Jump to content

Verkstedhåndbok Volvo B20?


Speedy

Recommended Posts

Jeg er på jakt etter verkstedhåndbok eller uttdrag av en slik. Er spesielt på jakt etter oversikt på hvor mye kraft man skal bruke på de ulike boltene på motoren.

Har splittet blokka da jeg fikk antydning om vann i olja i høst. Konklusjon er at topp pakningen er gåen...

En ting er å skru fra hverandre men det skal jo også settes sammen riktig....

Noen som kan hjelpe????

Link to post

hei, den boken har jeg også lett litt etter uten hell.

 

Men jeg kan hjelpe deg med de dataene du trenger for å montere den sammen igjen.

Jeg må bare vite hvilken utgave du har. aq serie eller BB, hk og alder..

 

Jeg har endel nedskrevet etter iherdig søking på nettet... skal se om jeg finne igjen noen nettsider, hvis ikke kan jeg scanne inn noe (hvis ikke de er for fulle av olje.....)

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post

Hvis du bare skal montere toppen igjen, er momentet 10 kg uten etterstramming, eller 9 kg og så etterstramming etter varmkjøring, også til 9 kg. Husk å begynne på midten, venstre bolt først og så i en spiral utover mot deg.

 

mvh

 

M.

Marna

Link to post

Hei

 

Setter utrolig stor pris på deres kunnskaper.

Takk for hjelpen. Tror nå at motoren skal kunne bli hel igjen.

Forhåpentligvis vil også motoren være god og tett, kanskje hvis jeg er heldig så vil også forbruk gå ned. Tenker da på at jeg skal slipe ned ventilseter før jeg setter motoren sammen igjen.

Hadde tenkt før jeg begynte på denne jobben å få tak i en motor fra Forsvarets overskuddslager ( de har jo så mangt) men ser jo at dette bør bli en like god motor igjen. Dessuten har de bare B18 motorer og det blir jo et lite tilbakesteg...

 

Igjen takk for hjelpen :confused:

Link to post

Håper du høvler toppen og før du skrur det i sammen

Hei

 

Setter utrolig stor pris på deres kunnskaper.

Takk for hjelpen. Tror nå at motoren skal kunne bli hel igjen.

Forhåpentligvis vil også motoren være god og tett, kanskje hvis jeg er heldig så vil også forbruk gå ned. Tenker da på at jeg skal slipe ned ventilseter før jeg setter motoren sammen igjen.

Hadde tenkt før jeg begynte på denne jobben å få tak i en motor fra Forsvarets overskuddslager ( de har jo så mangt) men ser jo at dette bør bli en like god motor igjen. Dessuten har de bare B18 motorer og det blir jo et lite tilbakesteg...

 

Igjen takk for hjelpen :confused:

Link to post

Her var du kanskje litt upresis Sotra? Jeg antar du mener plansliping.

 

Dette kan være viktig hvis man har misstanke om at toppen ikke er helt plan. Indikasjoner på dette er rust og vann rundt sylindertoppen. Dette så du kanskje etter når du demonterte?

 

En støpejernstopp blir sjelden "vridd", men det hender. Den eneste måten å sjekke dette på, er med et såkalt rettholt. Har du ikke gjort dette før, er det bare å ta med toppen til nærmeste bilverksted, så kontrollerer de for deg. Ender du opp med plansliping, er det viktig at det ikke slipes mer enn nødvendig. Å høvle toppen vil si å ta av en millimeter eller to. Som resultat blir kompesjonen høyere, og ytelsen på motoren øker. Dette er imidlertid ikke å anbefale for marineutgaven av B-20. De lever et hardt liv, og øket kompresjon bidrar til større belastninger, med et tidligere havari som resultat.

 

Plansliping koster rundt kr. 600,-

 

M.

Marna

Link to post

Hei !

 

Jeg har ei bra bok på B20 (og andre Volvo motorer). Språket er på Engelsk. Boken beskriver det meste av det du trenger å vite om motor og drev. Beskrivelser med bilde. Jeg har lite peiling på motorer og boken har hjulpet meg med de problemene jeg hadde med B20'en.

 

Mener å huske at boken ble kjøpt her (med litt forbehold):

Euro Fritid AS   Sandviksveien 163    5035 - Bergen    Tlf: 55 33 58 00   Fax: 55 33 58 01

 

Tom J.

Link to post

Helt rett :seeya:

Her var du kanskje litt upresis Sotra? Jeg antar du mener plansliping.

 

Dette kan være viktig hvis man har misstanke om at toppen ikke er helt plan. Indikasjoner på dette er rust og vann rundt sylindertoppen. Dette så du kanskje etter når du demonterte?

 

En støpejernstopp blir sjelden "vridd", men det hender. Den eneste måten å sjekke dette på, er med et såkalt rettholt. Har du ikke gjort dette før, er det bare å ta med toppen til nærmeste bilverksted, så kontrollerer de for deg. Ender du opp med plansliping, er det viktig at det ikke slipes mer enn nødvendig. Å høvle toppen vil si å ta av en millimeter eller to. Som resultat blir kompesjonen høyere, og ytelsen på motoren øker. Dette er imidlertid ikke å anbefale for marineutgaven av B-20. De lever et hardt liv, og øket kompresjon bidrar til større belastninger, med et tidligere havari som resultat.

 

Plansliping koster rundt kr. 600,-

 

M.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...