Jump to content

råd og tips ang ekstra batteri.

Rui lui

Recommended Posts

Det første du bør finne ut av er hvor mye strøm du kommer til å bruke pr. døgn og hvor mange døgn du har tenkt å ligge uten ladning.

Så må du se litt på hvor fort du klarer å lade opp døgnforbruket igjen.

For eks. et råd som dette:

Batterikapasitet 4 ganger døgnforbruk. Ladestrøm fra dynamo mellom 25 og 40 % av forbruksbatterienes kapasitet målt i Ah.

Så justerer du bare litt etter behov.

Låner tråden litt jeg ,vis det er ok ? Har en Volvo TD 70 A, trenger nytt startbatteri . Hvor stort bør dette være og er det evt bedre med 2 små startbatterier ? Det blir aldrig brukt , ikke på den tiden jeg har hatt båten . Men det er dårlig det som står der , så da trenger jeg helt sikkert startbatteri snart når jeg ikke har et som er iorden . Mener det er 110 amp start/lastebilbatteri som er der idag , eller er det like greit å sette inn 2 mindre og kobble sammen ?

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Jeg mener ikke å ”justere forbruk”. (Forbruket justerer seg ofte selv, for når et batteri er tomt så er det tomt).

Alle batterier har et gitt tall for hvor mange amperetimer strøm de kan levere før de må lades igjen. En må jo da finne ut hvor mye strøm man kommer til å bruke hvert døgn før man kan tenke system videre.

Har man ingen ide om hvor stort dette strømforbruket er, så er det også helt umulig å hjelpe deg. Mange vil nok allikevel hjelpe deg med å tippe, men da må man være forberedt på at det kanskje ikke holder vann.

Hadde du hatt en batterimonitor, kunne du funnet ut av dette helt nøyaktig selv.

3 til 7 dager er et stort sprik, men det er jo opplagt at hvis man ønsker å bruke båten i 7 dager ute ladning, så må man enten spare på strømmen eller legge opp til en batteribank som takler dette.

Normalt legges det opp til ca 4 dager forbruk uten ladning, og benytter batterier som tåler periodisk dyputladning for de tilfellene man ønsker å ligge lenger. (Dyrerer batterier kanskje).

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Noe forteller meg at dette sporte av, så vi får vel vente med strømmen til gassen og eksplosjonsfaren er avklart.

Kansje lurt inn et forslag til nytt startbatteri til meg da så lenge , sikkert greit nok det som har vært der før . Men kjekt å høre med dere som kan litt mer enn meg om dette , dumt å kjøpe dyre batterier hvis det blir litt feil . Beklager hvis jeg forstyrrer tråden , da er det bare å se bort fra dette eller jeg kan komme tilbake å slette dette .

Tine III

Jupp , men har fått en IM her. En her i by'n som skal bytte ut et par store batterier , kansje noe for meg dem da .Takk for lånet av tråden .

PS: Hos Setronic i Moss har dem foresten en fin sak trur jeg , den kan du se amp timer forbruk osv .Kan se det forbruket du har akurat nå , så ser du hvor lenge batteriene holder da med samme forbruk . Du kan vel også lese av hvor lang tid det tar å lade opp igjen det brukte , osv osv Høres fin ut den , er en slik på ønskelista mi .Bare det at det er så mye på den lista

Tine III

Begynn med å notere ned alle forbrukerne i båten som skal forsynes med strøm fra forbruksbatteriet. Noter ned driftsspenning (Volt) og strømforbruk (Ampre). Alternativt noterer du ned watt i de tilfellene det ikke er mulig å se på komponenten hvor mange ampere forbrukeren trekker.

For å finne ut hvor mange ampere en forbruker som er oppgitt i Watt bruker, så deler du Watt på spenning. En 24 volt 20 Watt lyspære bruker 0,84 ampere fordi 20 watt dividert på 24 volt blir 0,8333 ampere.

Så må du sette opp hvor mange timer hver komponent er i bruk hvert døgn. Dette gjøres enklest ved å sette opp en dytycykle tabell. Hvor mange prosent av et døgn er forbrukeren i drift.

Nå skal jo du bruke gass på kjøleskapet, men hvis vi da sier at et kjøleskap bruker 2 ampere, så ganger vi 2 ampere med 24 timer og deler deretter på 2. (Kjøleskap slås jo av og på med en termostat, og dutycykle er da 50 %) I dette tilfellet ville kjøleskapet alene brukt 24 Ah i løpet av et døgn.

Slik summerer man forbrukerne, og finner så ut hvor mye strøm båten bruker totalt hvert døgn i forhold til ditt brukermønster. Så kan vi begynne å beregne batteristørrelser og ladekapasieter.

Mange tror det svarer seg å bagatellisere strømforbruket fordi de mener de sparer penger med å holde litt tilbake. Dette finner du fort ut av, og i de fleste undersøkelser jeg har gjort, bruker båtene dobbelt så mye strøm som båteierne tipper. Regn riktig, for du lurer kun deg selv i så fall.

Jeg ser du spør om pris på en 24 volt inverter på 1000 watt. Hvor mange ampere trekker denne? Hvor lenge har du tenkt å bruke den hvert døgn og hvor mye batterikapasitet trenger du ekstra for det du har tenkt å bruke denne til?.

Hvis jeg sier du kanskje trenger 24 volt 150 Ah ekstra for å drive bare denne, høres det riktig ut?

Redigert av Ole Petter (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...