Mulligan Svart 28.April.2008 Del på Facebook Svart 28.April.2008 gå frem til låsen på masten å sette den i lås. Kan det stemme da Baatsman? Revelina skal jo gå gjennom en clutch som hindrer nettopp slik utrusing av seilet. Sitér dette innlegget Link to post
Oteren Svart 28.April.2008 Del på Facebook Svart 28.April.2008 (redigert) Rart hvordan noen tilsynelatende blir er plaget av at andre er fornøyd - og uttrykker dette .....en mot røkka, rått parti Redigert 28.April.2008 av Oteren (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 28.April.2008 Del på Facebook Svart 28.April.2008 Rart hvordan noen tilsynelatende blir er plaget av at andre er fornøyd - og uttrykker dette Synes ikke det er noe rart jeg da, er gjerne slik at når en selv ikke er fornøyd så liker/takler en ikke at andre er fornøyd... Det er grunnen til at det gleder meg meget når andre er fornøyd.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Mulligan Svart 28.April.2008 Del på Facebook Svart 28.April.2008 "Å huffamei å huffamei, jeg er så sint som fy! For alt er bare tøys og tull i Kardemomme by! Hvis bare alle var som jeg - så ville alt bli bra. Men ingen andre er som meg - å langt i langt ifra. Huff!" Tante Sofie Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 28.April.2008 Del på Facebook Svart 28.April.2008 Kan det stemme da Baatsman?Revelina skal jo gå gjennom en clutch som hindrer nettopp slik utrusing av seilet. Hvis den står i fri ruser seilet ut, faktisk kan du stå på dekk og dra seilet ut. Hvis du ikke holder rundansen(spleiset endene sammen) stramt, ruser hele ut. Derfor ved hard vind låser jeg den, slik at seilet kun kan reves. Dette gjør jeg tidlig. Har du fullt mannskap kan du kjøre mer på fri. Men i vår sits låser jeg den. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Rastløs Svart 28.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.April.2008 Ante meg at tråden ville ende med at det ble to fronter her ja. For min del er det slik at jeg ofte hører om folk som kjøper ny båt og går for lut og kaldt vann når reklamasjonene melder seg. Da synes jeg det er litt fint å faktiksk oppleve det motsatte, og faktisk få bekreftet inntrykket om at noen satser mer på ettermarked enn andre. Grunnen til at så mange er fornøyd med Bavaria ( selv om de er kjedelige, seiler dårlig, har dårlig kvalitet og kjølen faller av hele tiden ) er vel rett og slett at de er ganske gode på avviks håndtering, og det betyr m,er for meg enn om alt er perfekt fra første stund ( og det er sjelden noen båter) Ad rulleseilet Jeg fikk beksjed om at eneste gangen jeg skal bruke spaken på masten er hvis jeg skal rulle inn seilet med vinsj på selve mekanismen på masten. I hardt vær er det vel ikke noe annen mulighet til å kontrollere uthalingen enn å holde "rund dansen" stram og være klar til å slå igjen avlasterene ? Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 28.April.2008 Del på Facebook Svart 28.April.2008 Ad rulleseilet Jeg fikk beksjed om at eneste gangen jeg skal bruke spaken på masten er hvis jeg skal rulle inn seilet med vinsj på selve mekanismen på masten. I hardt vær er det vel ikke noe annen mulighet til å kontrollere uthalingen enn å holde "rund dansen" stram og være klar til å slå igjen avlasterene ? Jo riktig det men, men utfordringen er når du slipper opp i akterliket. Da får du en voldsom blafring. Så med lite manskap bruker jeg låsen. Med flere ombord som du nevner. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Sydvesten Svart 28.April.2008 Del på Facebook Svart 28.April.2008 Jeg har vært fremme på dekk en gang i en slik setting, og da hoppet denne "rund dansen" av på grunn av et helv....s snøvær og det frøs til is.. Eller ser jeg ikke noen god grunn til å bevege meg der når jeg kan slippe dette og ha full kontroll fra cockpiten...... stram tamp og avlastere fungerer godt på min lille båt i allefall Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Sun Flyer Svart 28.April.2008 Del på Facebook Svart 28.April.2008 Det er bra jeg ikke har slikt komplisert fordyrende utstyr på min egen båt. Forøvrig er jeg sikker på at "Rastløs" blir fornøyd med båten sin og gleder meg over det. Hadde vært interessant om du fortalte hvorfor du valgte rullestorseil på en såpass liten båt. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
baatsman Svart 28.April.2008 Del på Facebook Svart 28.April.2008 Dette gjør jeg med en gang, vi drar ut. Venter ikke til det er tid for reving. Smekker på låsen med engang. Helt enig begrens antall sekunder ved masten til et min. ved mye sjø. Men etter at du har satt på avlasteren er låsen grei den. Du er da helt sikker på at du ikke får ukontrollert utrusning. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Tranen2 Svart 28.April.2008 Del på Facebook Svart 28.April.2008 (redigert) Da jeg kjøpte min 31 år gamle seilbåt i fjor, kontaktet jeg dagens importør av merket angående noen detaljer omkring konstruksjonen av vantfeste og stående rigg. Neste dag ble jeg oppringt og hadde en lengre oppklarende samtale med en som åpenbart hadde peiling OG hadde kontaktet verftet i Frankrike! Slå den! Siden det er så populært med reklame for egne båter her; Merket er Wauquiez og forhandleren er Yachtsenteret AS. Redigert 28.April.2008 av Tranen2 (see edit history) Sitér dette innlegget Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly. Link to post
Rastløs Svart 28.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.April.2008 Det er bra jeg ikke har slikt komplisert fordyrende utstyr på min egen båt. Forøvrig er jeg sikker på at "Rastløs" blir fornøyd med båten sin og gleder meg over det. Hadde vært interessant om du fortalte hvorfor du valgte rullestorseil på en såpass liten båt. Vel vi er stort sett to stykker som er på tur. Rulle seil er enkelt og på en så liten båt blir det enda enklere- Selv min vevre lille bedre halvdel kan greit hale inn storseilet, - også i en del vind. Joda har hørt noen grufulle historier om rulle stor seil. De fleste jeg har snakket med, som bruker båten til tur og kose seiling er imidlertid godt fornøyd. Jeg har aldri hatt noen ambisjoner om regatta : jeg er og blir lat og derfor ble det rulleseil. Jeg har allerede merket at terskelen for å heise seil er betydelig mindre enn da vi hadde konvensjonelt seil. Rett skal forøvrig være rett. Vi hadde ikke lazy bag eller jacs på den forrige båten. Mulig at terskelen hadde blitt mindre med en slik løsning også, men jeg synes det er utrolig behagelig med den rulle dingsen. Til Tranen 2 Bra med litt balanse i debatten. Godt at noen har gode historierå fortelle om andre importører også, - og ikke bare synes det er forferdelig at alle skryter av Bavaria importørens oppfølging. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 28.April.2008 Del på Facebook Svart 28.April.2008 Vel vi er stort sett to stykker som er på tur. Rulle seil er enkelt og på en så liten båt blir det enda enklere- Selv min vevre lille bedre halvdel kan greit hale inn storseilet, - også i en del vind. Joda har hørt noen grufulle historier om rulle stor seil. De fleste jeg har snakket med, som bruker båten til tur og kose seiling er imidlertid godt fornøyd. Jeg har aldri hatt noen ambisjoner om regatta : jeg er og blir lat og derfor ble det rulleseil. Jeg har allerede merket at terskelen for å heise seil er betydelig mindre enn da vi hadde konvensjonelt seil. Rett skal forøvrig være rett. Vi hadde ikke lazy bag eller jacs på den forrige båten. Mulig at terskelen hadde blitt mindre med en slik løsning også, men jeg synes det er utrolig behagelig med den rulle dingsen. Ok. Selv opplever jeg vår egen båt som lett å håndtere med vanlig seil. Men jeg registrerer at de fleste turbåter nå blir solgt med rullemast. Jeg var og seilte med en kompis som har rullemast en gang og ble ikke akkurat "frelst" for å si det enkelt.. Men forstår at det sikkert kan være praktisk. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Lanber Svart 28.April.2008 Del på Facebook Svart 28.April.2008 Har std storseil men med lazyjack, det fungerer utmerket og skulle det vært enklere så måtte det vært helmekanisert med el vinsjer. Seiler så sant det er vind nok til det! Men for all del, det kan være jeg ser lyset når jeg skal være med å hente en B31C med rullestor om 1 1/2 uke. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.