baylinerXT Startet 29.April.2008 Link til dette innlegget Startet 29.April.2008 Hei. Jeg har en ny Bayliner 175XT. Har pusset under, vasket med azetonog merket vannlinje. Har malt 2 strøk med seajet 011 primer. Senere har jeg tenkte at jeg kanskje burde brukt seajet 2 komponent epoxyprimer (117). Håper ikke dette blir noen krise? Sitér dette innlegget Link to post
baylinerXT Svart 30.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.April.2008 Opp Sitér dette innlegget Link to post
båtmannen Svart 30.April.2008 Link til dette innlegget Svart 30.April.2008 Epoxy primer gir et vantett skal. Glasfiber/polyester med Gelcoat uten epoxyprimer trekke vann over tid. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 30.April.2008 Link til dette innlegget Svart 30.April.2008 011 primer er vel kun for heft og gir ingen beskyttelse mot osmose/"plastpest". Sjekk evt. med Seajet om 117 kan rulles over 011 uten at den "koker" - i så fall er det vel bare å fortsette (men 1 komp har vel generelt en tendens til å koke når en ruller 2 komp oppå). Sitér dette innlegget Link to post
evenR4u Svart 1.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2008 (redigert) De siste dagene har jeg prøvd med tre forskjellige to-komp epoxy primere (Biltema, Seajet 117 og Maritim) utenpå et par lag med ubestemmelig fabrikat av en-komp primere. Ingen antydning til "koking" eller andre uønskede effekter for noen av de tre. For alt jeg vet kan jo årsaken til at det ikke kokte være at en-komp primeren under er gør-gammal og at det vil koke med to-komp over ny en-komp. Prøv da vel...... Kjøp deg en liter med to-komp og prøv et lite felt. Du har svaret i løpet av noen timer (maks). evenR4u Ps Biltema to-komp primer har jeg funnet ut er "stay-away" for meg. Vankelig og seig å jobbe med i den temp'en vi har nå om dagen. Seajet og Maritim er fine å jobbe med begge to og dekker bra. Mener Maritims faktisk dekker litt bedre enn Seajet. Og er betydelig billigere. Redigert 1.Mai.2008 av evenR4u (see edit history) Sitér dette innlegget evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop. Link to post
baylinerXT Svart 2.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2008 så det er utelukket å legge bunnstoff på 1komp? Blir veldig tykt lag vis jeg skal ha 2lag 1komp, 2lag 2komp og 2lag bunnstoff. har jeg driti på draget eller hva? Sitér dette innlegget Link to post
baylinerXT Svart 2.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2008 det er litt krise om det er feil! Tenkte jeg skulle bunnstoffe i helga. Sitér dette innlegget Link to post
Boywonder Svart 2.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2008 Vedder 1000 kroner på at båten ikke synker på grunn av dette. Ta det med ro. Gjør det ordentlig neste gang du skal gjøre jobben. Sitér dette innlegget En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil... Link to post
Mouche Svart 2.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2008 Hva jeg hadde gjort? Stoffet nå i helgen og brukt båten i sommer! Til høsten hadde jeg tatt opp båten, bitt i det sure eplet og pusset meg ned til gelcoaten og brukt 2 eller gjerne 3 strøk Antipest (eller annen to-komp primer) og deretter stoffet (selvpolerende) den og vært klar for sesongen 2009. Forøvrig er ikke totalt seks strøk i alt med to-komp primer og bunnstoff (for) mye, men heller i tråd med produsentenes anbefalinger! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
baylinerXT Svart 2.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2008 ringte til en forhandler av seajet som sa det ikke var no krise. De gjorde det selv på ny båter. Aldri om jeg pusser meg ned til gelcoaten igjen gjennom disse lagene. Selger båten Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 2.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2008 De gjorde det selv på ny båter. Hva gjorde de selv? Brukte kun en-komp primer? Eller brukte først en-komp og så to-komp. primer før bunnstoff? Skal du bruke selvpolerende eller hardt bunnstoff? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
baylinerXT Svart 2.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2008 skal bruke seajet 033. optil 50knop. Ja han sa at med mindre du ikke hadde pussa den igjennom gelcoaten var det ikke nødvendig med 2komp, dog bedre. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 2.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2008 Mulig jeg tar feil, men føler at her foreligger det en misforståelse; en-komp primer er egnet til å sikre god vedheft mens to-komp er beregnet på å beskytte gelcoaten. Gelcoaten er ikke vanntett! Nå tror ikke jeg at det er så om å gjøre å bruke to-komp på en båt som ligger i vannet noen få sommermåneder og resten av året står til tørk på land, men det "riktigste" er nok å bruke to-komp! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
LM 605 Svart 2.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2008 Husker for mange herrens år siden da vi kjøpte oss ny 16-17 fots plastbåt til hytta. Da var altid standard svaret i fra forhandler: Bruk båten den første sesongen uten og smøre noenting under pga fettet i støpeformen skulle liksom forsvinne. Året etter fikk man ei fin vannlinje,pluss at man vasket /skrapte bunnen med lynol eller lignende. Så var det bare å smøre på bunnstoff uten primer og uten matting av gelcoaten. Slik holdt vi på i 20-25 år med båten. Nå ble det vel skrapt litt i ny og ne, så ikke bunnstofflagene ble altfor tykke, men ellers var det samme opplegget hvert år, og vi fikk aldri noe plastpest eller andre ukjente sykdommer med båten? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 2.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2008 Der er du inne på noe. Jeg har aldri brukt noe annet en ett strøk klorkautsjukprimer for heft, og så et strøk bunnstoff. Sitér dette innlegget Link to post
baylinerXT Svart 2.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2008 (redigert) Ja båten er jo bare i vannet kanskje 3-4 mnd. Tusen takk for svar! Tror ikke båten synker.. hehe. Blir en fin sessong på vannet i år! meldt en herlig sommer Redigert 2.Mai.2008 av baylinerXT (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.