Jump to content

Drømmetur? Bergen- Lofoten

nives

Recommended Posts

Startet forige mandag med ein gjennomgang av Værvarsel. Såg det var værvindu til den turen eg lenge har snakket om.

Eidslandet lofoten. Ein telefon og båtplass var ordnet, og ein rask planlegging,og pakking gjennsto-

Plan Gå opp på ca 1 uke la båten ligge i Logfoten Reise på Jobb,Opp i Konfirmasjon og retur i Juni.

Tirsdag formiddag Pakket eg båt.

https://baatplassen.no/bildearkiv/16/16304/eidslandet.jpg

Dag 1

Lofottur

Dag 1

Eidslandet Til Florø

Ut osterfjorden gjennom Alerstraumen og Bakkastraumen. Over Fensfjorden Ånnelandssundet, Sognasjøen, krakhella, villnesfjorden, Til Florø.

Første tegn til andre fritidsbåter, var i Bakkastraumen, der ein Saga 26 var på matauk.

Nydelig Vær og Gamlekongen sto og ønsket lykke til ved Skjerjahamn.

På Villnesfjorden var det mykje Niser som lekte seg runt Båten. Altid et morsomt syn.

Annkom Florø ca 1900. Nydelig havn, og jammen var hamneverten starta sesongen tidlig.

https://baatplassen.no/bildearkiv/16/16304/kongen_mobil.jpg

kongen_mobil.jpg

alden1.jpg

Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater.

I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone.

– H. L. Mencken

vartdal.jpgFlorø til Molde Onsdag 25\4stad_landet.jpg

Startet med Bunkring i Florø 9.25 kr.l. Fylte 216 liter

Kl 1145 Måløy

Så er det ut på nye marker på egen kjøl.

Sildagapet med rolige dønninger. Trakk kaffi mens eg gikk mot Stad.

1220- 1330 Stad Nydelig vær. Og fleire som låg og fisket denne dagen.

1400- paserte Passerte Gurken Kaffekanna TOM????

1430 hareid og ut sulafjorden

Innom Ålesund må hente kaffi. Kom inn fra syd. Det var ein tabbe, da broen inn til gjestekaien var så lav at eg ikkje våget passere.

Gikk runt og tok ein sein lunch i Ålesund.

Bestemte meg for å gå til Molde, og ligge over det.

Annkomst Molde ca 1850

Ligger i kveld i Bodø Kommer med meir etterhvert Nettiden min går ut-

maaloey.jpg

stad_landet.jpg

stad_vest1.jpg

I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone.

– H. L. Mencken

fremme i Lofoten, så her fortsetter Turen Nord

bunkrin molde marina 8.46 pr liter.

Ca 1045 passerte Aukra og såg på ilannføringsterminalen. Kjekt å sjå pensjonen er sikra.:)'

Passerte Bud og startet på Hustavika. Noe rotet sjø. Frisk bris og moderate dønninger.

Foserte med ca 12, konb s fart.Blei lei risting og gikk inn under Atlanterhavsveien.

Med det samme enn passerer brua ligger det et vrak av ein lastebåt. Håper den ikkjer er synlig fra veien. Litt turn off for turister.

Gikk på Innensiden av Averøya og Halsafjorden korsfjorden forbi Kristiansund,og ut Aursundet ved Tjelbergodden. Merk bro i Aursundet 13m. ( Meir pensjon) Hadde ein forsinket lunch i Aursundet. Ventet på at kveldsbrisen skulle slippe taket i Tronheimsleia.

Ca 1745 startet på Trondheimsleia. Norlig bris litt rotesjø. Kan nok bli temmelig grov her.

Tenkte å ligge over på Hitra, men gikk til Kongenvoll marina i Snillesfjord. ( likte namnet)

hustadvika.jpg

atlanterhavsveien.jpg

vrak1.jpg

– H. L. Mencken

kongsholmen.jpg

Dag 4

PGA begravelse fikk eg ikkje fylle diesel i Snillesfjord denne dagen

Avgang ca 1100. passerte Kongsholmen ca 11.45. Et staselig byggverk.

Gikk til Lysøysund for Bunkring.og mat. Ei fin Hamn (9.kr-l) Tok Lunch her.

Ca 1500 Gikk ut på folla sør. F Var litt tidlig på dag og rotete sjø.Fikk problemer med varmgang i motorog gikk inn til Flatanger. Impellerskifte. Hadde ikkje ny pakning så det lekker litt. Flatanger er . Et Nydelig område med mange trange og grunne sund .

Gikk og rotet her til eg kom ut ved Namsosfjorden.

Måtte gå litt sør igjen for å komme i leia til Rørvik.

Annkomst rørvik ca 2100.

kongsholmen.jpg

til_kai_roervik.jpg

– H. L. Mencken

tonnes_marina.jpgDag 5

Var og kjøpte impeller og pakning hos Rørvik marine.

Skiftet pakning og såg at alt var tett.

Avgang 14.15

Siden eg kom seint igang, fant eg ut at Brønnøysund var ein passelig etappe. Flatt hav og bare kos.

Ca 1500 rundet eg sørflensen og styrte mot Torghatten, Et lett kjennelig landemerke.

Var til kai ca 1600.

Lørdag og Brønnøysund må gåes over, Skulle vert å sletta noen poster her.

torghatten.jpg

broennoeysund.jpg

broennoeysund_2.jpg

Søndag 27\4

Avgang ca 1200 Frisk bris og flatt hav ved Vega.

1330 passerte Alstadhaug kirke med monunent av petter Dass. Bevis på at en er nordpå.

Ca 1400 passerte Sannessjøen. Virker litt forblåst her.

1500 Innom Nesna Marina for Bunkring. Ser ut til å vere et imponerande annlegg med Vannsklie.

Hamna virker veldig fin.

Tok ein hamburger på Hamnekaffen før reisa fortsatte.

Såg på at det mørkna bak meg. Og hadde hørt på meldinger om Byger og kuling, så eg valgte å

ta tidlig kveld i ei beskyttet hamn. Så eg valgte å legge meg på Tønnes.

MRK posisjonen i redningsselskapets bok er Hovedhamna, Fritidshamna er i vågen syd øst for denne ca0.5nm syd

Blei møtt av ein tjenestevillig beboer her. Som årets første turist, fikk eg full tilgang til sørvisbygget.

Rigget til fjernsyn for den viktige Fotballkampen. Det blei seier, og livet er Bra.

de_syv_soestre.jpg

– H. L. Mencken

28\4

etter en bedre frokost, var det avgang ca kl 1130

1145

Et viktig mal med turen nådd, passerte Vikingen lykt, og Polarsirkelen.

polarsirkel.jpg

1300 Utenfor glomfjord og Rognan blir plassert på kartet.

Var ei stund i tvil om eg skulle passere Rotkneet eller legge meg på vent i Støttvær.

Valgte å passere. Var mye rotesjø med tilbakeslag fra neset. Blei sidesjø begge veier. Gikk nok for tett på.

Kom mye lenger øst i fugløy fjorden enn eg hadde tenkt. Da eg valgte å gå unna dønningene.

Valgte å ta ein omvei runt Sandhornøya syd av Bodø. Dette for di eg var lei av dønninger.

Det var ein omveg som eg ikkje angra. Det var ein nydelig fjord, og eg følte meg som på Vestlandet igjen. Var noen garder som ikkje såg ut til å ha vegforbindelse, men var holdt opp til nylig.

Ca 1625 Til kai i Bodø.

Ein trivelig repesentant fra Hamnevesenet tok mot penger, og låste opp sørvisbygget for meg :)

Hvilken øy er dette? Lovund?

lovund.jpg

mobil_lofottur_027.jpg

Bodø-ballstad

Gikk fra Bodø ca 1445 Da såg eg østavinden (bris) la seg, og eg viste Hurtigruta hadde avgang 1500. Litt selskap er bra.

Gikk Nord om Landegode, og la kurs mot ballstad. 228 grader

Var litt strømsjø, men gikk med snitt på ca 15 mil over vestfjorden.

Var fremme i Ballstad ca 1820fremme.jpg

Nå vil båten brukes til et par fisketurer, før eg i starten av juni går sørover

Svar på komentarer

Denne turen er bassert på elektroniske kart. Har Cmap på plotter og i tillegg Kartprogramm på pc. hadde gamle papirkart til ca halve strekning

Har på denne turen brukt ca 1000liter drivstoff det har gått 48 motortimer. Min marsjfart er runt 20. Tipper en toteldistanse på ca 750 nm den lei eg har gått, med litt omveger.

Grunnen til at eg har i deler gått lange strekk. er dels Været som eg ville Nord om før skifte. Dels ønske om å bruke tid i lofoten før eg må heimom en tur.

Redigert av nives (see edit history)

– H. L. Mencken

Hvilken øy er dette? Lovund?

Det fjellet ligner veldig på Lovund. Wikipedia. Lovund er forresten et spennende sted. Det ligger rimelig avsides til (flere timer med ferge) langt ut i havgapet, men likevel har de klart å utvikle en sterk oppdrettsindustri, har et (ofte fullbooket) rorbuhotell og til og med en egen isoporkassefabrikk. Jeg tror faktisk det begynner å bli for mye folk, og at det er vanskelig å få kjøpt tomt. :lol:

Tusen takk for en flott referat fra turen. Jeg håper jeg kan gjøre noe lignende en dag.

Redigert av duffy (see edit history)
  • 2 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...