Jump to content

Elendig gjestehavn i Vågen - Stavanger

Kimsi

Recommended Posts

bjoris. Har du vurdert muligheten for å sette en ekstra tamp i fendern og henge disse langsetter mot pålene. Trodde det skulle bli stille i Stavanger etter at jeg flyttet fra byen. Må nok ta en tur nedover litt oftere for å røske opp i "menigheten" :smiley:

Nå mistet jeg kontakten igjen med FF :headbang:

Joda, men med store kulefendre er du ikke avhengig av at ikke fendrene glipper foran eller bak disse pålene. I Bergen ble det så mye lavvann at ripa kom under dekkene der vi lå. Uten disse digre kulefendrene kunne vi ikke ha ligget der da så de er perfekte etter mitt syn og gjør fortøyingen sikrerer, men det er vel delte meninger om det også kanskje. De er selvsagt store til å lagre underveis, men vi henger dem på pushpiten...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

• 2 uker senere...
Studerte bildet ditt og der hang fenderne rett ned. Kulefendere er tingen bortsett fra at vi ser ut som en ballefrik med de hengende utenpå. Men skitt au. Noe må en jo kunne fryde seg over :smiley:.

Litt treig her, du ser ikke de svære kulefendrene mine da de er sorte, men de henger her og pølsene blir mer til pynt :smiley: Enig i at det blir mye fendre og hvor smart det ser ut kan nok diskuteres, men jeg er svært fornøyd med fargen, de ser like fine ut og blir ikke så ruvende som type A2 i Hvit, eller som noen bruker Orange/Røde, det ser litt voldsomt ut. Vår båt er jo kritthvit og sort så det passer bra med hvite og sorte fendere i kombinasjon...

img_3222_edited.jpg

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Jeg ville aldri dratt min båt inn der uansett. Enkelte plasser vil jeg bare ikke bli sett :wink:

Jeg kjørte en av båtene til seilforeningen, tunglastet med nysgjerrige unger.

Men masse ledig var det uansett, og med gode fendere ser jeg ikke problemt med å fortøye der inni, for dem som på død og liv skal presse seg helt opp i torget......

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

• 1 år senere...
Om komunen var med å spleiset på Teistholmen, eller var det bare Sandnes som kjøpte denne lille ubrukelige øya?

Skjønner ikke hva du mener med "lille ubukelige øya". Det er vemodig å tenke på at familieeiendomen vår nå er solgt. Det har vært et utrolig deilig sted for rekreasjon. Håper de nye eierne tar vare på idyllen.

Skjønner ikke hva du mener med "lille ubukelige øya". Det er vemodig å tenke på at familieeiendomen vår nå er solgt.

Beklager hvis jeg såret deg! Vet hvordan det er. Vi hadde også en slik eiendom i familien i åresvis før den ble solgt ut... :lipseal:

Det jeg mener med ubrukelig er at den ikke er egnet som et utfartssted for fritidsbåter siden det er så gunnt rundt bukta. Vi med seilbåter har vannskelig med å komme til. Dessuten har flertallet av befolkningen, som ikke har båt, ingen tilgang til øya. Øyen i seg selv er kjempeflott den... :yesnod:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Til opplysning så har det kommet ny brygge på Litle Teistholmen. Den har dybde nok for seilbåter også :flag:

Ellers så kan du på vestsiden av bukta, fortøye longside med seilbåt inntil berget. Her kan du i tillegg slippe teinene rett overbord, mye krabbe eller rett og slett plukke fra berget mellom fenderne dine :smiley:

Med vennlig hilsen

Torkjel

eller har de utvidet den brygga som var der? i løpet av sommeren?

Ikke utvidet den gamle, men laget ny brygge. Ble ferdig i september, ytterst på østsiden av bukta :yesnod:

Fra Ryfylke Friluftsråd sine sider:

Hurra, brygga på Litle Teistholmen i Sandnes kommune er ferdigstilt. Friluftsrådet er svært fornøyd med resultatet og bryggen er allerede benyttet av båtfolket. Neste byggetrinn på holmen

blir HC-toalett og miljøstasjon. I tillegg må det utføres en del skjøtsel da deler av holmen er ganske tilgrodd. (14.09.09)

_mg_5968.jpg

Redigert av Njord (see edit history)

Med vennlig hilsen

Torkjel

• 1 måned senere...
Omtrent hvor dypt blir det, omregnet til vanlig internasjonalt metermål? :wink::wink:

:giggle: Ja det kan du si. Klarer ikke helt å huske hva dybden var i SI verdi. Hvis du skal inntil, så tror jeg du skal holde deg ytterst med baugen innover. Så vidt jeg husker skråner det jevnt oppover og det er ganske grunt inderst på brygga.

Det ser forresten ut for at den også er utstyrt med pullerter, og det er jo et stort fremskritt - sammenlignet med f.eks piren på Lindøy . . . .

Verden går videre, også hos Ryfylke Friluftsråd :yesnod:

Med vennlig hilsen

Torkjel

..... Hvis du skal inntil, så tror jeg du skal holde deg ytterst med baugen innover. ...

Ja, det kommer jeg til å gjøre. Det er ikke noe problem å prøve dypgående med baugen for å se hvor langt en flyter.

Man har jo visse fordeler når stålplatene er 18mm :wink::wink:

Verden går videre, også hos Ryfylke Friluftsråd :yesnod:

Ja, det gjør den nok. Men det var absolutt ikke min mening å kritisere Ryfylke friluftsråd! De gjør en helt fenomenal jobb med alle de stedene som både opprettes og vedlikeholdes rundt i Ryfylke.

Jeg tenkte bare at de også ville spare seg for en del vedlikeholdsarbeid med å rigge pullerter som tåler å bli brukt fremfor å å basere seg på at snublelistene skal tåle bruk og misbruk som pullerter . . . .

Med vennlig hilsen POSEIDON

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...