nives Startet 28.April.2008 Link til dette innlegget Startet 28.April.2008 Startet forige mandag med ein gjennomgang av Værvarsel. Såg det var værvindu til den turen eg lenge har snakket om. Eidslandet lofoten. Ein telefon og båtplass var ordnet, og ein rask planlegging,og pakking gjennsto- Plan Gå opp på ca 1 uke la båten ligge i Logfoten Reise på Jobb,Opp i Konfirmasjon og retur i Juni. Tirsdag formiddag Pakket eg båt. https://baatplassen.no/bildearkiv/16/16304/eidslandet.jpg Dag 1 Lofottur Dag 1 Eidslandet Til Florø Ut osterfjorden gjennom Alerstraumen og Bakkastraumen. Over Fensfjorden Ånnelandssundet, Sognasjøen, krakhella, villnesfjorden, Til Florø. Første tegn til andre fritidsbåter, var i Bakkastraumen, der ein Saga 26 var på matauk. Nydelig Vær og Gamlekongen sto og ønsket lykke til ved Skjerjahamn. På Villnesfjorden var det mykje Niser som lekte seg runt Båten. Altid et morsomt syn. Annkom Florø ca 1900. Nydelig havn, og jammen var hamneverten starta sesongen tidlig. https://baatplassen.no/bildearkiv/16/16304/kongen_mobil.jpg Sitér dette innlegget Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater. I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone. – H. L. Mencken Link to post
nives Svart 28.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April.2008 Florø til Molde Onsdag 25\4 Startet med Bunkring i Florø 9.25 kr.l. Fylte 216 liter Kl 1145 Måløy Så er det ut på nye marker på egen kjøl. Sildagapet med rolige dønninger. Trakk kaffi mens eg gikk mot Stad. 1220- 1330 Stad Nydelig vær. Og fleire som låg og fisket denne dagen. 1400- paserte Passerte Gurken Kaffekanna TOM???? 1430 hareid og ut sulafjorden Innom Ålesund må hente kaffi. Kom inn fra syd. Det var ein tabbe, da broen inn til gjestekaien var så lav at eg ikkje våget passere. Gikk runt og tok ein sein lunch i Ålesund. Bestemte meg for å gå til Molde, og ligge over det. Annkomst Molde ca 1850 Ligger i kveld i Bodø Kommer med meir etterhvert Nettiden min går ut- Sitér dette innlegget Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater. I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone. – H. L. Mencken Link to post
nives Svart 28.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April.2008 (redigert) Kommer med meir etter annkomst Lofoten Ligger nå i Bodø Redigert 28.April.2008 av nives (see edit history) Sitér dette innlegget Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater. I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone. – H. L. Mencken Link to post
isbjorn Svart 28.April.2008 Link til dette innlegget Svart 28.April.2008 Fin tur det der, jeg skal selv gå fra Molde til Alta i konvoi med 4nye Skorgeneser på torsdag (1mai), vi gleder oss "grådig mye" om dem sier i Bergen! Sitér dette innlegget Link to post
Hans-Petter Svart 28.April.2008 Link til dette innlegget Svart 28.April.2008 dette er en fin fin tur .god tur videre Sitér dette innlegget Link to post
spithz1 Svart 29.April.2008 Link til dette innlegget Svart 29.April.2008 Dette høres jo ut som en kanon tur. Går selv å planlegger Stavanger-Bødø i seilebåt til sommeren. Virker som du tilbakelegger lange etapper. Hvor fort går båten? Og bare en ting til; har du med papirkart til hele turen, eller stoler du på kartplotter og merking? Spithz Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 29.April.2008 Link til dette innlegget Svart 29.April.2008 Flotte bilder og nydelig vær. Misunner deg. God tur videre til Lofoten. Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Sabelmann Svart 29.April.2008 Link til dette innlegget Svart 29.April.2008 Hvilken fart holder båten, og hvor har du bunkret i tillegg til Florø? Gikk du ytre eller indre Flatangerled? Har du hatt mye sjø? Vil gjerne ha mer om turen fra Molde til Bodø.... Fortsatt god tur videre! Sitér dette innlegget Link to post
LykkelitenIV Svart 29.April.2008 Link til dette innlegget Svart 29.April.2008 Herlig. Har selv tenkt på denne turen. Opp til Lofoten og dykket en sommer..... Sitér dette innlegget HilsenLykkeliten IV (på båtjakt) Link to post
tilsjos.no Svart 29.April.2008 Link til dette innlegget Svart 29.April.2008 Ha en god tur videre Sitér dette innlegget WWW.TILSJOS.NO Tips oss på: tips@tilsjos.no Link to post
nives Svart 30.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.April.2008 fremme i Lofoten, så her fortsetter Turen Nord bunkrin molde marina 8.46 pr liter. Ca 1045 passerte Aukra og såg på ilannføringsterminalen. Kjekt å sjå pensjonen er sikra.:)' Passerte Bud og startet på Hustavika. Noe rotet sjø. Frisk bris og moderate dønninger. Foserte med ca 12, konb s fart.Blei lei risting og gikk inn under Atlanterhavsveien. Med det samme enn passerer brua ligger det et vrak av ein lastebåt. Håper den ikkjer er synlig fra veien. Litt turn off for turister. Gikk på Innensiden av Averøya og Halsafjorden korsfjorden forbi Kristiansund,og ut Aursundet ved Tjelbergodden. Merk bro i Aursundet 13m. ( Meir pensjon) Hadde ein forsinket lunch i Aursundet. Ventet på at kveldsbrisen skulle slippe taket i Tronheimsleia. Ca 1745 startet på Trondheimsleia. Norlig bris litt rotesjø. Kan nok bli temmelig grov her. Tenkte å ligge over på Hitra, men gikk til Kongenvoll marina i Snillesfjord. ( likte namnet) Sitér dette innlegget Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater. I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone. – H. L. Mencken Link to post
nives Svart 30.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.April.2008 Dag 4 PGA begravelse fikk eg ikkje fylle diesel i Snillesfjord denne dagen Avgang ca 1100. passerte Kongsholmen ca 11.45. Et staselig byggverk. Gikk til Lysøysund for Bunkring.og mat. Ei fin Hamn (9.kr-l) Tok Lunch her. Ca 1500 Gikk ut på folla sør. F Var litt tidlig på dag og rotete sjø.Fikk problemer med varmgang i motorog gikk inn til Flatanger. Impellerskifte. Hadde ikkje ny pakning så det lekker litt. Flatanger er . Et Nydelig område med mange trange og grunne sund . Gikk og rotet her til eg kom ut ved Namsosfjorden. Måtte gå litt sør igjen for å komme i leia til Rørvik. Annkomst rørvik ca 2100. Sitér dette innlegget Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater. I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone. – H. L. Mencken Link to post
nives Svart 30.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.April.2008 Dag 5 Var og kjøpte impeller og pakning hos Rørvik marine. Skiftet pakning og såg at alt var tett. Avgang 14.15 Siden eg kom seint igang, fant eg ut at Brønnøysund var ein passelig etappe. Flatt hav og bare kos. Ca 1500 rundet eg sørflensen og styrte mot Torghatten, Et lett kjennelig landemerke. Var til kai ca 1600. Lørdag og Brønnøysund må gåes over, Skulle vert å sletta noen poster her. Søndag 27\4 Avgang ca 1200 Frisk bris og flatt hav ved Vega. 1330 passerte Alstadhaug kirke med monunent av petter Dass. Bevis på at en er nordpå. Ca 1400 passerte Sannessjøen. Virker litt forblåst her. 1500 Innom Nesna Marina for Bunkring. Ser ut til å vere et imponerande annlegg med Vannsklie. Hamna virker veldig fin. Tok ein hamburger på Hamnekaffen før reisa fortsatte. Såg på at det mørkna bak meg. Og hadde hørt på meldinger om Byger og kuling, så eg valgte å ta tidlig kveld i ei beskyttet hamn. Så eg valgte å legge meg på Tønnes. MRK posisjonen i redningsselskapets bok er Hovedhamna, Fritidshamna er i vågen syd øst for denne ca0.5nm syd Blei møtt av ein tjenestevillig beboer her. Som årets første turist, fikk eg full tilgang til sørvisbygget. Rigget til fjernsyn for den viktige Fotballkampen. Det blei seier, og livet er Bra. Sitér dette innlegget Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater. I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone. – H. L. Mencken Link to post
nives Svart 30.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.April.2008 (redigert) 28\4 etter en bedre frokost, var det avgang ca kl 1130 1145 Et viktig mal med turen nådd, passerte Vikingen lykt, og Polarsirkelen. 1300 Utenfor glomfjord og Rognan blir plassert på kartet. Var ei stund i tvil om eg skulle passere Rotkneet eller legge meg på vent i Støttvær. Valgte å passere. Var mye rotesjø med tilbakeslag fra neset. Blei sidesjø begge veier. Gikk nok for tett på. Kom mye lenger øst i fugløy fjorden enn eg hadde tenkt. Da eg valgte å gå unna dønningene. Valgte å ta ein omvei runt Sandhornøya syd av Bodø. Dette for di eg var lei av dønninger. Det var ein omveg som eg ikkje angra. Det var ein nydelig fjord, og eg følte meg som på Vestlandet igjen. Var noen garder som ikkje såg ut til å ha vegforbindelse, men var holdt opp til nylig. Ca 1625 Til kai i Bodø. Ein trivelig repesentant fra Hamnevesenet tok mot penger, og låste opp sørvisbygget for meg :) Hvilken øy er dette? Lovund? Bodø-ballstad Gikk fra Bodø ca 1445 Da såg eg østavinden (bris) la seg, og eg viste Hurtigruta hadde avgang 1500. Litt selskap er bra. Gikk Nord om Landegode, og la kurs mot ballstad. 228 grader Var litt strømsjø, men gikk med snitt på ca 15 mil over vestfjorden. Var fremme i Ballstad ca 1820 Nå vil båten brukes til et par fisketurer, før eg i starten av juni går sørover Svar på komentarer Denne turen er bassert på elektroniske kart. Har Cmap på plotter og i tillegg Kartprogramm på pc. hadde gamle papirkart til ca halve strekning Har på denne turen brukt ca 1000liter drivstoff det har gått 48 motortimer. Min marsjfart er runt 20. Tipper en toteldistanse på ca 750 nm den lei eg har gått, med litt omveger. Grunnen til at eg har i deler gått lange strekk. er dels Været som eg ville Nord om før skifte. Dels ønske om å bruke tid i lofoten før eg må heimom en tur. Redigert 30.April.2008 av nives (see edit history) Sitér dette innlegget Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater. I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone. – H. L. Mencken Link to post
LykkelitenIV Svart 30.April.2008 Link til dette innlegget Svart 30.April.2008 Fin tur det der :-) Kjekt med litt statistikk fra turen - takk for det. God tur ned igjen i sommer. Sitér dette innlegget HilsenLykkeliten IV (på båtjakt) Link to post
Svolværpostei Svart 1.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2008 (redigert) Hvilken øy er dette? Lovund? Det fjellet ligner veldig på Lovund. Wikipedia. Lovund er forresten et spennende sted. Det ligger rimelig avsides til (flere timer med ferge) langt ut i havgapet, men likevel har de klart å utvikle en sterk oppdrettsindustri, har et (ofte fullbooket) rorbuhotell og til og med en egen isoporkassefabrikk. Jeg tror faktisk det begynner å bli for mye folk, og at det er vanskelig å få kjøpt tomt. Tusen takk for en flott referat fra turen. Jeg håper jeg kan gjøre noe lignende en dag. Redigert 1.Mai.2008 av duffy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
S.Kantun Svart 15.August.2010 Link til dette innlegget Svart 15.August.2010 Kjempeartig og lese, slike reisebrev som gir meg lysten til og dra på ferie i båt:) Sitér dette innlegget Link to post
volvo_penta_ Svart 15.August.2010 Link til dette innlegget Svart 15.August.2010 En utrolig flott tur du har vært på! Meget innteresang lesing. Takk for flotte bilder og god informasjon! Sitér dette innlegget Link to post
KnutIvar@home Svart 15.August.2010 Link til dette innlegget Svart 15.August.2010 Vi har også drømt om sommer tur til lofoten. kanskje neste år, med rigg på båten :-) en liten avstikker inn saltstraumen må også til Sitér dette innlegget Link to post
S.Kantun Svart 16.August.2010 Link til dette innlegget Svart 16.August.2010 Forsiktig i saltstraumen, der må du virkelig ha motor til og stole på, og mye motor om man skal gå når straumen er sterk. den drar lett ned store båter. Vet at flere firma driver rafting med rib i saltstraumen, synes det ser skummelt ut... Sitér dette innlegget Link to post
KnutIvar@home Svart 16.August.2010 Link til dette innlegget Svart 16.August.2010 ja en må vente til det er strøm spakt :-) vært der noen ganger med båt før, en skal vise saltstraumen respekt. det som undrer meg er de som faktisk tør og dykke der. sett flere videoer på you tube hvor de lar seg trekke med stømmen, går rimelig fort både fremover og opp og ned Sitér dette innlegget Link to post
S.Kantun Svart 17.August.2010 Link til dette innlegget Svart 17.August.2010 Er et tidspungt man kan dykke der ja, var vel noen som gjorde et stunt for noen år siden og lot seg drive igjennom strømmen :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.