3055 Startet 28.April.2008 Link til dette innlegget Startet 28.April.2008 Hvorfor bytte olje så ofte på båtmotor etter 100 timer når en bil /lastebil går mange hundre før oljebytte?? Har to Mercruisere på 250hk som skal på service nå...koster det. Eller han noen forslag til å gjøre dette billigere og driftssikkert uten å bytte olje som står i manualen?? Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 28.April.2008 Link til dette innlegget Svart 28.April.2008 Hvor ofte oljen skal byttes kommer vel noe an på hvor mye olje det er på motoren i forrhold til ytelsen. På min Volvo D2-55 går det 14l olje men den skal kun byttes for hvær 500t eller minst en gang i året. Man kan jo selvfølgelig montere er finfilter som foreksempel de Talbon leverer da skal man slippe og skifte olje men innsatsen i finfiltret skal da skiftes for hvær 100t. Og ha god olje på motoren er uansett viktig for og minske slitarsjen. Sitér dette innlegget Link to post
edo Svart 28.April.2008 Link til dette innlegget Svart 28.April.2008 Hvorfor bytte en gang i året når motoren har gått mindre enn 100 timer? Blir olja dårlig av å stå i motoren? Dannes det kondens i motoren som forringer oljen? Sitér dette innlegget Sollux 24 AC Scand Baltic 29 Scand 360SE Link to post
mewa 2 Svart 28.April.2008 Link til dette innlegget Svart 28.April.2008 kvaliteten på oljen i dag er så god at den tåler mer enn 100 timer jeg pleier å bytte hver andre år mvh Mewa 2 Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 28.April.2008 Link til dette innlegget Svart 28.April.2008 Eg synes å bytte olje er billig forsikring. Olje er jo ikke så dyrt? Trenger jo ikke kjøpe originalolje, bare den holder spesifikasjonene. Felleskjøpet har gode oljer... Sitér dette innlegget Link to post
HomerSimpson Svart 29.April.2008 Link til dette innlegget Svart 29.April.2008 Jeg bytter olje hver høst uansett hvor mye motoren har gått. Synes det er greit å se tilstand på oljen, om det er spon eller vann. Dersom oljen ikke ser bra ut har jeg hele vinteren på å få ordnet motoren, kjøleanlegg etc. Sitér dette innlegget Det må da være mulig å drikke alkohol uten å ha det moro??? Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.