Jump to content

noen spørsmål om selco 13fot båt :)

margarus

Recommended Posts

hei.

jeg har kjøpt meg ett lett opppussings objekt å har noen spøørsmål.

dette er en eldre selco 13foter. styrekonsoll er bra å skrog er fint. den trenger ny fenderlist. å må lakke den innvendig og utvendig. samt støpe inn noen fester til stolene.

1: hvordan fremgangs måte skal jeg gå nor jeg skal lakke båten utvendig. skråg, hvor gråv pusse papir på maskinen ? grunning ? topcoat ?bunnstoff ? den skal være blank hvit og gjerne hvit bunnstoff og. kunne godt tenke me å kjøpe maling og bunn stoff på biltema vis det ikke skulle gjøre noe ?

innvendig skal den oggså lakkes. skal jeg gå samme fremgangs måte der ?. jeg har planer om å kjøpe meg en billig lakksprøyte å sprøyte båten med.

jeg har en eldre 80 taller johnson seahorse 25hk påhenger som går godt å er i god stand hvor stor fart \ marsjfart tror dere selcoen vil gå med den maskinen ? evt ha noe problemer å gå i plan med 4 voksne oppi ?

evt er det mulig å få montert elstarter på denne maskinen ?

jeg ser også at det er en liten elektrisk kontakt vesiden av bensin pluggen på motoren. jeg vil tro motoren genererer strøm iden pluggen ? hva ka den brukses til ? koble en ame til ? koble den til ett batteri . vl den lade batteriet da? hvormange V kommer ut der .

takker for svar. ble mye på en gang her :)

Redigert av margarus (see edit history)

Min første båt (tror det må ha vært nesten hundre år siden :smiley: ) var en Selco 13. Jeg hadde en 28 hk Yamaha på den. Jeg er ikke sikker på farten på den (hadde ikke hørt om GPS den gangen), men jeg synes den gikk styggfort. Og da vil det kanskje si 20-25 knop (?)

Jeg mener å huske at jeg klarte å få den i plan med 6 personer. Da måtte riktignok en frem på dekket, men den la seg da pent ned etterhvert........

Jeg kan ikke hjelpe deg så mye med lakkeringen, men det er det sikkert mange andre som kan her. Du får garantert mye glede av den båten når du blir ferdig.

Lykke til med oppussingen!

Mange som lakker båten , men jeg ville brukt 2-komponent maling (hard-top el. tilsv) , den er mer slitesterk. SDen de har på Biltema skal visstnok være helt grei.

Strømuttaket kan være til lanterner, og er muligens vekselstrøm. Trengs da en likeretter hvis du skal koble til et batteri.

Ta også et søk på brukernavnet 'kvast' , han hadde en ganske innholdsrik tråd om oppussing av Selco 13

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

hei

Har pusset opp en selco 13,5 fot selv i fjor vinter. Jeg lakkerte min hvit og rød :) jeg brukte 2-komp lakken fra biltema og den fungerte kjempe fint. Husker ikke i farten hvor grovt papir jeg pusset den ned med men kan det ha vært 240 papir tru?? hmmm... Lakken fra biltema var vertfall helt fin å sprøyte og det ble en fin blank finish... med litt polering etterpå blir den enda blankere ;)

Inni båten malte jeg den hvit med rulle og pensel. Brukte da også 2-komp lakk fra biltema... Blei helt strøkent med rulle og pensel. Laget så dørkplater av finer som jeg skjærte ut. Jeg bruker en 35hk evinrude på den og den går fint i plan med to voksne mennesker i... Bygde om vindskjermen endel også jeg da slik at jeg fikk en mindre og mer bakoverlent vindskjerm så den fikk et litt mer "racin look" hehe.. :)

bare å spørre hvis det er noe jeg kan hjelpe deg med....

mats

• 3 uker senere...

takker for tips ja. di blir godt mottat.

har fott gjort endel med båten idet siste.. skal se om jeg ikke får opp noen bilder her.

skråget er lappet fedrikg med glassfiber der det trengtes. litt i hekken , kjølen og ei sprikke oppe med ripa.

hele skråget ble slipt ned innvendig og utvendig og rullet med 2komp biltema hvitmaling. blir veldig fint utvendig og inni.

har også pusset opp begge vippestolene og lagt feester til di.. stolene skal monteres i morgen.,

toppen på båten er blå nå men skal males i morgen. gul med sorte striper. blir bra tenker eg :)

skal også lage en benk bak må finne ut hvordan jeg skal ha det først.

nor gulmalinga tørker i i mårgen så på tirsdag blir den nye fenderlista montert. så blir det noe handling av gir og gasswire så er det prøvekjøring !. kommer med tilbakemelding.

okey.. har skjedd mye her i det siste. her er noen før og etter bilder.

11.jpg

15.jpg

22.jpg

7.jpg

jeg valgte å rulle både topcoat og malingen under og inni båten.

har koblet og justert gass å styring i dag., samt justert å prøvekjørt motoren. johnson 25.

begge stolene er pusst opp og montert. har også montert ny fender list.

vi skal ut på prøvetur med båten i mårgen ettermiddag.- lykke til til meg og at alt funker :)

noen tips \ meninger om båten ?

• 2 uker senere...

båten funka prikkfritt på sjøen etter nå 3 turer med den.

johnson 25hk drar båten lett å kjapt i plan med 2 voksne oppi. den går fint i sjøen. stødig i fart i bølgene..

jeg er alt i alt storfornøyd med båten...skal ha mange fine turer med den i sommer. ikke minst har jeg fott båtplass til den og i dag. så slepper jeg dra den opp hver gang!

skal legge opp noen bilder av sjønnheten :)

• 7 år senere...

okey.. har skjedd mye her i det siste. her er noen før og etter bilder.

bilde

bilde

bilde

bilde

jeg valgte å rulle både topcoat og malingen under og inni båten.

har koblet og justert gass å styring i dag., samt justert å prøvekjørt motoren. johnson 25.

begge stolene er pusst opp og montert. har også montert ny fender list.

vi skal ut på prøvetur med båten i mårgen ettermiddag.- lykke til til meg og at alt funker :)

noen tips meninger om båten ?

Har du målene på fenderlisten til denne, har en prikk lik som jeg behøver fenderlist på.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...