Jump to content

bunnstoff/antipest i ferskvann?

Brynjar

Recommended Posts

Ja. Men du MÅ ingen ting. Skal du gjøre jobben er det fint å starte på høsten. Husk å mattslipe gelcoaten før du primer. Jeg laget en tråd om min fritidssyssel. Den finner du her.

Det er mye skriverier om pest, og problemene omkring det. Jeg har merket meg at folk som ikke selv har opplevd dette problemet mener dette ikke er "farlig" eller noen stor sak og prøver å bagatellisere dette. Når man opplever dette på egen båt føles det definitivt ikke slik. Skulle jeg velge mellom motorhavari og plastpest, ville jeg garantert valgt motorhavariet. Men jeg fikk altså ikke velge.....

Jeg har akkurat tilbragt en uke rundt Lac Leman, eller Genevesjøen som vi kaller det. Det er en ferskvannsinnsjø. Jeg vandret mye i marinaene både i Geneve og i småbyene omkring. Der er pest relativt utbredt. Ikke langt mellom båtene som har blemmer og krater i gelcoaten.

Er vel like godt å ha denslags "på stell". Så under den gamle bunnsmurninga at der var noe hardt grått stoff, regner med at d er no primer. Desverre kom det frem åpne flekker rett inn til gelcoaten da jeg spylte båten men det tok selvfølgelig litt tid før hjernen kobla inn.. Jaja, så har vi noe å gjøre til høsten også. Lediggang er vist ikke bra sier dem..

.

.

bmhe

Plastpest, hva er egentlig det?

Jeg jobbet som elektrikker på et plastbåtbyggeri med lange tradisjoner og spurte den på plastavdelingen som hadde mest erfaring og peiling; "Hva er egentlig plastpest"?

Svaret som kom er at det er ingen ting å bry seg med. "Men hva er det", ville jeg vite.

Så kom det egentlige svaret:

"Plastpest har for det første feil navn. Pest er et begrep på noe smittsomt som brer seg. Det gjør ikke plastpest. Det som kalles plastpest kommer av en rekke uheldige omstendigheter. Den viktigste årsak er for mye herder under støpingen. Det resulterer at evt. luftbobler ikke rekker å "boble ut" før plasten herder. Det er snakk om små bobler. I løpet av 10-20-30 år, alt avhengig av tykkelsen på støpingen vil plast/glassfiberet oppta endel mekanisk belastning/stress. Dette vil føre til at noe av de små boblene "sprekker" og vil trekke inn vann. Når båten da settes opp til vinteren vil kulden få vannet til å fryse og den frosne boblen forårsaker frostsprengning i plasten rundt boblen. Det vil i sin til skade omkringliggende bobler, som fylles med vann og frosten gjør jobben sin... Det er vel her begrepet pest kommer inn. At ferskvann er verre enn saltvann er frysepunktet."

Jeg hadde da nylig kjøpt en eldre SAGA 27AC med noen få bobler. Ikke heft deg ved det, var svaret. HVIS du likevel skal gjøre noe med det, så slip bort gelcoat på det aktuelle stedet, la tørke og etterbehandle med epoxy eller lignende og forsterk laminatet på innsiden av båten slik at laminatet blir mere stabilt! Det er løsningen! Riktig herdeprosess under støpingen, sterk nok konstruksjon og la båten ligge på vannet.

Jeg gjorde ikke noe med dette problemet på noen av mine båter siden... og jeg sluttet og spørre om "plastpest"!

God sommer :smiley:

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...