Speedy Startet 14.Mars.2004 Link til dette innlegget Startet 14.Mars.2004 Jeg er på jakt etter verkstedhåndbok eller uttdrag av en slik. Er spesielt på jakt etter oversikt på hvor mye kraft man skal bruke på de ulike boltene på motoren. Har splittet blokka da jeg fikk antydning om vann i olja i høst. Konklusjon er at topp pakningen er gåen... En ting er å skru fra hverandre men det skal jo også settes sammen riktig.... Noen som kan hjelpe???? Sitér dette innlegget Link to post
Majali Svart 14.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2004 hei, den boken har jeg også lett litt etter uten hell. Men jeg kan hjelpe deg med de dataene du trenger for å montere den sammen igjen. Jeg må bare vite hvilken utgave du har. aq serie eller BB, hk og alder.. Jeg har endel nedskrevet etter iherdig søking på nettet... skal se om jeg finne igjen noen nettsider, hvis ikke kan jeg scanne inn noe (hvis ikke de er for fulle av olje.....) Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
Marna Svart 14.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2004 Hvis du bare skal montere toppen igjen, er momentet 10 kg uten etterstramming, eller 9 kg og så etterstramming etter varmkjøring, også til 9 kg. Husk å begynne på midten, venstre bolt først og så i en spiral utover mot deg. mvh M. Sitér dette innlegget Marna Link to post
Majali Svart 14.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2004 Hei igjen, nå fant jeg et par nettsider som sikkert er av interesse: Denne har momenter, ventilklaringer komptrykk osv: http://www.drevia.se/teknikbensin.htm Og denne har litt tips for montering osv: http://www.stahlmotor.se/tipsB20.html Lykke til Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
Speedy Svart 18.Mars.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2004 Hei Setter utrolig stor pris på deres kunnskaper. Takk for hjelpen. Tror nå at motoren skal kunne bli hel igjen. Forhåpentligvis vil også motoren være god og tett, kanskje hvis jeg er heldig så vil også forbruk gå ned. Tenker da på at jeg skal slipe ned ventilseter før jeg setter motoren sammen igjen. Hadde tenkt før jeg begynte på denne jobben å få tak i en motor fra Forsvarets overskuddslager ( de har jo så mangt) men ser jo at dette bør bli en like god motor igjen. Dessuten har de bare B18 motorer og det blir jo et lite tilbakesteg... Igjen takk for hjelpen Sitér dette innlegget Link to post
sotra Svart 18.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2004 Håper du høvler toppen og før du skrur det i sammen Hei Setter utrolig stor pris på deres kunnskaper. Takk for hjelpen. Tror nå at motoren skal kunne bli hel igjen. Forhåpentligvis vil også motoren være god og tett, kanskje hvis jeg er heldig så vil også forbruk gå ned. Tenker da på at jeg skal slipe ned ventilseter før jeg setter motoren sammen igjen. Hadde tenkt før jeg begynte på denne jobben å få tak i en motor fra Forsvarets overskuddslager ( de har jo så mangt) men ser jo at dette bør bli en like god motor igjen. Dessuten har de bare B18 motorer og det blir jo et lite tilbakesteg... Igjen takk for hjelpen Sitér dette innlegget Link to post
Marna Svart 18.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2004 Her var du kanskje litt upresis Sotra? Jeg antar du mener plansliping. Dette kan være viktig hvis man har misstanke om at toppen ikke er helt plan. Indikasjoner på dette er rust og vann rundt sylindertoppen. Dette så du kanskje etter når du demonterte? En støpejernstopp blir sjelden "vridd", men det hender. Den eneste måten å sjekke dette på, er med et såkalt rettholt. Har du ikke gjort dette før, er det bare å ta med toppen til nærmeste bilverksted, så kontrollerer de for deg. Ender du opp med plansliping, er det viktig at det ikke slipes mer enn nødvendig. Å høvle toppen vil si å ta av en millimeter eller to. Som resultat blir kompesjonen høyere, og ytelsen på motoren øker. Dette er imidlertid ikke å anbefale for marineutgaven av B-20. De lever et hardt liv, og øket kompresjon bidrar til større belastninger, med et tidligere havari som resultat. Plansliping koster rundt kr. 600,- M. Sitér dette innlegget Marna Link to post
Tom J. Svart 19.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2004 Hei ! Jeg har ei bra bok på B20 (og andre Volvo motorer). Språket er på Engelsk. Boken beskriver det meste av det du trenger å vite om motor og drev. Beskrivelser med bilde. Jeg har lite peiling på motorer og boken har hjulpet meg med de problemene jeg hadde med B20'en. Mener å huske at boken ble kjøpt her (med litt forbehold): Euro Fritid AS Sandviksveien 163 5035 - Bergen Tlf: 55 33 58 00 Fax: 55 33 58 01 Tom J. Sitér dette innlegget Link to post
sotra Svart 19.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2004 Helt rett Her var du kanskje litt upresis Sotra? Jeg antar du mener plansliping. Dette kan være viktig hvis man har misstanke om at toppen ikke er helt plan. Indikasjoner på dette er rust og vann rundt sylindertoppen. Dette så du kanskje etter når du demonterte? En støpejernstopp blir sjelden "vridd", men det hender. Den eneste måten å sjekke dette på, er med et såkalt rettholt. Har du ikke gjort dette før, er det bare å ta med toppen til nærmeste bilverksted, så kontrollerer de for deg. Ender du opp med plansliping, er det viktig at det ikke slipes mer enn nødvendig. Å høvle toppen vil si å ta av en millimeter eller to. Som resultat blir kompesjonen høyere, og ytelsen på motoren øker. Dette er imidlertid ikke å anbefale for marineutgaven av B-20. De lever et hardt liv, og øket kompresjon bidrar til større belastninger, med et tidligere havari som resultat. Plansliping koster rundt kr. 600,- M. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.