at det er ca 3-4 mm med isolasjon igjen ned til skjerm/ytterkappen.

- Stikk kabelenden inn i pluggen og skru den inn til du har fått senterlederen helt frem i hullet på pinnen i midten.

- Denne må du lodde, Fyll hullet med loddetinn, men pass på at du ikke holder pluggen med hullet opp, du risikerer å fylle pluggen med tinn og lager da kortslutning.

- Klipp bort enden som stikker ut når du har loddet ferdig.

- Klipp bort den delen av skjermen som måtte stikke ut bak pluggen.

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Slik at det ikke blir misforståelse....

Det finnes to typer RA132 plugger. Den som ikke skal loddes, ser slik ut:

ra132solderless.jpg

Den som skal loddes (men kun midtleder), ser slik ut:

ra132.jpg

Jeg gikk ut fra at den du hadde var den siste. Og igjen, kun senterlederen skal loddes på denne.

Det skal være et gjengeparti i bunnen av pluggen som skaper kontakt med skjermen når denne er foldet tilbake over ytterkappen.

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Dette tror jeg ikke "folk" er klar over.

Endel bruker håndholdt VHF og jeg tenker ikke på noen strålingsfare. Kan du gi henvisninger til dokumentasjon av denne strålingen fra VHF?

Uttalelsen min gjelder rundt antennen til en 25w stasjonær vhf, og ikke bærbare vhf'er med lavere effekt.

I forbindelse med en artikkel i Båtmagasinet, "Radar koker hjernen" eller noe slikt foretok vi en måling av en 3kw "kakeboks" og en stasjonær vhf på gamlejobben.

Årsaken til at vi gjorde dette var rett og slett holdningen til journalisten i bladet og den tydelige manglende kunnskapen i redaksjonen om stråling fra de forskjellige utstyrene.

Resultatene var at strålingsfeltet rundt vhf-antennen er større under sending enn det som er tilfelle fra radaren.

Årsaken er det kontinuerlige stående feltet rundt antennen. Så derfor, ha vhf-antennen på targebøyle eller lignende og ihvertfall ikke rett ved siden av førerplassen.

Måleresultatene har jeg ikke lengre... :nonod: selv om jeg nok skulle tatt vare på dem.

:flag: TrondT

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Den RA132 pluggen som GeirT viser til i inlegg 14 er den som skal inn i radioen; denne skal loddes. Den som er forklart i folderen som havna under sofaen (innlegg 10) skal inn i antenna; denne er loddefri.

MVH Ole B

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

'78 HB 21 m/Marna MB10A - '91 Volvo 945 aut

Årsaken er det kontinuerlige stående feltet rundt antennen. Så derfor, ha vhf-antennen på targebøyle eller lignende og ihvertfall ikke rett ved siden av førerplassen.

Uansett vil det være om å gjøre å få VHF-antenna høgest mulig opp (og ikke akkurat kloss i folk ombord). Høgde gir bedre rekkevidde. Man kan komme langt med liten effekt, bare antenna er høgt nok opp.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Uansett vil det være om å gjøre å få VHF-antenna høgest mulig opp (og ikke akkurat kloss i folk ombord). Høgde gir bedre rekkevidde. Man kan komme langt med liten effekt, bare antenna er høgt nok opp.

Jepp, men allikevel er det noen som monterer antennen ved førerplassen.

Det har vel med enkelt kabeltrekk å gjøre tenker jeg.

:flag: TrondT

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

• 10 år senere...

Det med strålingsfare fra VHF, er nok litt overdrevet. Problemet med hodepine er at bølgelengden kan skape resonans i hodet eller øyehulen. Dette skjer ved en mye høyere frekvend enn VHF. En båtradar skal man derimot ikke kimse med. denne ligger i en aktuell bølgelengde og spyr ut  2000W, dette blir ne helt annet en 25W. Allikevel så er jeg helt enig i at det er unødvendig og plassere denne nært hodet.

Nå har jeg en Raymarine Raystar 130 GPS antenne. Jeg opplevde utfall på denne når jeg nøklet VHF radioen, da de var montert ca 80 cm  fra hverandre

JRK skrev 1 time siden:

Nå har jeg en Raymarine Raystar 130 GPS antenne. Jeg opplevde utfall på denne når jeg nøklet VHF radioen, da de var montert ca 80 cm  fra hverandre

Og det er vel ikke noe problem i det hele tatt. I det en slutter å sende, fungerer GPS som normalt. Og GPS forstyrrer i hvert fall ikke VHF.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...