Jump to content

Utleie av båter til tyske fisketurister

Krimart

Recommended Posts

Nok en gang har desverre utleie av småbåter til tyske fisketurister endt med tragiske dødsfall. Jeg skal ikke utale meg om dette tilfellet spesielt, det har jeg ikke noen opplysninger om, og av respekt for de innvolverte.

Men jeg gjennom egene erfaringer desverre opplevd følgende av bilde av noen aktører i denne bransjen (jeg håper det ikke gjelder alle, men er redd det gjelder mange): Gamle og dårlig utstyrte åpne båter, uten sjøkart eller kompass og med gamle og dårlige redningsvester. VHF, nødraketter, drivanker e.l er helt utenkelig. De sendes ut uten noe særlig opplæring i hva de bør passe seg for, og hvis det skjer fatalt rister man på hodet og snakker om dumme tyskere. "De ville ikke høre på meg" eller " jeg sa de skulle bruke redningsvestene" er gjerne det vi hører fra utleier. MEN hvordan skal man kunne forvente at tyske turister skal ha noen som helst mulighet til å bedømme vær, bølger, risiko mm på norskekysten? Her MÅ da utleier ha et særlig ansvar for å nekte sine kunder å utsette seg sev for fare de ikke selv har mulighet til å vurdere?

Hei

Jeg kjører mye båt rundt på Hitra, Frøya og Trondheim. Vi har mange slike Tyske spørtsfiskere her. Jeg kjenner også en del som bedriver slik utleie. Man kan ha så mye utstyr man bare vil i disse båtene, men leietakerne kan ikke bruke det.

De forklarer også at det kan være farlig ute på sjøen i visse værforhold, men møter liten forståelse for dette blant tyskerne.

De jeg observerer selv, så ser en typisk slik båt ut på følgende måte: 4 store mannfolk, stående midt i båten i grønne kamuflasje klær. I bestefall med grønn kamuflasje farget manuell redningsvest. Gjerne langt til havs.

Når man er ute på sjøen så kan man se disse båtene på flere nm avstand pga den karakteristiske siluetten de får.

Men når dette er sagt, så ser vi trøndere også godt hvem av oss som kommer fra østlandet og skal bruke båt her oppe. De som er vant til Oslofjordens smule farvann, gjør mye rart ute på havet dere også.

Har nå to yamaha F350 i drift på samme båt

Liten båt i stiv kuling er ikke særlig klokt.

Det er ikke nødvendigvis størrelsen det kommer an på. Bris-båtne til Sven Yrvind var del under 20 fot. Minste båt som har krysset atlanteren er 5-6 fot?

http://www.mv-voice.com/morgue/2004/2004_09_10.sailor.shtml

Men å fiske 4 stykker i en liten åpen båt i sterk vind (nå ver vel det snakk om frisk bris) er ikk elurt nei. Mitt poeng er at utleier kan ikke bare toe sine hender og klage på at leietager ikke hører på ham når det er det er så åpenbart at de ikke vet sitt eget beste.

Det vil alltid være et dilemma regner jeg med.

Det er ikke alle voksne menn som lytter til andre erfarne. Hva skal utleier da gjøre? Folk er myndige. De har lov til å ta valg som setter dem i fare for sitt eget liv. Dette kan ingen nekte dem... (I alle fall ikke så lenge man med hjemmel i en lov kan forby dem å ta de valgene.)

Klart man kan låse båtene, få sure blikk og kommentarer, miste utleie osv...

Kanskje løsningen er å leie ut større farkoster med kaptein?

Ulempen da blir vel prisen, og kanskje konkurransen med "vi skal gjøre det selv -mentaliteten"...

Mulig løsningen er så enkel som å utarbeide et enkelt hefte / instruksjonsvideo om hvordan man bør oppføre seg i båt: Sitte ned. Ha på vest osv.

Til syvende og sist er det den enkelte personen som bestemmer selv, men vi kan kanskje hjelpe vedkommende til å ta gode beslutninger ved å gi relevant og lettforståelig informasjon.

Om østlendinger på tur:

Jo takk, vi har "rar" føring av båt her på Sørlandet også. Om det er østlendinger eller sørlendinger har jeg ingen formening om, men "rar" og til og med farlig føring av båt skjer ofte. Spesielt i feriene med mye "trøkk"...

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Årsaken til kantringen var uklar onsdag kveld, men trolig har kraftig motvind, høy sjø og stor fart medvirket. De to båtene var på vei tilbake til land etter værskiftet ved middagstider da Röhling og de tre andre oppdaget at båten bak dem hadde kantret.

Sitat fra VG

Da er det ikke godt å vite om det har vært "uaktsom lek", mangel på forståelse eller annet som ligger til grunn. Mulig Hr. Röhling kan svare på det ? - for å eliminere den type ulykker fremover.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)

Tror nok det er mere imformasjon som hjelper , brosjyrer med antall druknede turister er dårlig salgsreklame ,og når en ofte ser på de så er det helt klar att de tror de er i en trygg nasjonalpark der det skjelden eller aldri skjer ulykker.

Båtene de bruker er bra nok til sitt bruk men utleier må bli strengere på att di ikke brukes i områder de ikke er klasset/egnet for , gjerne med kart som hviser vilke områder som forbys ved vindstyrke xxx.

Jeg bor ved skjøen på en plass med kastvind der det ligger 5-8 båter på svai.

Det er ganske vanlig att vinden kaster rundt båter , det ofte de samme båtene som er gjenngangere.

Det er lette plastbåter, mere typer som skjærgårdshjepper, 12 -19 fot med kjøl , aldri båter med flat bunn.

Sto og så på en færing av tre ble tatt av vinden og rullet bortover vannet (3 ganger rundt før den ble fylt med vann) , regner ikke med at noen tror på det , men det er faktisk sant.

Denne ulykken er trolig ikke gjort av kastvind , blir nok for tungt med 4 pers i , men en del båter av skjergårdstypene bør få krav om balast med henblikk på kastevinder , noe de trolig ikke blir testet for hvor mye de tåler, noe som Sjøvarsdirektoratet bør se mere på i steden for å bruke tiden til å krige med Mr. Import

Kan det virkelig utelukkes at det samme også kunne skjedde norske nordmenn fra Norge med avlagt båtførerprøve og "det hele"?

Båten er en 17 fots aluminiumsbåt som vel burde være stor nok/sertifisert for 4 voksne? Det sies å ha vært flyteutstyr ombord og det har ikke fremkommet informasjon om at de ikke hadde vester på seg?

De var to båter sammen (ikke hver for seg!) hvilket jo vanligvis gir trygghet?

Det fremkommer i VG at de var på vei til land pga et værskifte, hvilket tyder på at de kan ha blitt overrasket av dårlig vær (til og med uvarslet?) og gjorde sitt beste for å IKKE være ute i dårlig vær med mye vind/sjø.

Kanskje det sågar kan tenkes at de har vært uheldige og at ulykken skjedde til tross (og ikke pga) at de gjorde tingene riktig ? Men, jeg vet det ikke!

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Det kan være en stige/badetrapp på babord side skjult av motoren? I hvilken grad det hadde hjulpet er vel også usikkert med tanke på at den som lå i sjøen var kald, sliten og godt kledd, noe som gjør det meeeget tungt å bevege seg i eller komme opp av vannet. To mann stående helt bak i båten og ut til siden for å løfte en mann ut av vannet kunne også skapt farlige tilstander mht balansen i båten?

Tror jeg!

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Jepp, jeg har tro på informasjon bare den blir laget lettfattelig (men alvorlig), gir "leseren" opplevelsen av å være smart, fornuftig og voksen når vedkommende følger tipsene - og selvfølgelig også tilgjengelig. (Gjerne som online guide / video.)

Kombinasjon av sterk motvind, høy hastighet og store bølger er direkte farlig hvis vinden "kommer til" under baugen... Jeg har merket kreftene som selv en vanlig kuling kan overføre på skroget når baugen bryter ut av bølgetoppen (da med lav hastighet selvfølgelig):

baatplassenill.jpg

baatplassenill1.jpg

baatplassenill2.jpg

Så raskt kan det gå, og gikk. Men båten vred seg ned sidelengs og rettet seg opp. Jeg var forsiktig, lå vel i 2-3 knop, men fikk kombinasjonen av bråttsjø og kraftig vindkast...

Det virker på artikkelen som om den andre båten relativt kjapt oppfattet hva som var skjedd der bak, så så veldig slitne kan de vel ikke ha rukket å bli. Siden de ble funnet senere ved båten tyder det jo på at de har brukt flyteplagg også.

Men, jeg vet jo ikke dette, blir bare antagelser, men synes det virker merkelig at det skal være umulig å få plukket dem ombord igjen dersom de var ved bevisthet og der fantes stige.

mvh tuffff

En ytterst beklagelig ulykke som vi ikke har fått fullt kjennskap til enda.

Jeg vil likevel tillate meg å spekulerer: jeg vil påstå at disse fiskerene ikke hadde god nok kjennskap til faren ved hypotermi.

I så kaldt vann har en toppen 10 minutter på seg å bli reddet. Etter de 10 min begynner krampene og man blir rørete og etterhvert mister bevistheten. Da kan gjerne kroppsteperaturen ha falt ned 30-32 grader. Demed får man ingen hjelp fra de forulykkede, mens arbeidet for de andre med å redde, blir desto mye vanskeligere, dvs. umulig.

I denne fasen hjelper verken leider eller vester.

Så kan man jo spekulere videre: hadde disse og kanskje utleieren gjennomført et sikkerhetskurs hvor oppgaven var å entre en slik båt uten leider?

Å dra fra noen i dette kalde vannet, iht. media for å hente hjelp, er desverre rett og slett nyttesløst..

Jeg vil helst ikke kritisere noen. Dette gjelder voksne folk og tyskerene har jo en omfattende "utdannelse" i fisking, med sertifikakrav og det hele ?

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Inntil vi vet no´ mere, blir denne strengen mye synsing; Men greit nok!

At tyskerne var døde etter 1/2 - 1 time i sjøen tyder vel på at de ikke var "særlig godt kledd" for opphold i den 7 grader kalde sjøen. En flytedrakt (eller enda bedre en redningsdrakt) ville sikkert ha berget dem. Men hvem drar på sjøen i slik habitt?? Jo, det gjør de som vet hvilke farer som KAN true i åpen båt til havs.

For turister på opplevelsestur er det liten kunnskap om hva som KAN skje. Til tross for at disse karene hadde vært på stedet 4-5 ganger tidligere. I andre deler av verden med turist-opplevelser, er man kanskje mere vant til å bli passet på av guider og vakter? :rolleyes:

Innlegg #3 her, beskriver meget godt hvordan MANGE (tyske) fisketurister oppfører seg! Har sett det samme uttallige ganger sjøl på åpent hav ved Hitra / Frøya / NordMøre!

Hvor mange av dem har forståelse for farkostens tyngdepunkt når de STÅR OPPREISTE i båten? Og ALU-båten de brukte er av den solide sorten. Skal bli intr. å se hva undersøkelsene kommer frem til m.h.p. denne båten.

Har båtutleieren noe "skyld"?

Etter min mening, har de vel gjordt det som KUNNE gjøres: Nok redningsvester og godt utstyrt båt PLUSS formaning om bruk av dette utstyret.

Blir det mange slike ulykker, kan det hende at det blir krav med "kaptein" ombord for å sikre turistene. :rolleyes: :rolleyes:

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Det er helt klart en forferdelig trageide som har funnet sted , selv om det var noen av de siste innslagene i nyhetene på NRK , og såpas langt unna Sinsenkrysset er det rart det ble med i heletatt.

Det står og alt for lite om farene ved kastevinner og om feil pålædning i Sjøvettskampanjene .

Det er ganske håpløst, helt umulig å dra en voksen mann med varmedress opp av skjøen og opp i en båt om han er utmattet og ikke er i stand å hjelpe til selv i dårlig vær , de fleste hvet nok ikke dette og ville nok bli meget overasket om de prøvde.

Dette må ha hvert forferdelig der alt som kunne gå galt har gått galt så her blir det nok nyttig informasjon for de fleste.

Det mest tragiske her er at varslingen skjedde alt for lenge etter at ulykken hadde funnet sted. Den andre båten måtte forlate de forulykkede etter at det hadde pågått mislykkede forsøk på å få de ombord, og de dro inn til et oppdrettsanlegg i nærheten for å varsle om hva som hadde skjedd, hvorpå de på oppdrettsanlegget varslet videre til Florø radio via VHF. adresseavisen Utfra opplysninger kan det nok tyde på at det minum har gått 1 time fra ulykken skjedde til de første redningsmannskapene var i området.

Uten at en skal spekulere i om resultatet hadde blitt noe annerledes, mener jeg personlig at denne hendelsen og mange tilsvarende uten at det nødvendigvis har medført en slik tragisk utgang bør medføre et påbud om VHF i alle fartøy som blir benyttet til utleie.

Jo Eirik Vee

www.sjoassistanse.com

Det er ikke alle voksne menn som lytter til andre erfarne. Hva skal utleier da gjøre? Folk er myndige. De har lov til å ta valg som setter dem i fare for sitt eget liv. Dette kan ingen nekte dem... (I alle fall ikke så lenge man med hjemmel i en lov kan forby dem å ta de valgene.)

...

Til syvende og sist er det den enkelte personen som bestemmer selv, men vi kan kanskje hjelpe vedkommende til å ta gode beslutninger ved å gi relevant og lettforståelig informasjon.

Jeg tror det til en viss grad er en kulturforskjell. Vi er vant til at man må ta ansvar for egen sikkerhet og er vokst opp med fjellvettregeler, sjøvettregler, farlig å gå på bre etc. I andre land som f.eks. Tyskland er det i større grad slik at alt som er farlig ganske enkelt er forbudt. Poenget mitt er at vi kan ikke forvente at Tyske turister skal forstå hvilke farer de utsetter seg for, det må utleieren ta ansvar for og eventuelt nekte dem å fra ut når det er for farlig, nekte de å dra ut på åpene steder etc. det burde være større krav til båttype og utstyr (og opplæring i bruk). Leier man f.eks. en seilbåt i middelhavet er det gjerne regler for hvilket sikkerhetsutstyr som skal være om bord, krav til at den som leier kan dokumentere kunnskaper etc.

En løsning med en guide ville selvsagt være en ide.

Jeg kjenner er som driver med slik utleie av husvære og båt til tyske fisketurister.

Han har gitt opp å nekte dem å dra ut pga været.

Gjør han det det, kommer de med kontrakten som sier at de skal disponere båt. Nekter han fremdeles, truer de med advokat.

En annen ting er størrelse og standard på båtene som blir leiet ut. De jeg har sett har vært svært sparsommelig utstyrt. En ville jo tro disse kom i kategorien for kommersielle fartøy. Og da er det helt andre regler som gjelder.

Jeg tror det til en viss grad er en kulturforskjell.

Godt tenkt. Jeg har tidligere jobbet i en internasjonal organisasjon, og der hadde jeg diverse "kollisjoner" med andre på grunn av kulturforskjell. Mulig denne kulturforskjellen også er grunnen til at en del av oss (nordmenn) reagerer sterkt og nærmest med avsky på EU-reglene som skal dirigere vårt liv... (Elg som må slaktes på slakteri... Krumming på banan osv. For å ta de som kanskje er minst forståelige for oss. Mulig de er myter for alt jeg vet...)

Poenget er er IKKE å starte en politisk diskusjon, det var bare for å få frem kulturforskjellene mellom oss nordmenn og eksempelvis tyskerne finnes - og til dels kan være store.

Hvis det er slik at tyskerne (generelt) har lett for å innordne seg under regler, så kan jo en livssparende løsning være å utarbeide "Norsk offisiell guide for godt sjøvett ved fisking" eller tilsvarende. Vi nordmenn hadde vel knapt sett på coveret, mens en tysker muligens ville lest den grundig...

offisiellguidefisking.jpg

:yesnod:

...I andre land som f.eks. Tyskland er det i større grad slik at alt som er farlig ganske enkelt er forbudt...

Jeg er alltid skeptisk til slik resonnering og generalisering. Spesiellt når man vet at Tyskland f. eks. er det eneste land i Europa som fremdeles har "fri fart" på en del av Autobahn, mens vi her hjemme har blitt fortalt at alt over 90 / 100 er farlig...

Jeg vil helle til den teorien om at en del uvitenhet pluss mangel på erfaring i et ukjent element, nok må ta en del av skylden for slike tragiske hendelser.

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...