buckley Startet 28.April.2008 Link til dette innlegget Startet 28.April.2008 Hei, Jeg har akkurat blitt den lykkelige eier av en Nidel 24 plastsnekke. Ved sjøsetting oppdaget jeg at det muligens mangler et beslag eller deksel over propelakslingen. Er det noen som har bilde av det manglende beslaget, eller kan si hvordan funksjon det har? På forhånd takk Marius Sitér dette innlegget Hjemhavn: Krokstadfjorden, Rygge. Nidelv 24 & MD21B teknisk info blogg. Link to post
Sleipner93 Svart 28.April.2008 Link til dette innlegget Svart 28.April.2008 Det skal vel være en propellanode her? Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 28.April.2008 Link til dette innlegget Svart 28.April.2008 Gratulerer med ny båt. Jeg er temmelig sikker på at du bør rengjøre propell og aksling for rur (hvite sirkulære kalkdannelser). Når det gjelder selve akslingen din og innfeste av propell, er det viktig at du monterer en propell-mutter-anode bak på den mutteren som fester propellen til akslingen. Denne anoden kan du kanskje få tak i hos Biltema, Maritim eller Sleipner Motor. Alternativt kan du montere en større firkantet eller oval anode litt i underkant eller overkant av der hvor akslingen går inn i kjølen og legge en kabelforbindelse mellom anoden og akselgjrennoimføringen. Bildet under er fra Sleipner motor og viser noen av de sentrale delene. Sitér dette innlegget Link to post
buckley Svart 28.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April.2008 Takk for svar! Det sitter en stor anode nede på "ror-armen", men jeg bør kanskje få på en på propellen også. Nå er jo båten sjøsatt - hva er konsekvensen ved å la den ligge uten anode på propellen gjennom sommeren? Hvor andre plasser bør det være anoder på en båt med ferskvannskjølt motor? Marius Sitér dette innlegget Hjemhavn: Krokstadfjorden, Rygge. Nidelv 24 & MD21B teknisk info blogg. Link to post
Seilaren Svart 28.April.2008 Link til dette innlegget Svart 28.April.2008 Da vi hadde Nidelv 24 for noen år siden hadde vi bare en stor anode på "ror armen" slik som du har. Ikke flere. Gratulerer med verdens beste (motor)båt Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Sjarles Svart 28.April.2008 Link til dette innlegget Svart 28.April.2008 Hei,Jeg har akkurat blitt den lykkelige eier av en Nidel 24 plastsnekke. Ved sjøsetting oppdaget jeg at det muligens mangler et beslag eller deksel over propelakslingen. Er det noen som har bilde av det manglende beslaget, eller kan si hvordan funksjon det har? Er ikke helt sikker på hva slags beslag du sikter til, men slik ser det ut hos meg. Er det akselgjennomføringen du mangler da? (tror den heter noe annet som jeg ikke kommer på). Den er vel et must, skulle jeg mene. Når det gjelder anoder har jeg kun den du skimter litt av nederst på bildet med kabel opp til akselgjennomføringen. Sitér dette innlegget Min blogg på baatplassen. Link to post
Avmønstret2 Svart 29.April.2008 Link til dette innlegget Svart 29.April.2008 (redigert) Er ikke helt sikker på hva slags beslag du sikter til, men slik ser det ut hos meg. Er det akselgjennomføringen du mangler da? (tror den heter noe annet som jeg ikke kommer på). Den er vel et must, skulle jeg mene.Når det gjelder anoder har jeg kun den du skimter litt av nederst på bildet med kabel opp til akselgjennomføringen. En kompis av meg hadde problemer med å få av "hylsa" innerst (den med 2 bolter i, festet i kjølen) på en Fevik 23. Er denne festet på innsiden på noen måte i tillegg til de 2 boltene? mvh Plenen Redigert 29.April.2008 av Plenen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjarles Svart 29.April.2008 Link til dette innlegget Svart 29.April.2008 En kompis av meg hadde problemer med å få av "hylsa" innerst (den med 2 bolter i, festet i kjølen) på en Fevik 23. Er denne festet på innsiden på noen måte i tillegg til de 2 boltene? På min båt kan jeg fra innsiden bare se de sekskantede hodene på de 2 boltene. I tillegg regner jeg med det er benyttet sikaflex eller noe annet tetningsmiddel som også kan ha gode limende egenskaper. Sitér dette innlegget Min blogg på baatplassen. Link to post
buckley Svart 29.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.April.2008 I utgangspunktet tenkte jeg på at det ser ut som det mangler noe rett over propellen - den ujevne plasten antyder at noe er blitt borte med årenes løp, og jeg lurer litt på hva det kan være =) I tillegg må jeg nok gjøre noe skraping, polering og vedlikehold på propell for å få av litt groe etterhvert men noen prosjekter skal man jo ha Sitér dette innlegget Hjemhavn: Krokstadfjorden, Rygge. Nidelv 24 & MD21B teknisk info blogg. Link to post
Sjarles Svart 29.April.2008 Link til dette innlegget Svart 29.April.2008 I utgangspunktet tenkte jeg på at det ser ut som det mangler noe rett over propellen - den ujevne plasten antyder at noe er blitt borte med årenes løp, og jeg lurer litt på hva det kan være =) I tillegg må jeg nok gjøre noe skraping, polering og vedlikehold på propell for å få av litt groe etterhvert men noen prosjekter skal man jo ha Tror ikke det skal være noe over propellen. Om det har vært noe der tidligere, er det nok like greit at det nå er borte Sitér dette innlegget Min blogg på baatplassen. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.