theppan07 Startet 30.April.2008 Del på Facebook Startet 30.April.2008 I vedlikeholdsmanual for mercruiser 120 HK Diesel (Hekkaggregat) står det at stigerøret skal strammes etter de første 50 timene, deretter annet hvert år. Hva menes med stigerøret og hvor er det plassert ? Sitér dette innlegget Link to post
Akora Svart 30.April.2008 Del på Facebook Svart 30.April.2008 hm. Sitter med verstedshåndboken til motoren. Det som står skal gjøres etter 50 timer er, "Change crankcase oil and filter. Retorque exhaust riser clamp". Det er ikke eksosklemmen du mener? Det er den rustfrie klemmen som fester eksosbendet til turboen. Hadde en svakhet med å lekke på tidligere modeller hvis den ikke ble ettertrukket, klarer nå somregel ikke etterstramme noe på den. Men kjenn etter, du trenger kun en 11mm fastnøkkel til jobben. Samtidig tar du et 8mm slangeklemmejern og ettertrekker resten av slangeklemmene nedover eksoshornene. 4 stk tilsammen, minst. Sitér dette innlegget Link to post
theppan07 Svart 30.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.April.2008 Mulig at du er inne på noe Luken, men i service/vedlikeholdsmanualen til mercruiser se link: http://www.brunswickmarineemea.com/downloa...n%20Drive$ På s45 under planlagt vedlikehold står det spesifikt stigerøret ved 50 og 200 timer. På 200 timer står det i tillegg slangeklemmer på eksossystemet. På sid 86 under "opprettholde tiltrekkingsmomenter så står det i overskriften "klemme på eksosbend OG stigerør", mens det i tegningen kun er omtalt slangeklemmen på eksosbendet slik du også beskriver. Er det bare manualen som er unøyaktig i ordbruken ? Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 30.April.2008 Del på Facebook Svart 30.April.2008 (redigert) Stigerør er ikke her en norsk over settelse av ordet "riser" som er røret ut av manifolden? Redigert 30.April.2008 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Akora Svart 30.April.2008 Del på Facebook Svart 30.April.2008 Slingrebøylen, hva er det da liksom? sprøeste oversettelsene jeg har sett. Men på 50 t service og hver 100/200 t skal den klemmen jeg snakket om sjekkes. Har tatt utallige servicer på disse motorene. Sitér dette innlegget Link to post
theppan07 Svart 30.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.April.2008 Takker for svar. Da skal jeg "stige i røret" og "slingre med bøylen" senere i kveld. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 30.April.2008 Del på Facebook Svart 30.April.2008 "Lost in translation" er det ikke så det heter Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Ben Sin Svart 30.April.2008 Del på Facebook Svart 30.April.2008 SF's teori høres veldig sannsynlig ut. For det er vel ikke snakk om røret på badestigen? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.