husøy Startet 29.April.2008 Link til dette innlegget Startet 29.April.2008 Hei, Har fjærnet alt bunnstoff på min Nidelv 26, hva gjør jeg nå ? Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 29.April.2008 Link til dette innlegget Svart 29.April.2008 Regenr med du har skrapet ned til gelcoat. Da bør du sparkle eventuelt åpne sår, legge 2-3 lag med primer og så bunnstoff. Jeg tror jeg hadde lagt et hardt bunnstoff på din båt. Sitér dette innlegget Link to post
AtleL Svart 29.April.2008 Link til dette innlegget Svart 29.April.2008 Jeg slenger meg på denne her. Jeg har gjort det samme som husøy. Fikk en til å kalk-blåse for meg. Det betyr at jeg må fjerne gammelt bunnstoff i vannlinjen. Hvordan gjør jeg det? Jeg mener jeg har sett her inne at man skraper, men hva slags skrape? Jeg synes det høres så brutalt ut å bruke vanlig maling-skrape Sitér dette innlegget Link to post
husøy Svart 29.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.April.2008 Hei, Jeg brukte skraper fra Bacho, en liten trekantet og en stor med håndtak, rundet de av i kantene. Gikk veldig greit. lite sår. Sitér dette innlegget Link to post
AtleL Svart 29.April.2008 Link til dette innlegget Svart 29.April.2008 Takker for tips. Får se om jeg finner en sånn da! Sitér dette innlegget Link to post
husøy Svart 29.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.April.2008 (redigert) kjøpt hos Jernia. Redigert 29.April.2008 av husøy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 29.April.2008 Link til dette innlegget Svart 29.April.2008 synes det høres så brutalt ut å bruke vanlig maling-skrape Det er en utbredt oppfatning at man må være forsiktig så man ikke skader gelcoaten og skaper mulighet for at vann kan trenge inn. Men gelcoaten har ingen misjon etter at båten er primet, det er primeren som holder vannet ute. Primer er også så tykk, og skal påføres i så mange lag, at små utjevnheter ikke har noen betydning. Sitér dette innlegget Link to post
husøy Svart 29.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.April.2008 hvor mange lag anbefaler du med primer ? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 29.April.2008 Link til dette innlegget Svart 29.April.2008 Så mange du orker og har råd til... Spøker, men det er litt sant i det også. Det er en drittjobbb, og primeren er ikke billig. Antall lag er angitt på boksen, noen primere dekker bedre enn andre. Mange har anbefalt primeren til Biltema, men den leveres meg bekjent bare i en farge. En fordel med to farger slik at man lett ser hvor man har malt og ikke. Sitér dette innlegget Link to post
AtleL Svart 29.April.2008 Link til dette innlegget Svart 29.April.2008 Jeg har ikke sjekket priser på primer (eller bunnstoff for den saks skyld), men jeg regner jo med at Biltema er noe billigere (?). Er primer/bunnstoff merkeavhengig? Dvs. hvis man bruker f.eks. Jotun primer, så er det Jotun bunnstoff som funker best (og ditto Biltema)? Eller er blanding av merker her helt OK? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 29.April.2008 Link til dette innlegget Svart 29.April.2008 Samme type produkt går meg bekjent bekjent om hverandre, uavhengig av produsent. Det finnes noen få regler, f.eks. kan man ikke male hardt bunnstoff oppå et mykt, dette gjelder selv om de er fra samme produsent. Sitér dette innlegget Link to post
Noflow Svart 29.April.2008 Link til dette innlegget Svart 29.April.2008 hva er grunnen for at hardt bunnstoff ikke kan smøres på et mykere? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 29.April.2008 Link til dette innlegget Svart 29.April.2008 Har aldri sett noen forklaring på det, det bare "er sånn".... Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 29.April.2008 Link til dette innlegget Svart 29.April.2008 da vil det flasse. fikk erfare dette i fjor. La bunnstoff (som eg trodde var selvpolerende) på en båt som hadde selvpolerende bunnstoff fra før. Dette gikk ikke så bra. Måtte skrape det ned igjen i år, og påført selvpolerende igjen... Sitér dette innlegget Link to post
La Digue Svart 29.April.2008 Link til dette innlegget Svart 29.April.2008 Etter å ha tatt skittjobben med å skrape rent, la jeg på noen lag epoxyprimer og deretter VC 17 Extra bunnstoff. Hardt, glatt og tyntflytende bunnstoff som ikke bygger opp nevneverdige lag. Da trenger jeg aldri mer å å tenke på skraping av denne båten igjen! Sitér dette innlegget Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den! Link to post
TB2855 Svart 29.April.2008 Link til dette innlegget Svart 29.April.2008 Svar til AAtleL Du kan gogt bruke en elektrisk skrape fra Bosh med myk og avrundet "blikk" skrape verktøy på. Tok hele båten en gang med en sånn. Denne vibrerer og nærmest knuser av bunnstoffet, utrulig effektiv. Sitér dette innlegget Halco 29 1992 - 2007 Bayliner 2855 2007 - ? CB 66 Racer + div. hver onsdag Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis. Link to post
Sleipner93 Svart 29.April.2008 Link til dette innlegget Svart 29.April.2008 Bruker en ikke og smøre på antipest når en skraper helt rent for bunnstoff på plastbåter? Var en som hadde skrapa helt rent i havna mi, han la på noen lag med antipest før primer? Sitér dette innlegget Link to post
AtleL Svart 29.April.2008 Link til dette innlegget Svart 29.April.2008 Du kan gogt bruke en elektrisk skrape fra Bosh med myk og avrundet "blikk" skrape verktøy på.Tok hele båten en gang med en sånn. Denne vibrerer og nærmest knuser av bunnstoffet, utrulig effektiv. Det var et godt tips. Takk skal du ha Bruker en ikke og smøre på antipest når en skraper helt rent for bunnstoff på plastbåter? Var en som hadde skrapa helt rent i havna mi, han la på noen lag med antipest før primer? Her dukker det opp enda mer............ Må man ha både antipest og primer Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 29.April.2008 Link til dette innlegget Svart 29.April.2008 Jotun antipest = 2komponent epoksyprimer. Så antipest er kun et navn på en primer fra jotun Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 29.April.2008 Link til dette innlegget Svart 29.April.2008 Aha, da lærte jeg det også! Sitér dette innlegget Link to post
AtleL Svart 29.April.2008 Link til dette innlegget Svart 29.April.2008 Aha, da lærte jeg det også! Ja, da er vi to som har lært noe i dag........... Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 29.April.2008 Link til dette innlegget Svart 29.April.2008 Regenr med du har skrapet ned til gelcoat. Da bør du sparkle eventuelt åpne sår, legge 2-3 lag med primer og så bunnstoff.Jeg tror jeg hadde lagt et hardt bunnstoff på din båt. Støtter dette. Det aller beste er å sprøyte på to-komponent primer. Normar som leverer Beneteu-båter har i noen år brukt to-komponent Hempel primer og deretter et lag hardt bunnstopp av typen Hempel Glide Speed. Det har visstnok ikke kommet noen reklamasjoner på dette. Ved senere år er det lurt å bruke selvpolerende for å hindre at man bygger lag på lag med bunnstoff. Når man bruker malerrulle er det anbefalt fra Hempel å legge tre lag primer med forskjellige farger slik at man ser dekningsgraden. Etter siste lag primer legges det harde bunnstoffet vått-i-vått slik at det fester seg godt til siste lag primer. Neste år blir det da selvpolerende bunnstoff. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 29.April.2008 Link til dette innlegget Svart 29.April.2008 (redigert) hva er grunnen for at hardt bunnstoff ikke kan smøres på et mykere? I følge Hempel: Mykt bunnstoff Ved utløsning av de begroingshindrende stoffene i mykt bunnstoff oppløses samtidig også hoveddelen av bindemiddelet, selv om et porøst malingslag fremdeles er intakt. Mykt bunnstoff kan ikke etterslipes. Det kan ikke overmales med hardt eller polerende bunnstoff før man har påført et mellomstrøk med Yacht Primer. Så det kan gjøres, men forutsetter en del forarbeid! Redigert 29.April.2008 av Mouche (see edit history) Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.