Jump to content

råd og tips ang ekstra batteri.


Rui lui

Recommended Posts

Www.Seatronic .no , se side 68 . NASA BATTERIMETER koster 1.690- , denne ser veldig grei ut til en ok pris . Men som du ser på den siden så kan du velge i flere typer og priser oppover .

 

Tine III

Desverre er det slik at det som finnes på markedet og som kalles batterimnitor kan være så mangt. Hva som er billig og dyrt finner man ikke ut før man setter seg inn i hvordan de virker. Noe av det som kalles batterimonitor ville jeg aldri anbefalt. Det er på høy tid å finne på nye navn på disse tingene slik at kundene skjønner forskjellen.

Link to post
Ole Petter,

 

kan du gi en kjapp forklaring på hva som er forskjellen på hvordan de virker.

 

Forstår eg deg slik at du ikke anbefaler NASA Batterimeteret som Seatronic selger?

Det er ikke min oppgave å uttale meg om spesifikke produkter, så Nasa instrumenet var ikke i mine tanker i det hele tatt. Det jeg vil frem til, er at instrumenter kan lages forskjellig men oppfattes som å være samme vare.

Derfor må man lese manualene ganske nøye for å finne ut av de teksiske forskjellene, og disse kan være enormt store. Jeg merker at når jeg sjekker batterier med et instrument som er 95 % riktig, så viser noen monitorer kolosale avvik. Det er da spesielt et område jeg har merket meg farlige tendenser, og det er at noen batterier ikke klarer å registrere slitasje i batteriene for de er ikke laget for å gjøre dette.

Da kommer man fort på glattisen, for det er kanskje bare 100 ampere kapasitet til forbruk i batteriet mens monitoren viser 150 amper tilgjengelig kapasitet.

Alle vet hvordan det går når man lader batteriene ut for mye. De ødelegges. Har man et elektrisk anlegg hvor marinene i energibalansen er båteierens side, så gir det ikke så store utslag for man har uansett nok strøm de første årene. Det virkelige problemet oppstår når man balangserer på eggen eller har litt for lite. Dette kommer av at hvis man utlader batteriene litt for mye i begynnelsen, så forsvinner kapasiteten fort uten at en "dårlig " monitor registrerer dette.

Man ender da opp med et instrument som hjelper deg til å ødelegge batteriene, for informasjonen monitoren gir deg er feil.

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post

Så hvis jeg forstår deg riktig , så kan den NASA saken strykes av ønskelista mi . Men den bør jo kunne gi deg såpass med info at det er bedre enn ikke ha noen ting , eller er det kun bruk av penger til nok en duppeditt ? Så hva ville du evt anbefalt ?

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Så hvis jeg forstår deg riktig , så kan den NASA saken strykes av ønskelista mi . Men den bør jo kunne gi deg såpass med info at det er bedre enn ikke ha noen ting , eller er det kun bruk av penger til nok en duppeditt ? Så hva ville du evt anbefalt ?

 

Tine III

Nei.

Les en gang til.

Sett deg inn i hva du kjøper og lær deg hvordan det virker. Det vil alltid være slik at hvis man kjøper fra nederste hylle så må må man i vertfall lære litt i tillegg. Årsaken er at monitoren ikke gjør jobben for deg slik du kanskje ønsket eller håpet på. Det er forskjellen på en dyr og "dårlig" komponent.

Derfor spør jeg ofte: Skal du ha noe billig eller skal du ha noe som virker uavhengig av dine egne kunnskaper?

Av de batterimonitorene som jeg har hatt tilgang på i testsammenheng, så har jeg funnet tre typer som fortjener navnet "Batterimonitor". Jørg sin har jeg ikke testet, men ut fra det jeg har lest meg til, så vil denne sannsynligvis tilfredsstille mine krav.

Desverre. Jeg kan ikke si hvilke modeller jeg har testet, for jeg eier ikke denne infomasjonen.

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post

Jeg må jo klare å trykke på div knapper på den så jeg for svar , tenkte bare på om den gir noen svar i det det hele tatt . Den ser jo grei ut , hvis jeg klarer å bruke den så regner jeg med at den gir svar på sånn ca batterikapasitet som er igjen. Eller's er det jo ikkeno å ha , så som sagt .Klarer jeg å bruke den , så vil den gjøre nytte for seg vil jeg mene . Men om det er noe å satse på er jo en helt anna greie , er jo andre å velge i også men .

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post

Problemet er ikke det man vet, men det man trodde var riktig som viste seg å være feil. Slik er det med batterimonitorer også.

Hvis monitoren viser full med en batterispenning på 12,35 volt og 50 % av det aktive materialet på platene ligger som bunnfall i skrapkassen nede i bunnen på batteriet. Ja da var du og monitoren enige selv om resutatet var serdeles dårlig for batterienes del. :eek:

Link to post

Prøver meg på en liten forklaring, det virker som det er noen som ikkje har forstått dette med Ah og Volt.

 

En elektrings sak har V (Volt) og A (Ampere). Volt er hvor sterk strømmen er. Volt kan en si er dimensjonen på en elv, f.eks 3 meter brei og 2 meter djup. Ampere er da hastigheten på elven. Hvor fort vannet renner.

Hvis en ganger disse får en Watt (W).

 

V * A = W

 

Har en en lyspære på 24Watt bruker denne 24watt / 12Volt = 2 Ampere

Denne lyspæren vil da trekke 2 Ampere fra batteriene. Batteriene er oppgitt i noe som heiter Ah Ampere timer. Dette er antall ampere de kan levere i en time.

Så en lyspære vil da trekke 2 Ampere timer Ah fra batteriene for hver time den er på.

 

Et 120Ah timer batteri har en kapasitet på 120 Ampere timer til det er tomt. Derimot bør ikkje batteri lades helt ut. Det kan derfor være greit å si at de har halv kapasitet. Når batteriet er på 60Ah bør det lades. Det blir da kun 60 Ah kapasitet på et 120 Ah batteri.

 

For å rekne ut totalt forbuk på båten er det lurt å sette opp en tabell som sakt tidligere i tråden.

Her er et lite eksempel.

 

Ting Volt Ampere Timerpå AmpereTimer

Lyspære 12 2 3 6

Kjøleskap 12 3 12 36

Totalt 42

 

Dette vil da forbruke 42Amperetimer og for dette vil et 120Ah batteri fungere greit for 1 døgn. 60Ah kapasitet, 42 Ah forbruk, 18Ah igjen.

Kjøleskapet er på ca halvparten av tiden, pga termostat. Lyset brukes om kvelden i ca 3 timer.

 

Håper dette ble litt klarere.

Link to post

Ett lite tillegg til informasjonen i posten over, husk på dette med StandBy-funksjon på ulike elektriske ting, som TV og dekoder - og stereo.

Sånne ting trekker strøm, selv om det er veldig lite. Men en regel kan være å si at man bruker opp mot 500mA (halv A) så man får med seg det også. Nå er vel regelen stort sett at man skal skru ting helt av, men det er ikke like greit for ting som er avhengig av strøm til minne for å huske det som er lagret.

 

Ihvertfall, så er det flere og flere ting som kommer hvor man har elektronisk bryter for av og på, og her er det som regel noe standby-styr i bunnen. Mekaniske brytere som "klipper" kontakten, der er det da ikke noe problem.

 

Ifjor opplevde jeg en kjempebommert, og det var å gå fra inverteren med en lader til mobil koblet til og på. Dagen etterpå var inverteren sinna på meg fordi den ikke fikk nok strøm. Så man skal ikke undervurdere sånne ting som dette heller. :smiley:

Link to post

Igjen handler det litt om å spør etter de riktige tingene når man skal kjøpe. Noen invertere bruker ikke mer enn 0,5 - 1 Watt i tomgangsmodus. Dette kalles for puls mode og gjør at en 2000 Watt inverter ikke trekker mer enn 0,04-0,08 ampere når den ikke har belastning. I puls modus reagerer inverteren litt senere, men det merkes knapt. De fleste kjører denne instillingen uten å vite det og klager ikke.

Link to post

Hei Westcruiser.

Når man skal ha blanding av 24 volt og 12 volt i en båt, så svarer det seg å sette opp et par eksempler slik at man er sikker på å velge riktig løsning med en gang.

 

Man må gjøre et valg om man kun skal ha 24 volt batterier og kjøre 24/12 volt omforming direkte til forbrukerne, eller om man skal ha batteri også for 12 volt delen.

 

Det er veldig viktig at du velger komponenter som passer til system. Et eksempel er at hvis man skal ha 12 volt batteri, så må 24 volt batteriet beskyttes mot dyputladning samtidig som omformeren på 12 volt siden kan benyttes til batteriladning.

 

Mange går skoene av seg her for delene de har valgt ikke kan tilpasses. (Programmeres).

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...