Jump to content

Båtsalg og annonsene ?


Jawik

Recommended Posts

Risørskøyta "Hans Oalv".

 

Dette er skrekkens eksempel på hva folk blir lokket ut på. Selv gikk jeg rett i baret med denne. Fine bilder og beskrivelse i annonsen, men det stemmer absolutt ikke med virkeligheten.

 

Kommer tilbake med mere info....

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Hans Otto på Finn.no

Hans Otto på et lokalt fora i Bergen.

Hans Otto på baatliv.no

 

Ja nå er jeg hjemme igjen etter en kort tur til regnfulle Bergen. Jo saken er den at jeg fikk lyst til å vurdere "Hans Otto" og annonsene viser jo et brukbart potensiale. Også nevnt i annonsen: Båten ligger i sjøen ved Bergen klar til bruk. Dette tolker jeg som at en kan ta båten ut i åpen sjø. Annonsene viser jo også at båten ser bra ut inni og utenpå, bortsett fra styrbor hekk som ikke vises på bildene. En ting er at bildene er ihvertfall ikke tatt i år. Jeg kontaktet selger og spurte han ut om tilstanden og fikk omtrent samme svar som en kunne se på bildene. Fant mer info på nettet (se ovenfor). Og med bakgrunn i dette dro vi ned til Bergen på mandag og lokaliserte båten ganske raskt om kvelden. Marinaen var åpen og jeg tok meg en tur mot objektet. Mildt sagt ble jeg forbannet - mest på meg selv - over hva realiteten viste utenfra. Forskjellen var som dag og natt. Vanskelig å beskrive hva øynene beskuet, men båten var nok ikke sjødyktig i den tilstanden. Jeg returnerte til hotellet og kom på at jeg jo skulle ha tatt bilder. Bestemte meg for å stikke ned igjen neste morgen. Da var porten til marinaen stengt, men jeg fikk tatt et bilde fra porten og det kan dere jo studere. Bortsett fra skaden som vises på bildet av hekken var det nok mye en kunne sette fingeren på av grove skader som en formodentlig kunne ha restaurert.

 

hans_otto.jpg

 

Ser en i annonsene ovenfor så er årsmodell: 1915 og 1923 :confused:

Redigert av jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Mareritt ble det ikke. Men jeg ble mektig forbannet mandags kveld. Det jeg vil fram med i dette innlegget er at en ikke må glemme å spørre om når bildene ble tatt. Helst bør en kreve at selger stiller med ferske daterte bilder før en legger ut på turen. Selger nevnte også at det var en som skulle komme fra Østlandet på torsdag (håper han ser dette) for å se på båten. Jeg ønsker å stille selger ansvarlig for utgiftene jeg har hadd, men det blir nok ikke enkelt. Varsler i hvertfall Finn.no om å se nærmere på annonsen og virkeligheten. En ting er å ville selge et slikt prosjekt, men da bør en være så pass ærlig at en forteller i annonsen hvordan virkeligheten er og ikke dekke seg bak bilder som er tatt i den positive tiden da tilstanden var på topp.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Skulle kjøpe en skute i Farsund, som selger skulle avhende billig, fordi han ikke hadde plass til den.

 

Da jeg kom ned, så vi at noe ikke stemte, og ganske riktig: Bildene var 4(!) år gamle.

Unødvendig å si at vi returnerte uten skøyta, og burde ha krevd selger for en bortkastet transport og tid...

Link to post
Share on other sites

Med bakgrunn i "Hans Otto" og en tilsvarende opplevelse vi hadde for tre år siden kommer jeg til å foreslå at Finn.no sørger for at eventuelle selgere stiller garanti for innhold på annonsene. Og at Finn.no gjør selger ansvarlig for utgifter eventuelle kjøpere får i forbindelse med besiktelse av objektet. Og jeg kan ikke se at en som ønsker å selge et objekt ikke vil godta dette når en har rent mel i posen. Mange reiser langt (veldig langt) for å få tak i drømmeobjektet og utgiftene løper for disse. Da er det ikke mer enn rett at selger dekker disse utgiftene dersom annonsen ikke stemmer med virkeligheten. Å legge inn eldre bilder er ikke noen unnskyldning for tilstanden. Det er et reelt forsøk på å lure kjøper. Men de glemmer jo at kjøper som oftest ser virkeligheten når han/hun dukker opp.

 

Finn.no er gjort oppmerksom på denne historien (de følger med her på BP) og kommer nok til å reagere slik de gjorde forrige gang jeg tok opp samme tema.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror dette vil bli vanskelig.

 

Det er mange forskjellige oppfatninger på hva som er en båt i god stand.

Det finnes noen som vil mene at båten skal være penere enn når den var ny.

De vil jo da kreve reisen dekket.

 

Men noe annet blir det selvsagt når det bevisst er brukt andre bilder osv.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Og at Finn.no gjør selger ansvarlig for utgifter eventuelle kjøpere får i forbindelse med besiktelse av objektet.

 

Og hvis selger ikke kan, eller vil, refundere deg dine utgifter så skal Finn betale? Og hvem/hvordan skal det avgjøres om du skal være berettighet til refusjon av dine utgifter?

 

Har vi ikke nok advokater?

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Med bakgrunn i "Hans Otto" og en tilsvarende opplevelse vi hadde for tre år siden kommer jeg til å foreslå at Finn.no sørger for at eventuelle selgere stiller garanti for innhold på annonsene. Og at Finn.no gjør selger ansvarlig for utgifter eventuelle kjøpere får i forbindelse med besiktelse av objektet.

 

Det er bare å glemme. Helt urealistisk.

Link to post
Share on other sites

Og at Finn.no gjør selger ansvarlig for utgifter eventuelle kjøpere får i forbindelse med besiktelse av objektet.

 

Finn.no kan vel ikke holdes ansvarlig for andres annonser og stille som garantist for det innhold som annonsene som legges ut på deres sider. Om en velger å reise for å se på et produkt som er annonsert via deres sider er det kun en sak mellom kjøper og selger.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Det er mange forskjellige oppfatninger på hva som er en båt i god stand.

Men noe annet blir det selvsagt når det bevisst er brukt andre bilder osv.

Til det første er å si at vi alle har jo en oppfatning av hva vi ser (først bildene og så realiteten). Er avviket så stort at dette skiller med annonsen så skulle jeg tro en hadde en sak å følge opp. Mitt eksempel er jo i denne kategorien.

 

Og hvis selger ikke kan, eller vil, refundere deg dine utgifter så skal Finn betale?

Finn.no skal ikke belastes men sørge for at selger stiller garanti for at annonsen er reell. Kan ikke selger det så heller ingen annonse. Finn.no har jo også påpekt i media om at de har et "moralsk ansvar" ovenfor sine kunder. Og vi som kjøpere er jo også kunder, ellers hadde vi ikke hadd noe Finn.no

 

Finn.no kan vel ikke holdes ansvarlig for andres annonser og stille som garantist for det innhold som annonsene som legges ut på deres sider. Om en velger å reise for å se på et produkt som er annonsert via deres sider er det kun en sak mellom kjøper og selger.

Nei det er ikke kun en sak mellom kjøper og selger. Finn.no opptrer her som mellommann og en skulle nok tro at juristene ville få noe å ta tak på her dersom mange følger opp disse historiene.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
Når det gjelder annonsen:

 

- Årsmodell 1915

- Dette er en båt med masse potensiale for en som er litt nevenyttig

- Pris: 75.000,-

 

For meg er det nokså innlysende at dette dreier seg om en båt som krever sitt.

Også nevnt i annonsen: Båten ligger i sjøen ved Bergen klar til bruk. Dette tolker jeg som at en kan ta båten ut i åpen sjø.

Redigert av jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Nei det er ikke kun en sak mellom kjøper og selger. Finn.no opptrer her som mellommann og en skulle nok tro at juristene ville få noe å ta tak på her dersom mange følger opp disse historiene.

 

Her tar du feil, Finn opptrer ikke sommellom mann, ikke en gang som medhjelper. Du kan lese litt om dette på denne siden fra Finn.no

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Juridisk

Hvilken rolle har FINN.no i en handel?

 

FINN.no formidler annonser på Internett. FINN.no er ikke involvert i utformingen av annonsen eller dens innhold, men vi forsøker etter beste evne å sortere ut useriøse annonser. Dersom du oppdager en annonse som du mener bør fjernes, ber vi deg sende en epost til sikkerhet@finn.no. FINN.no har for øvrig ingen rolle eller funksjon i en handel mellom selger og kjøper.

 

For mitt vedkommende er løpet kjørt, men det må gå an å påvirke utformingen. Dette med at Finn.no ikke er involvert er ikke det samme som at de kan fraskrive seg et hvert ansvar - om enn et moralsk ansvar.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...