Jump to content

Eksos i motorrom

Veslefrikk

Recommended Posts

I båten står det en KAD44 1998 modell. Ute på fjorden oppdaget jeg eksos i motorrommet. Det er svært vanskelig å lokalisere lekkasjepunktet, men det er i området rundt oljekjøler/under varmeveksler (størst tetthet på eksosen når en ser inn mellom varmeveksler og innsugningsrør til kompressor, ca midt på veksleren), med andre ord ca midt på motoren. Det er ingen lekkasje så langt bak som ved eksosbend eller turbo. Jeg har trukket til slangeklemmene på den lille slagen som står på røret som går fra manifold og inn mellom turbin og turbo. Den ene klemmen var sprengt så jeg trodde jeg hadde funnet lekkasjen men dengang ei. Jeg må ha pådrag på motoren for at lekkasjen skal oppstå. Ser ingen eksos når jeg starter kald motor. Har kjent etter at alle koblinger inn på manifolden er trukket skikkelig til. Ekspertisen jeg kontaktet mente det kunne være lekkasje mellom manifold og blokk. Det hørtes ut som en dyr sak å skifte den pakningen (mye som må løsnes ned?).

Noen som har vært borti tilsvarende på KAD maskiner. Uansett vil jeg sette pris på råd om hvordan jeg kan finne lekkasjepunktet.

Antar at vi snakker om "tørr" eksos...

Først ville jeg fjernet innsugsrør til kompressor samt fjernet luftfilterboks, dette for å få bedre overblikk.

Bruk et speil og se rundt pakningene mellom topp og eksosmanifoild - er det en betydlig lekkasje vil du se dette i form av sot rundt lekasjepunktet.

Sjekk også rundtpakning mellom eksosmainfoild og eksoskne.

Dersom du ikke finner noe tegn til lekkasjepunkt ville jeg kjørt båten i mørke og belyst motoren med kraftig lys, da bør du lett kunne lokalisere området hvor lekkasjen oppstår.

Arbeid med å demontere/remontere eksosmanifoild er ikke uoverkommelig dersom du har skrudd litt før.

sjekk denne siden så finner du splitttegninger som viser omfanget av arbeidet.

http://www.marinepartsexpress.com/VP_Schematics/DIESEL/

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...