oddgeir Startet 29.April.2008 Link til dette innlegget Startet 29.April.2008 I nyebåten inngår følgende duppedingser: ST60 Tridata ST60 Vind VHF/DSC AIS receiver Raymarine 6002 S1 Autopilot Raymarine Gyro PLUS 2 ratesensor Garmin 3010c plotter På plotteren er det 2 ledige NMEA 0183 innganger og 2 ditto utganger. Hvordan kobler man dette sammen med best mulig utbytte? Sitér dette innlegget "hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2) Link to post
bliss X Svart 29.April.2008 Link til dette innlegget Svart 29.April.2008 Kan ikke gi deg noe godt svar, men ST60 instrumentene snakker kun seatalk. Skal du koble dem sammen med NMEA instrumenter må du ha en seatalk/NMEA oversetter Sitér dette innlegget Link to post
oddgeir Svart 29.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.April.2008 (redigert) Det var egentlig det jeg lurte på. At AP skal ha utsignal fra plotter er greit. Videre at plotter skal ha innsignal fra AIS og at plotter skal ha både ut og inn fra VHF. Men det var det andre da. Kan vind kobles mot noe, eller er dette ferdig sammenkoblet slik det skal være (ferdigkoblet fra fabrikk) ? Redigert 29.April.2008 av oddgeir (see edit history) Sitér dette innlegget "hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2) Link to post
bliss X Svart 29.April.2008 Link til dette innlegget Svart 29.April.2008 Det er vanlig å koble sammen Tridata og vind. Det du da oppnår er at du kan se både sann og relativ vind på ST60 vind. Sitér dette innlegget Link to post
oddgeir Svart 29.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.April.2008 ST60 instrumentene er ferdig montert fra verftet, så da er sikkert det i orden. Tusen takk. Sitér dette innlegget "hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2) Link to post
Kaftein ØL Svart 29.April.2008 Link til dette innlegget Svart 29.April.2008 Vet ikke hva de gjør på verft, men hvis du har bestilt autopiloten derfra også, så synes jeg de burde koblet den sammen med seatalk også. Da har du mulighet til å få autopiloten til å styre etter vindretningen. Veldig kjekt Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 29.April.2008 Link til dette innlegget Svart 29.April.2008 ST60-insrumentene snakker SeaTalk, og jeg vil tro det er innganger for disse på autopiloten. Autopiloten snakker vel NMEA også, og da kan det hende det er en smal sak å få den til å snakke med en Garmin-plotter. Det er mulig du trenger en adapter mellomRS232 og RS422, men det kan sikkert noen som har Raymarine/Garmin-kombinasjon fortelle deg. (Jeg må ha adapter nårjeg kombinerer Garmin og Simrad). Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 30.April.2008 Link til dette innlegget Svart 30.April.2008 Hvis alt dette er montert på verft, er det 99% sansynlig at alt er koblet sammen. Når jeg kjøpte lignende båt fabrikkny i 2003 var dette gjort. Det ble veldig nyttig på henteturen. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
BMP Svart 30.April.2008 Link til dette innlegget Svart 30.April.2008 Det går fint og koble autopiloten til plotteren men det eneste den sender ut er heding selv om den har inn vindata blir ikke disse videresent. Sitér dette innlegget Link to post
oddgeir Svart 30.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.April.2008 Det som er fabrikkmontert er ST60 instrumentene + autopiloten. Resten skal jeg montere og koble sammen etter beste evne. Da forstår jeg at jeg skal: Sjekke at ST60 instrumentene og autopiloten er koblet sammen. Sjekke at ST60 Tridata og ST60 Wind er koblet sammen. Jeg antar at autopilot skal ha utdata fra plotter. Det siste spørsmålet blir da: Skal utdata fra autopilot kobles inn på plotter? I tilfelle hvorfor? Sitér dette innlegget "hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2) Link to post
GeirT Svart 30.April.2008 Link til dette innlegget Svart 30.April.2008 Du trenger E85001 fra Raymarine. Den konverterer SeaTalk til/fra NMEA. Etter det jeg kan se er det 4 NMEA porter på plotteren. Bruk en for AIS, en for autopilot, en for VHF og en for alt det andre via E85001. Er det innebygget GPS antenne på plotteren din ? Hvis det er ekstern antenne og denne skal tilkoples NMEA port, gjør du dette via E85001's NMEA IN port. Da får du GPS signalet inn sammen med alle de andre fra SeaTalk nettverket. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
oddgeir Svart 30.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.April.2008 Plotteren har 4 porter, hvorav 2 er okkupert av ekstern antenne og eventuell alarm. De 2 ledige hadde jeg tenkt å benytte til hhv AIS og VHS. Hver port kan gi utsignal til opptil 3 enheter, så der er vel kapasiteten ok. Spørsmålet er om dette er forlite. Skal plotteren ha flere innsignal enn de to nevnte? Jeg vil jo gjerne utnytte absolutt alle muligheter. Jeg ser at en E85001 koster knappe tusenlappen fra USA alt inkludert. Sitér dette innlegget "hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2) Link to post
GeirT Svart 30.April.2008 Link til dette innlegget Svart 30.April.2008 Leste litt i manualene for 3010. Ser ut for at du kun har 2 porter for tilkopling av eksternt utstyr, benevnt port 1 og 2. Port 3 er dedikert ekkolodd og port 4 GPS antenne. AIS'en går med forskjellig hastighet og legger derved beslag på den ene av de to tilgjengelige, f.eks. port 1 Da står du igjen med port 2 som skal motta signal fra E85001(SeaTalk) samt VHF'en, samtidig skal den sende NMEA signaler til VHF'en og til autopiloten. For å unngå at VHF'en og E85001 snakker i munnen på hverandre, kopler du data fra VHF'en til NMEA IN på E85001. Så kopler du RS-232 utgangen på E85001 til Data In på port 2. Data Out på port 2 kopler du til VHF Data In og til Autopilotes NMEA inngang. Både port 1 og port 2 må settes opp i menyen med riktig signal og hastighet. Her velges også hvilke NMEA setninger som skal sendes ut. Sett deg ned, tegne opp alle enhetene som er involvert med port nummer og datatilkoplingen med signal (data in - Data out - Data ground) og fargenummer på lederne. Husk data out fra en enhet skal til data in på den motstående. Lag en komplett tegning, som du dobbeltsjekker før du kopler dete hele sammen. Jeg laget denne til mitt opplegg. Tegningen er litt avvikende fra det jeg beskrev ovenfor, men viser prinsippene for hvordan E85001 kan brukes. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
Herman Svart 30.April.2008 Link til dette innlegget Svart 30.April.2008 Plotteren har 4 porter, hvorav 2 er okkupert av ekstern antenne og eventuell alarm.De 2 ledige hadde jeg tenkt å benytte til hhv AIS og VHS. Videotitting på nattevakta? Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
oddgeir Svart 30.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.April.2008 Videotitting på nattevakta? I tilfelle hun ikke kommer opp fra havet, kan det være greit med litt video back up. Sitér dette innlegget "hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2) Link to post
Enzo Svart 30.April.2008 Link til dette innlegget Svart 30.April.2008 Tridata,vind,autopilot kobles sammen med seatalk. Er det ikke NMEA på autopilot boksen ? da kan du strekke plotteren til den og få ut alle raymarinene der ? VHF rett fra plotteren , AIS blir vel da stående utenfor om alt mot plotter da er opptatt ? Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 30.April.2008 Link til dette innlegget Svart 30.April.2008 Tror ikke Raymarine autopiloten har NMEA begge veier. Som oftest kan de bare motta NMEA. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
oddgeir Svart 30.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.April.2008 Sånn ser jeg det : Inn på plotter: VHF og AIS. Dermed er alle innganger opptatt. Den som tar AIS må ha høy hastighet. Ut fra plotter: VHF, autopilot, laptop, I tillegg bør det være koblet Seatalk mellom vind, tridata og autopilot. Er ikke det det hele da? Sitér dette innlegget "hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2) Link to post
Sjøtummel Svart 1.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2008 Er ikke det det hele da? Tridata bør inn på plotter, da kan du sette opp skjermbilder med det meste av informasjonen du ønsker på ett sted. Om Raymarines autopilot har nytte av GPS-data vet jeg ikke. Mer avanserte vindmålere kan bruke fart over grunnen fra GPSen i stedet for fart gjennom vannet fra loggen, men jeg tror ikke ST60 gjør dette. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 1.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2008 Tridata bør inn på plotter, da kan du sette opp skjermbilder med det meste av informasjonen du ønsker på ett sted. Om Raymarines autopilot har nytte av GPS-data vet jeg ikke. Mer avanserte vindmålere kan bruke fart over grunnen fra GPSen i stedet for fart gjennom vannet fra loggen, men jeg tror ikke ST60 gjør dette. Joda, det gjør den. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
oddgeir Svart 1.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2008 Flott, nå begynner jeg å få overblikket. Jeg regner med at det er flere som har nytte av dette, så jeg stiller et spørsmål til: Er det slik at ST60 og Garmin ikke snakker samme språk, (seatalk/NMEA 0183), og at jeg derfor trenger en oversetter (les E85001) Sitér dette innlegget "hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2) Link to post
GeirT Svart 1.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2008 Dersom du ønsker at Garmin plotteren skal gjøre seg nytte av/vise vind, heading, dybde som kommer fra ST-60, MÅ du ha E85001. Hvis du nøyer deg med kun å overføre autopilotsignaler fra plotteren til autopiloten trenger du den ikke. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
oddgeir Svart 1.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2008 (redigert) E85001 er bestilt. Takk for tips. Det jeg ikke forstår er hvordan jeg skal få plass til 3 innsignal til plotter med bare 2 tilgjengelige innganger? Jeg skal ha inn AIS, VHF og ST60. Jeg ser ikke at E85001 løser akkurat det. Er det en slik jeg trenger i tillegg? USD 143,20 Redigert 1.Mai.2008 av oddgeir (see edit history) Sitér dette innlegget "hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2) Link to post
oddgeir Svart 1.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2008 (redigert) Nei, det ble en slik: Da er jeg i mål. Jeg trenger strengt tatt ikke denne multiplexeren nå, men kjekt å ha etterhvert som flere duppedingser kommer på plass. Jeg kobler slik som GeirT skrev i post 13 foreløbig. Takk for alle gode innspill. Redigert 1.Mai.2008 av oddgeir (see edit history) Sitér dette innlegget "hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2) Link to post
oddgeir Svart 7.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2008 Da har jeg laget en prinsippskisse over koblingene. De grønne pilene er Seatalk, resten er NMEA. Jeg er litt usikker på om rategyroen skal kobles via Seatalk til de andre Raymarineinstrumentene i nettverket, men mener å ha forstått at det er aktuelt i tilfelle radar. Resten tror jeg er greit. Ser dere noen åpenbare feil? Fargekodene viser hvor de er tenkt plassert. Grønt i cockpit, gult i koblingsskap over kartbord og blått på et skott i bb lugar. Sitér dette innlegget "hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2) Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.