Jump to content

Elendig gjestehavn i Vågen - Stavanger

Kimsi

Recommended Posts

Nå som "Tusenårsstedet" begynner å bli ferdig har jeg gledet meg til å ta i bruk Vågen som en plass for av og påstigning samt og kjøpe litt mat på brygga når jeg er ute på sjøen - ringte derfor og lurte på når de skulle ferdigstille kaien rundt gjestehavenen. Idag er det stein og 20*20 cm trepåler hver 2-3 meter. De som har vært der i det siste med en nyere båt vil si seg enig med at dette ikke duger!

Samtale med havnesjefens kontor førte til at de anbefalte meg og ta med en lang trebjelke som jeg kunne feste langs skutesiden og ha fendrene på...!? :puke: .

Det var under kultur parolen at dette hadde blitt bestemt at sånn måtte det være. Dette synes jeg båtfolket må si sin klare mening imot! Cruiseskip skal de ha og gjerde rundt store deler av Vågen og nå skal de sannelig gjøre den siste rest av Vågen våres og omtrent utilgjengelig for hvermansen i båt???

Hva mener dere?

Hva kan vi gjøre?

Jeg har iallefall sendt mail til havnesjefen etc - oppfordrer flere til å gjøre det samme :discuss:

Redigert av Kimsi (see edit history)

Slik jeg har forstått det er det IKKE ønskelig fra komunen sin side at det skal være så mange fritidsbåter i vågen. De kan legge seg ved oljemuseet.

Jeg forstår det jo også, for hver gang jeg er i byen så ligger det svære båten med nyrike folk og fester ombord.

Håper jeg sliper og ta min båt inn i vågen noen gang! :yesnod:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

hmm så det er virkelig slik at vågen er "ferdig"??jeg var der for en ukes tid siden,tenkte hmmm jaja det kan vel ikke være lenge til di får opp skikkelig med fortøyningsmuligheter nå..så tett på sesongen :eek: jeg følte iallefall at jeg ikke kunne legge inn til der.fant en annen plass ved siden av parkeringshuset.ps fant ingen fortøyningsmulighet på den flytebrygga heller??

]

Etter det eg har forsstått så råtnet det skjørtet som var der for opp langt fortare enn antatt og derfor ville dei ikkje gå for ein slik løsning igjen av hensyn til vedlikehold. Bildekk var heller ikkje aktuelt da fritidsbåtflåten ikkje vil ha svarte merker på skrogene sin vart det sagt.Sjølv så ser eg ikkje problmeet med slik det er der i dag. Er jo fine trestokker som står der som man kan legge inntil og man har da fendre :smiley:

Når det er sagt så tenkte eg mitt eg og første gangen eg såg det og fekk greie på at dette var den permanente løsningen... Men så har man jo Børeviga òg bortsett fra at den okkuperes av U.S. boats eller kva dei noe heiter til flytende utstilling, men det er eit anna lodd...

Troll 20

Kommedal 27
Coronet 26 Family

Jeg forstår det jo også, for hver gang jeg er i byen så ligger det svære båten med nyrike folk og fester ombord.

Hvordan klarer du å se på folk at de er nyrike, og ikke har jobbet hardt for å få den båten de har, kansje til og med har gått "gradene" fra en liten båt til den "svære" båten som de har i dag.

US Boats kom inn her for at de betalt leie på en tid da havnen hadde lite besøk sa Havnesjefen i avisen. Dette er noe stort tull da de ligger langt inn i båtsesongen høst og vår. Jeg mener gjestehavnen ikke bør brukes til dette formålet og at penger ikke skal bestemme. Nei la de heller leie i konserthuset. Slik det er nå så er man som gjest i Stavanger enten en del av en båtutstilling eller man blir liggende i indrehavn som er en av de dårligste plassene jeg vet. Kulturbyen :headbang:

Tror det er 120,- eller deromkring. Og parkeringsvaktene sikrer at du ikke glemmer dette. De er på plass før du har gjort fast første tampen.

Ellers er vel selve havna fin den, med unntak av i sterk nordavind. Det er kaien som ikke holder mål.

Man har maksimal uttelling om man ønsker å vise seg frem. Samtidig må vel de med fine båter få lov å ligge der uten nødvendigvis å bli beskylt for show-off - selv om noen sikkert syns det er en form for båtliv også.

Jeg har bodd i Straen Terrasse noen år, og således var veien forbi Vågen en tur jeg har gått svært mye - til alle døgnets tider. Jeg syns det som står beskrevet ovenfor mht. fyll og fest er betydelig overdrevet. Det er langt bedre i/ved båtene enn inne på utestedene og gatene rundt.

Redigert av Akult (see edit history)
Dette er folk som kun er ute etter å vise seg frem og feste.

Jeg synes bare slike utalelser er stigmatiserende og ofte grunner i misunnelse. Jeg vet om flere med slike "svære" båter som overhode ikke er ute etter å vise seg frem eller kun driver å fester. Mange av Dem har også som du hatt en liten båt som båt nr 1, og deretter jobbet seg oppover i både båtstørrelse og bankkonto ved hjelp av hardt arbeide, evne og vilje til å satse i næringslivet.

At det skal sees på som negativt at en har råd til en stor båt tror jeg er årsaken til at vi ikke har mange representanter fra denne fartøygruppen her på baatplassen, noe som jeg finner dumt da de ofte representerer en gruppe båteiere med en mangefoldig erfaring i båtbruk som vi alle kunne ha hatt nytte av !

Hva festing gjelder så er mitt intrykk at i alle fall i Bergen så foregår dette like gjerne fra mindre :cheers: og billigere båter.

Hva festing gjelder så er mitt intrykk at i alle fall i Bergen så foregår dette like gjerne fra mindre :cheers: og billigere båter.

Det kan jeg være enig i!

Jeg har heller aldri sagt at alle med store båter er slik. Men du merker veldig fort hvem som er ute etter og vise seg frem, og folk som gjemmer seg bak dyre og matrielle ting (ofte kaldt sosser) for å vise seg frem liker jeg ikke. :wflag:

Det var ikke meningen og såre noen med det jeg sa :wink:

Kan også nevnes at jeg er i byen kjeldnere enn ender legger egg.... :rolleyes:

Fritjof Brandt

Seilaren: du jobber godt for å oprettholde disse barrierene du snakker om.

Selv opplever jeg båtlivet som befriende for det meste av den slags både på sjøen og i havn. Når det gjelder gjestehavnen er et vel naturlig at vågen i helger blir et samligsted for båtfolket etter en fridag på sjøen. Da er det ikke untaturlig og ta seg en liten fest før turen går videre. Synes ikke dette er et problem. Stavanger sliter med lite "aktevitet" i sentrum for uten i sene nattetimer, det at det er båter i vågen fra fjern og nær synes jeg bare er positivt.

Men, tilbake til kaien. Å fendre opp med vertikale påler er ikke lett uten at en har store "ballong-fendre" som bygger mer enn pålene. Når disse fendrene ligger og gnssiser mot stein og rur og snurrer inn mot skutesiden er det heller ikke noe særlig for oss som har båter vi liker og holde i god stand. Selv har jeg en fenderlist som ikke er laget for å ligge rett mot 2-3 smale stokker iallefall.

Det at det et problem med vedlikehold synes jeg blir en avsporing. Impregnert treverk holder i mange år og er noe de fleste bryggeanalegg langs kysten har.

Redigert av Kimsi (see edit history)
du jobber godt for å oprettholde disse barrierene du snakker om.

Du om det.

Husk at avholdsforeningen har lange og sterke tradisjoner her i byen.

Og med alle de problemene vi har i byen med voldtekt og slossing ser jeg ingen grunn til å forsvare fullen. Men det er mitt lille syn på denne saken :wink:

Uansett han jeg aldri sett byens gjestehavn som legger ved Oljemuseet uten ledige plasser.

Det må da bære flott og ligge i båsene der! :yesnod:

Fritjof Brandt

Uansett han jeg aldri sett byens gjestehavn som legger ved Oljemuseet uten ledige plasser.

Det må da bære flott og ligge i båsene der! :yesnod:

Og det er det mange andre som også syntes. Det kan virke som at de fleste båsene som ligger mot land er leid ut som faste plasser ??!!

Er det virkelig sånn ? Det ser ut for at det alltid er de samme båtene som ligger der.....

De plassene som har vært ledige er de som vender mot sjøen. Og de er altfor smale til båter som er mer enn 3m brede.

Jeg lå her i fjor. Fikk manøvrert meg inn og fant en bås der en eller annen hadde justert utriggerne så naboplassen var 1m bred...

(Det lå en kano der) hehe. Det var flere inne å ville ligge på tilsynelatende ledige plasser, men de måtte gi opp.

I tillegg de smale båsene er innseilingen mellom flytebryggene veldig smal.

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Stiller meg og kritisk til at di leier ut gjesteplasser over lengre tid.

Det er tross alt gjeste annlegg.

Det samme ser jeg ved bekhuskaien hvor det skulle være 6-8 gjesteplasser (Husker ikke helt antallet), der også ligger båtene i lange tider.

Selvfølgelig kan ingen si noe på det om dem betaler full pris, men kan ikke tenkte meg noen tar seg den luksusen.

• 2 måneder senere...
Får en ikke plass med flytebryggene så er det nok best å finne seg en annen plass. Jeg legger ikke til cement kaien.

Det var vel vedlikehold som ble bvrukt som argument for at de ikke ville sette opp planker igjen.

Sterk uenighet om gjestehavna i Vågen i Stavanger.

How is education supposed to make me feel smarter? Besides, every time I learn something new, it pushes some old stuff out of my brain. Remember when I took that home winemaking course, and I forgot how to drive? - Homer Simpson

submiss blog

Vi var et par dager i Vågen for 2 uker siden og ble skuffet. Kaien var forsåvidt ok å fortøye til for oss. Det kommer av at vi heldigvis kjøpt to digre blåsefendre i sort i Tyskland så får vi fortøyd stort sett over alt uten risiko for skader på båten (dere som ikke liker brygga, har dere vært i Bergen?). Vi var i Bergen i helgen og herregud for en styr, fortøye til brygga der med stor forskjell på flo og fjære var ikke lett. I Vågen, Stavanger ble vi skuffet over at vaskemuligheten ikke holdt mål i det hele tatt. Først skulle det gå ann å komme seg inn der med en 5 kroning, men det gikk ikke så vi gav opp etter 3 5 kroninger. Så vi ventet til dagen etter, fikk tak i poletter. Vi kom inn, puttet alt tøyet inn i maskinen for så å oppdaga at polentene ikke gikk inn i boksene, disse var ødelagt... Vi gav beskjed til turistinformasjonen og fikk et skuldertrekk tilbake... :smash:

I tillegg var det jo helt umulig å finne ut hvor det var for en som ikke visste det... Altfor dårlig skilting...

Vel, så lå vi i havna ved museumet, men det er jo ikke plasse til særlig mange båter, ellers var den jo fin, men vi fikk en stripe i båten når vi skulle legge inn i båsen der, grunnet rent stål i uteliggerene, det er for dårlig... Vel, oppholdet vårt i Ryfylket ble preget av sykdom, mye vind og regn så det hjalp ikke akkurat at vi ikke ble helt fornøyd med Stavangerhavn heller... Sorry, dette er ikke godt nok til at en kresen båtturist skal bli fornøyd... Men vi kommer igjen, byen er herlig...

oes_poes_i_stavanger_2.jpgoes_poes_i_stavanger.jpg

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Javel, så de hadde råd til å kjøpe denne lille øyen som legger midt mellom 3 andre flotte steder som friluftsrådet har tilrettelagt, men tredekke i vågen blir for dyrt.... :crazy:

Hvorfor kan vi ikke få vekk Sevland snart? Byen trenger nye krefter :cryin:

Fritjof Brandt

bjoris. Har du vurdert muligheten for å sette en ekstra tamp i fendern og henge disse langsetter mot pålene. Trodde det skulle bli stille i Stavanger etter at jeg flyttet fra byen. Må nok ta en tur nedover litt oftere for å røske opp i "menigheten" :smiley:

Nå mistet jeg kontakten igjen med FF :headbang:

Redigert av jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...