Jump to content

Hvilket turtall skal jeg ha på maks pådrag?

smuss

Recommended Posts

Testet båten i dag! fikk litt over 5300 på maks med en passasjer, det er en 60 hk mercyru 4 takt efi 03 modell og båten er en 17 fot jeep.

har jeg det turtallet jeg skal ha

Hei mener at max turtall på denne motoren er 5500-6000 rpm, så du har nok mer å gå på. Har du sjekket mont. høyde på motoren. 1 hull heising utgjør fort 150 rpm.

Ellers kan du forsøke med litt mindre pitch på propellen. :yesnod:

(Altså mindre stigning)

Redigert av chagall (see edit history)

Du får sjekke merkingen på propen neste gang du tar opp båten, vil tippe det er noe sånt som 11.25"x13" eller 14" som står på.

Du må da ned i stigning, kanskje så mye som 2 tommer, det skal da gi ca 5800...

Hvis du kjøper stålpropell så vil den som oftest ha bedre grep i vannet slik at du slipper ventileringen du nevnte i den andre tråden.

For toppfarta sin del, har du mulighet for å få lånt deg en gps?

En kamerat av meg har en Finnmaster 520 Troller m/ F60 Yamaha, som har samme motorblokk som din, han gjør ca 32 knop/6000omdr. m/ Turbo stålpropell 10.5x12"

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...