Jump to content

Problemer med Jabsco håndpumpe til toalett

EMILIAN

Recommended Posts

Heisann :flag:

I min Fjord, står en relativt nytt toalett med manuell håndpumpe av merke Jabsco. Kan godt være meg som ikke har lært meg alt her, men har problemer å få inn vann i toalettet når eg ligger ved land. Kran for vanninntak er åpen,men pumper bare luft! Min fru fikk futt i det når vi var på sjøen,men når vi var kommet til land var det tilbake til bare luft. Gode råd?

Stolt Fjordeier:)

Hadde samme problemet etter at jeg skiftet septikslanger - pumpet ikke inn vann..

Tok av slangen bak på pumpen (poå toalettet) og blåste gjennom for å forsikre meg om at det ikke var noe feil med ventilen i vanninntaket.

Tetta hullet på slangen med tommelen og pumpet for å få skikkelig vakuum - merket da at det trakk vann inn istedetfor luft. Satte på plass igjen og da virket det helt fint..

For mye luft i systemet var min konklusjon.. :smash:

Mvh.

Jan Åge H.

• 2 uker senere...

Et lite kjerringråd:

prøv å hell litt matolje i toilettskåla. Dette smører pakninger og ventiler.

Dessverre legger matolja seg som et fint lag på toppen av septikktanken og motvirker gjæringsprosessen i septikktanken. Men dere får i alle fall tømt skåla.

Sjekk i tillegg at luftinga til septikktanken er åpen. Like greit å øke tverrsnittet på denne lufteslangen først som sist. Disse lufteslangene er ofte underdimensjonerte på norske båter.

Hei

Skru av lokket på pumpen og sjekk om der er en liten fjør som sitter fast på undersiden av lokket,

denne manglet på mitt toalet.

Denne fjøren skal presse på en messingplate som er festet på gummipakningen.

Fikk opplyst at en del nye toaletter var levert uten denne fjøra.

Reddet ferien vår i 2007 med en kulepennfjør til vi fikk tillsendt ny fra importør

Mikki

Her kan ein sikkert prøve mykje rart, men det sikre tipset er å bytte pakningar. Da er du garantert kvitt problemet for ei stund (3-4 år). Vårt byrja å fuske litt på slutten av tredje året, og litt utpå sommaren fjerde året var det ingen veg attende, nye pakningar måtte til. Pakningen på toppen av pumpa var som "papir", og dei andre var nokså stive. Så for å spare deg for mykje trøbbel og irritasjon: Skift pakningar. Då får du i det minste bestemt sjølv når du skal gjera "drittjobben", det kan bli verre "drittjobb" å vente til ein må skifte for alt er tett/fullt. :puke:

Helsing

Rossicus

Redigert av Rossicus (see edit history)

Det høres ut som det å bytte pakninger er "the easy way out"..

Har sjekket på Maritim bl.a men finner ikke (på nett...) akkurat dette pakningssettet... Er ett rep.sett http://www.maritim.no/product.aspx?id=1433...upkey=002004030, men dette er til ett TMC toalett, dog for 4 hull i festebraketten.. Noen idé om dette kan passe?

Må septikktanken tømmes først, eller holder det å pumpe gjennom en del vann i systemet før jeg åpner opp?

Mvh.

Jan Åge H.

Sjekket litt priser på dette rep. settet på ett par steder her i Østfold:

kr. 590,- på Båtbua i Fr.stad og kr. 638,- på Topp Fritid i Særp - synes dette var stive priser for noen pakninger??? :eek:

Men må man - så må man jo..

Edit: Sjekket på Maritim i Fr.stad - kr. 487,- for samme settet, da handler vi der! :smiley:

(allikevel dyrt da.....)

Redigert av Knaggen (see edit history)

Mvh.

Jan Åge H.

Jeg ville nå åpnet og tatt en titt før jeg gikk for å handle noe.

Hos meg hadde den rundskårne tetningsdelen som er en del av øverste pakningen kommet i feil posisjon. Den som skal åpne/lukke for vann inn - og blir posisjonert av hendelen som åpner/stenger for om pumpen skal pumpe både inn og ut samtidig, eller bare ut.

Det kan virke som om det skjer noe lurium der hvis man endrer posisjon på denne hendelen samtidig som man pumper for harde livet.

Skiftet alle pakninger i går - og det ble "andra bullar" som svensken sier! :cheers:

I rep.settet lå det ett par ekstra pakninger + en fjær som ikke var der fra før... Fjæra kan ha "blitt borte" dersom forrige eier har åpnet og tatt en kikk, men de andre pakningene var i tillegg.. Så også ut som om den øverste pakningen er noe modifisert i forhold til den gamle..

Deilig å ha det i orden! :flag:

Mvh.

Jan Åge H.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...