Akora Startet 29.April.2008 Link til dette innlegget Startet 29.April.2008 (redigert) Hei! Prøver å finne litt ut av ting å tang til et prosjekt jeg har. Funket ikke så bra å søke på fm/fredrikstad motor, sikkert mange bra gamle tråder, men måtte ha 3 bokstaver for å søke. Men det som er, jeg prøver å få tak i litt deler til forgasser å startapparat til denne motoren. Bla pakninger, flotør mm. Prøvte å ringe 69334600 som jeg leste en plass var til Fredrikstad Motor, men tror jeg kom til noe helt annet. Kan noen hjelpe med delemanual/verstedmanual til denne? Kikket en del rundt på emneoversikten men fant ikke så mye. Skal prøve å legge med et bilde av motoren her, som forøvrig skal ut av båten og "renoveres". Det er alså en 5-6 hk type gammel 1 sylindra bensin av ukjent årsmodel.. Setter pris på alle som kan hjelpe eller har noen innspill! :-) Redigert 29.April.2008 av luken (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 29.April.2008 Link til dette innlegget Svart 29.April.2008 Det ligger noe i dokumentarkivet. Sitér dette innlegget Link to post
Båtvenn Svart 29.April.2008 Link til dette innlegget Svart 29.April.2008 Hei Fint at nokon tek vare på desse motorane. Hadde ei snekke for ein del år sida med 12-14 HK to syl FM bensin. Gikk som ei klokke. Hadde ikkje problem med å få tak i deler i Fredrikstad. Prøv desse linkane, kanskje du kjem litt lenger. Lykke til http://www.hungry.com/~pere/motor-for-sale/ http://www.fredriksstad-motorfabrik.no/ http://www.fangstlink.no/sveinb/fredriktstad.htm http://mekkern.com/FM.htm Sitér dette innlegget Link to post
Akora Svart 29.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.April.2008 Mange takk for gode linker Sitér dette innlegget Link to post
Akora Svart 29.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.April.2008 Ps, noen som kan si ut ifra bildet nøyaktig beskrivelse på denne motoren? Skal oppdatere med et dårligt bilde av skiltet på blokka. Sitér dette innlegget Link to post
Gabba III Svart 29.April.2008 Link til dette innlegget Svart 29.April.2008 Flott motor du har! 5-6 hesteren hadde vel typebetegnelse D-2. Vil tro den er fra 50-tallet en gang, siden magneten er montert langs med motoren. På eldre utgaver stod denne på tvers. Jeg hadde en mindre utgave, C-2 med 4 hester fra 30-tallet som var i drift frem til i fjor sommer, da rusten desverre tok den. Men den overlevde i over 70 år med saltvannskjøling Solide saker med skikkelig godlyd Sitér dette innlegget Link to post
Akora Svart 29.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.April.2008 Hehe! Ja golyden fra den motoren er det ikke mye som slår. Tørr koselig eksos-lyd Men når jeg kikker litt rundt, ser det ut som de som slutter på 2 er 2-sylindra. Men skal ringe FM i morgen uansett Sitér dette innlegget Link to post
Gabba III Svart 29.April.2008 Link til dette innlegget Svart 29.April.2008 På de nyere FM-motorene var det slik, de med en sylinder het S-1 og S-15 og de med to het S-2 og S-22 hvis jeg ikke husker feil. Har nå en S-15, den siste ensylindrete de produserte. De gamle motorene hadde andre betegnelser, for eksempel hadde C-1 3,5 hester, C-2 hadde 4 hester, begge med en sylinder. Altså ikke noe slik logikk. Sitér dette innlegget Link to post
Akora Svart 29.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.April.2008 Ok Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 29.April.2008 Link til dette innlegget Svart 29.April.2008 Hva har du gjordt med motoren din Gabba? Var det kjølekappa som det rusta hull på? Sitér dette innlegget Link to post
Gabba III Svart 29.April.2008 Link til dette innlegget Svart 29.April.2008 Ja, det rustet hull utvendig i kjølekappa Motoren er ok ellers, men det lekker litt mye... Oppbevarer den på en låve i påvente av at jeg får gjort noe med den, den skal uansett tas vare på! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.