Jump to content

Noen spørsmål angående en Yamaha-motor

Mazda6

Recommended Posts

Jeg har en Yamaha 28 hk, ca 1983 modell. Det jeg lurte på var om et deksel fra en nyere Yamaha-modell, feks 25 hk kan passe på denne? Eller nyere 28 hk for den saks skyld, vet ikke hvor lenge Yamaha lagde en motor med 28 hk. Jeg mener altså dekselet som kom etter det  jeg har nå på min.

Et annet spørsmål: Tror dere Yamaha-butikker har nye klistremerker til min motor? Og hva heter fargen jeg har, er det Marine blå?

Sikker på at ikke motoren er eldre?

Mener det kom en ny serie 20/25/30 hk i 81, kan bl.a. kjennes igjen på at eksosen slippes i propellen.

Disse mener jeg er helt endret fra de tidligere 20/28 modellene, også mhp dekselet.

Det skal være en 83 modell. Eksosen slippes ut gjennom propellen på min ihvertfall. Det dekselet jeg har tror jeg de brukte fram til ca 1985... 28-hesteren var en spesialmodell har jeg hørt, en motor som ble bygget for folk som trengte no svært slitesterkt. Delene skal være mer solide enn i de andre Yamaha-motorene med omtrent samme hester. Dette er det den forrige eieren sa.

Yamaha 28 hk ble produsert t.o.m 1979.  Noen spesialutgave av denne har jeg aldri hørt om, men det juges endel på årsmodeller når motorer selges......

Yamaha 28 kjennetegnes bl.a med at den har stiftetenning, mens 30 hesteren som overtok har elektronisk tenning.  Begge har exhaustpropell.

Dekslene til nyere 20-25-30 passer ikke til 28 hk.

Mariner 28 er nesten identisk, men startapparatet er litt annerledes.  Dette medfører at disse motordekslene ikke går helt omhverandre.  

Nå er jeg ikke helt klar over hva det er du er på jakt etter.  Om du mangler deksel finnes det sikkert brukte å få kjøpt.  Om du er ute etter å få en penere motor kan du sikkert komme langt med en boks lakk.  Dekorsett finnes som eget delenumer, men de koster endel.

Lykke til.

Det skal være en 83 modell. Eksosen slippes ut gjennom propellen på min ihvertfall.

Mystisk, trodde 28 hk ble erstattet av 30hk (med større volum)  i 1980, men hvis du har eksos i navet er den sikkert nyere.

(30 hk'en var forøvrig feilkonstruert og nær 100% av motorene havarerte...:wink:)

Du kan finne alder etc.  her: http://www.marinshopen.se (Klikk på modellguide øverst)

Yamaha 28 hk ble produsert t.o.m 1979.  Lykke til.

Det synes jeg høres merkelig ut, men jeg skal skrive opp nummeret på den og sjekke på forhandleren jeg da. Jeg mener at denne Yamaha-motoren ble produsert med dette dekselet fram til 1984 ca, og jeg har sett flere 28-hestere som ble solgt som 83 modell. Men uansett om den er fra 1979, teknisk er den som ny. Motoren skal ikke ha gått mer enn 200 timer  :eek: Og den starter på første forsøk.

Jeg kjøpte meg en Yamaha 30 hk i juni 1981. 28 hk hadde da gått ut av produksjon, vet det p.g.a. en kammerat av meg fikk kjøpt en overligger samtidig. Husker at motorene var like effektiv da de var montert på samme type båt. Ellers så var den på 30 billigere i drift, og det var jo kjekkt for en 15-åring med slunken "bensin lommebok"....

Båten har sin faste plass i hagen.......

Du er nå inne på en av årsakene til at det er så mye feil når det gjelder årsmodell på motorer. Den egentlige årsmodellen leses ut av motornummeret. (les produksjonsår) Men motorer blir ofte liggende i et år eller fler før den blir solgt. (Såkalt overliggere.) Men det er ikke så fristende for forhandler å oppgi dette, for da må man selge motoren billigere. Og siden motor unektelig er ny i betydningen "ikke brukt", så sier man ingenting. Hvis din motor ble produsert i 1979, kom til Norge i 1980, lå et par år hos forhandler før den ble solgt, så vips : Den "er" 82 eller 83 modell.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...