Jump to content

Primer på ny båt!?

baylinerXT

Recommended Posts

De siste dagene har jeg prøvd med tre forskjellige to-komp epoxy primere (Biltema, Seajet 117 og Maritim) utenpå et par lag med ubestemmelig fabrikat av en-komp primere. Ingen antydning til "koking" eller andre uønskede effekter for noen av de tre.

For alt jeg vet kan jo årsaken til at det ikke kokte være at en-komp primeren under er gør-gammal og at det vil koke med to-komp over ny en-komp.

Prøv da vel...... Kjøp deg en liter med to-komp og prøv et lite felt. Du har svaret i løpet av noen timer (maks).

evenR4u

Ps

Biltema to-komp primer har jeg funnet ut er "stay-away" for meg. Vankelig og seig å jobbe med i den temp'en vi har nå om dagen. Seajet og Maritim er fine å jobbe med begge to og dekker bra. Mener Maritims faktisk dekker litt bedre enn Seajet. Og er betydelig billigere.

Redigert av evenR4u (see edit history)

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Hva jeg hadde gjort? Stoffet nå i helgen og brukt båten i sommer!

Til høsten hadde jeg tatt opp båten, bitt i det sure eplet og pusset meg ned til gelcoaten og brukt 2 eller gjerne 3 strøk Antipest (eller annen to-komp primer) og deretter stoffet (selvpolerende) den og vært klar for sesongen 2009.

Forøvrig er ikke totalt seks strøk i alt med to-komp primer og bunnstoff (for) mye, men heller i tråd med produsentenes anbefalinger! :yesnod:

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Mulig jeg tar feil, men føler at her foreligger det en misforståelse; en-komp primer er egnet til å sikre god vedheft mens to-komp er beregnet på å beskytte gelcoaten. Gelcoaten er ikke vanntett!

Nå tror ikke jeg at det er så om å gjøre å bruke to-komp på en båt som ligger i vannet noen få sommermåneder og resten av året står til tørk på land, men det "riktigste" er nok å bruke to-komp! :yesnod:

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Husker for mange herrens år siden da vi kjøpte oss ny 16-17 fots plastbåt til hytta. Da var altid standard svaret i fra forhandler: Bruk båten den første sesongen uten og smøre noenting under pga fettet i støpeformen skulle liksom forsvinne. Året etter fikk man ei fin vannlinje,pluss at man vasket /skrapte bunnen med lynol eller lignende. Så var det bare å smøre på bunnstoff uten primer og uten matting av gelcoaten. Slik holdt vi på i 20-25 år med båten. Nå ble det vel skrapt litt i ny og ne, så ikke bunnstofflagene ble altfor tykke, men ellers var det samme opplegget hvert år, og vi fikk aldri noe plastpest eller andre ukjente sykdommer med båten?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...