Jump to content

Mer krøll med CE-merking av importbåter

gruff

Recommended Posts

Fikk i går høre at en bekjent av meg har fått Baylineren sin stoppet i tollen grunnet påstått falsk CE-merking, vistnok sammen med 3 - 4 andre båter.  Sjøfartsdir. har etter sigende begynt å gå firmaene som har godkjent båtene i USA nærmere etter i sømmene, og funnet at de kan være fiktive/ikke-eksisterende.  

Dette reiser en del spørsmål; går ut fra at mange har handlet i "god tro" og fått erklæring på at alt er i orden.  Hvor ligger da bevisbyrden på at merkingen er falsk?  Dersom man har dokumenter og merking som samsvarer med kravene som stilles, er det ikke da Tollvesenet/Sjøfartsdir. sin oppgave å bevise at dette ikke holder vann?  

Jeg har fulgt med i Vil Ha/Har Dyr/Har Bayliner sin historie, og så at han måtte bite i det sure eplet.  Det finnes allerede en god del importerte båter av samme slag i landet, både med og uten merking, hvordan stiller det seg da med disse, kan myndighetene etterhvert forlange å få dokumentert ektheten av CE-merkingen, eller er eierene i "sikkerhet"når båtene først er godkjent importert?  Vil man få problemer ved registrering i småbåtregisteret der man jo skal framlegge dokunentasjon på at båtene er CE-merket?  I så fall er det vel en god del eiere av importbåter som kan risikere store ekstrautgifter

Det er et interesant spørsmål du stiller her, men hva svaret er ikke så lett å finne ut av. Slik som jeg ser det er det mynighetene som skal bevise at merkingen er falsk, men slik som jeg kjenner myndighetene er nok eieren som må bevise at den er korrekt... Når man har med myndigheter å gjøre så ligger stort sett bevisbyrden hos eieren og ikke hos myndighetene... Kan man ikke dokumentere så hjelper det nok ikke.

Hva som eventuelt skjer med båter som alt er i landet vet jeg ikke, men jeg antar at de allerede er "akseptert" av sjøfartsdirektoratet via tollvesnet. Det kunne jo vært spennende og høre hvordan dette blir og om noen har erfaring. Får man problemer med å regsitrere så er det jo bare å la være... Forsikring kan man tegne i utlandet hvis de norske krever registrering.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Det står en artikkel i "Båter til salgs" nr. 3/2004 (deles ut gratis på Sjøen for alle) om dette emnet. Det framgår bl.a. at Tolldirektoratet har innskjerpet fotollingen av brukte båter, da noen tolldistrikter har hatt en mye mer lempelig holdning til CE-merking og dokumentasjon enn andre. Artikkelen trekker også fram problemstillingen mht. at en del bruktimporterte båter er CE-merket i kat D (forfalsket eller ikke). Jfr. erfaringene til HarBayliner.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Merkeskiltet ditt så for meg veldig merkelig ut. Et standard CE skilt består bl.a. av netto båtvekt, max ant. personer, kg bagasje, og max totalvekt - akkurat som vognkortet på en bil.

Med 8 personer i båten din, må damene nærmest tømme håndvesken før omordstigning. Det henger jo ikke på greip. Kan du virkelig bare laste 680 kg i båten din inkludert passasjerer? En skjærgårdjeep kan jo klare mye mer vekt.

Ikke står det for hvilken båt merkeskiltet gjelder heller.

Ikke  hvilken farvannsklasse det er godkjent for heller. Det burde stått B eller C et sted.

Lotus

Ikke står det for hvilken båt merkeskiltet gjelder heller.

Ikke  hvilken farvannsklasse det er godkjent for heller. Det burde stått B eller C et sted.

Det står D nederst til venstre  :yesnod:. Også et vanlig forekommende problem iflg. nevnte artikkel i Båter til salgs.

Nå avsporer jeg men må bare si: Herregud hvor mye "dill" en stakkars båteier skal forholde seg til!

Jeg kan når som helst finne fram noen planker og spiker og lage meg noe som ligner en båt. Jeg kan sy sammen noen gamle laken som jeg kaller seil.

Så kan jeg legge ut på havet med farkosten.

Det står D nederst til venstre  :yesnod:. Også et vanlig forekommende problem iflg. nevnte artikkel i Båter til salgs.

Hvis denne D'en angir konstruksjonskategorien, kommer denne Baylineren i farvannsklasse med bitte små joller og er bare beregnet brukt i lukket farvann med vindstyrke opp til laber bris og maks  bølgehøyde 50cm. Er det en lekebåt vi snakker om?

Lotus

Hvis denne D'en angig farvannsklassen, kommer denne Baylineren i klasse med bitte små joller og er bare beregnet brukt i lukket farvann med vindstyrke opp til laber bris og maks  bølgehøyde 50cm. Er det en lekebåt vi snakker om?

Lotus

Ja det er jo dette som gjør det hele så latterlig...

"D" er sertifisering til max signifikant bølgehøyde på 30 cm..

-kan jo ikke forlate kaien engang da :yesnod: :yesnod: :lol:

Hvis denne D'en angir konstruksjonskategorien, kommer denne Baylineren i farvannsklasse med bitte små joller og er bare beregnet brukt i lukket farvann med vindstyrke opp til laber bris og maks  bølgehøyde 50cm. Er det en lekebåt vi snakker om?

Ja, jet vet det. Men som også HarBayliner indikerer, og som nevnte artikkel omtaler, så er det ikke uvanlig at (såkalt) CE-merking på slike importbåter skjer i kategori D..... Om dette kun dreier seg om "fake" eller om det også skjer reell CE-merking i denne kategorien vet jeg ikke. Uansett - selv om det framstår som helt tåpelig antar jeg at de som bare skal "bli kvitt" båten kan fristes til å gjøre dette enklest mulig. Og det er sikkert mye enklere å få et D-skilt på plass i en båt som egentlig skulle hatt C eller B.

Har selv amerikansk båt i klasse C.

Enten er sammensetning av "D", motoreffekt og vekt feil eller helt latterlig - eller det sier rett og slett en del om farkosten:

En farkost som kan ha 253kW (over 300HK ) ,kan bare brukes på innsjøer egentlig (og der med over 300 hester) og tåler ikke ikke mer enn 680kg/8 personer - har problemer å forestille meg noe sånt... :yesnod:

Kunne være noe litt større speedbåt, kanskje?

En farkost som kan ha 253kW (over 300HK ) ,kan bare brukes på innsjøer egentlig (og der med over 300 hester) og tåler ikke ikke mer enn 680kg/8 personer - har problemer å forestille meg noe sånt... :yesnod:

Kunne være noe litt større speedbåt, kanskje?

Sjøfartsdir. sier i et brev til meg at de har mottatt eksakt maken "Declaration of Conformity" og Produsentskilt (CE-merke) i en Glastron tidligere...

Kanskje ikke helt uten grunn at de er mistenksomme da...  :nono:

Ja det er jo dette som gjør det hele så latterlig...

"D" er sertifisering til max signifikant bølgehøyde på 30 cm..

-kan jo ikke forlate kaien engang da :sailing: :sailing: :yesnod:

Dette med at båten blir sertifisert i klasse D kan vel ikke komme som noen bombe. Kravet til dokumnetasjon og til "Notofied Body" er betydelig mindre når man sertifiserer en båt i klasse D enn C og ikke for å snakke om B.

Siden dette er er båter som gjerne er bygget før fritidsbåtdirektivet var i kraft er det ikke så rart at en for enkelthets skyld klassifiserer båten i D og ikke B. Dette er jo den enkleste måten å slippe "billig" unna med dokumentasjonen.

Hva dette har med sikkerheten i båten å gjøre skal jeg ikke uttale meg om siden jeg ikke har greie på dette. Det er mulig at en Bayliner 2858 CE merket i klasse B eller C er "sikrere" enn en 2858 CE merket i klasse D produsert samtidig.

Jeg har lest litt i direktivet nå på morgenkvisten og funnet ut at for klasse D så er det ikke krav til Notified Body og heller ingen tester av båten. I allefall så lenge man velger å bruke mobul A som samsvarserklæringen som er avbildet her er. Slik som jeg kan se det er det ikke noe juks ute og går her. Båten er klassifisert i klasse D og tilfredstiller kravene om internkontroll fra Bayliner..... At man da teoretisk ikke kan benytte båten i bølehøyde mere enn 0.5 m og Baufort t.o.m 4 er en annen sak som eieren må forholde seg. Enhver iso sertifisert (9xxx serien) bedrift kan dermed CE merke en båt i klasse D uten at noen eksterne i det hele tatt er involvert.

Det kunne vært morsomt å utfordret sjøfartsdirektoratet her..... Det er ikke noe krav at en 30 foter skal være godkjent for "utaskjærs" bruk (gjelder opp til 12m LOA)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

Slik jeg forstår det er kravet om CE-merking av bruktimporterte båter ett resultat av ett EU regulativ som Norge som EØS medlem må forholde seg til.

Siden dette for 20 år gamle båter må oppfattes som en ren formalitet, er det naturlig at man velger å sertifisere båten i letteste kategori, - D.

Det jeg ikke kan forstå er norske myndigheters motiv for å håndheve dette så strengt.  Er det noe poeng å hindre import av billige bruktbåter fra USA?  At nye båter har den nødvendige godkjennelse og sertifisering er vel og bra, men her snakker vi om båter som har vært i bruk i mange år.  Jeg kan heller ikke se at ett slikt CE-sertifikat gjør båten noen mere sjøsikker.

Er det noen som kjenner til årsaken til at norske myndigheter ønsker å praktisere dette så strengt?

• 2 uker senere...

Hensikten med denne CE merkinga er å beskytte det europeiske markedet. Ellers hadde vel havnene flyti over av importert båt som det er mulig å kjøpe for en mye mer rimelig penge enn her hjemme.

Akkurat.  :cheers:

Dette er nok minst like viktig som en eventuell sikkerhetsgevinst for dem som har laget disse reglene.

• 3 uker senere...

Hensikten med denne CE merkinga er å beskytte det europeiske markedet. Ellers hadde vel havnene flyti over av importert båt som det er mulig å kjøpe for en mye mer rimelig penge enn her hjemme.

Er langt på vei enig i den konklusjonen, men allikevel hadde det vært fullt mulig for SD å prakisere dette på et fornuftig vis hvis viljen var til stede. Der er helt ok at de forlanger kontroll og merking i Norge etter at det har vær avdekket regelrett dokumentforfalsking. men da måtte de lagt vekt på tekniske ting og det som reelt har noe med sikkerhet å gjøre. Nå er det jo framskaffelse og produksjon av ny dokumentasjon som gjør det hele sinnsykt dyrt.

En gjennomgang av en båt ved bruk av IMCI sine sjekklister samt en krengeprøve ville i alle fall begrense det til 10-20 tusen kroner, og ikke 50-60 tusen slik som i dag.

Dette burde faktisk være en sak for sivilombudsmannen da det er et direkte overgrep mot menigmann, fra myndighetenes side.

Fra en som er på kokepunktet.............

En gjennomgang av en båt ved bruk av IMCI sine sjekklister samt en krengeprøve ville i alle fall begrense det til 10-20 tusen kroner, og ikke 50-60 tusen slik som i dag.

Dette burde faktisk være en sak for sivilombudsmannen da det er et direkte overgrep mot menigmann, fra myndighetenes side.

Fra en som er på kokepunktet.............

Enig med deg, -har vært/er i den samme papirmøllen selv :headbang::smiley: :smiley: :boxing:

Har du fått båten din nå?

Gjelder disse reglene bare for båter importert utenifra EU/EØS?

Og hva med brukte selvbyggerbåter, der "produsenten" ikke er ett firma men en enkelt person, kan disse ha CE merking?

Den type båt jeg har hatt øye på en stund er 1) selvbyggebåt, 2) havgående/CE katagori A og 3) ikke ett eneste eksemplar av i Norge. Høres ut som det kan bli ett interesant/dyrt prosjekt å få til Norge.

Ragnar

Gjelder disse reglene bare for båter importert utenifra EU/EØS?

Og hva med brukte selvbyggerbåter, der "produsenten" ikke er ett firma men en enkelt person, kan disse ha CE merking?

Den type båt jeg har hatt øye på en stund er 1) selvbyggebåt, 2) havgående/CE katagori A og 3) ikke ett eneste eksemplar av i Norge. Høres ut som det kan bli ett interesant/dyrt prosjekt å få til Norge.

Ragnar

Reglene gjelder for alle båter som er produsert utenfor EØS området, enten de er selvbygget eller ikke. Selvbyggerbåter innenfor EØS området er et annet kapittel og de kreves ikke CE merket, men har restriksjoner ved videresalg.

Det har ingen betydning om det er bygget en eller 1000 båter av denne typen eller om det finnes maken båt fra før i Norge. Alle skal være CE merket enkeltvis. Prisen som må betales for å få båten CE merket i Norge er avhengig av lengden. Man betaler for hver fot.... Stor båt, mye penger og motsatt.

Det blir dyrt å få båten CE merket i Norge er vel den eneste konklusjonen man kan trekke.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...