Jump to content

GPS og VHF antenneledning sammen. Problemer?

Ben Sin

Recommended Posts

Når problemet ikke var større en å kastebytte AIS (Mottager) og VHF antennene kablene på utstyret så var det veldig behagelig og slippe alarm på plotterne, ved nøkling. Det popper jo også opp andre alarmer og da er det jo greit at man bruker oppmerksomheten på disse bare når det er nødvendig. Mulig at du Lars synes det er greit med alarmer som piper selv om du vet hva det er, men det synes ikke jeg. Hver sin smak 

Redigert av JRK (see edit history)

At du har utstyr som stadig gir alarmer som "popper" opp var jeg ikke klar over. Kanskje en ide å få rettet det som gir disse alarmene dine? Får du virkelig alarm om GPS-signalet forsvinner mens du bruker VHF'n? Har du GPS-antennen rett utenfor midten av VHF-antennen? Når foten av disse antennene er plassert i samme plan som på en targabøyle som jo er ganske så vanlig, skulle ikke sending med VHF forstyrre GPS-mottak dersom kontakter og kabling ellers er OK.

Og ja, jeg synes det er helt greit, helt fantastisk med alarmer som jeg vet hva betyr. Da oljetrykkalarmen ga lyd, reagerte jeg umiddelbart og slo av motoren og reddet den.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg har ikke sagt at jeg har systemer som stadig gir alarmer.

Ja ved den opprinnelige installasjonen fikk jeg alarmer da jeg skiftet RS125 til RS130 GPS antenne og ja Seatronic anbefalte og flytte VHF antennen. Det var 80 cm mellom de i horisontalplanet og GPS antennen står i øverste halvdel av VHF antennen i vertikalplanet.

Har Ecdis ombord som er satt opp med predefinerte alarmer for å trygge seilasen.  Alle alarmene tar oppmerksomhet, og da vil jeg helst slippe falske alarmer. Ecdis systemet har følgende alarmer:

- Kryssende fartøy

- Avstand til grunne

- Manglende kompasskurs

Ved at VHF, en slår ut GPS'en, så piper alarmen, og jeg får en melding opp på skjermen, lost GPS, og da er ikke systemet i stand til og alarmere de predefinerte alarmene, hverken kryssende kurs eller at man er for nært en grunne.  Vi snakker altså om en mindre trygg seilas spesielt i tåke og nattemørke

Ellers så har jeg motoralarmer, kursavik på autopilot, lekasjevakt i motorbrønn og gassalarm. Alt dette for at jeg skal være bedre forberedd om uhellet skulle være ute. Dette gir trygghet, Falske alarmer gir utrygghet. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...