Jump to content

Utleie av båter til tyske fisketurister

Krimart

Recommended Posts

... mens vi her hjemme har blitt fortalt at alt over 90 / 100 er farlig...

... for ikke å snakke om alkoholen. :cheers:

Jeg vil helle til den teorien om at en del uvitenhet pluss mangel på erfaring i et ukjent element, nok må ta en del av skylden for slike tragiske hendelser.

Enig - de fleste fiskere som jeg har sett, fisker stort sett i innsjøer og fra land. Og har de båt (=pram) så gjør det ofte ikke så mye om de detter i vannet, siden de kan gå i land. Men jeg innrømmer at jeg kjenner ikke så mange.

..hvis de hadde hatt vhf i båtene , så i alle utleiebåter bør det nok påbys

Da har du et nytt moment som utleieren må løse, nemlig hvem er det som har VHF-sertifikat og hvem som kan bruke radio'en og hvem ikke?

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Det er godt det finnes standarder, så vet vi at vi er på rett spor...

..men det er noe annet når man snakker om påbud:

Eksempelvis at agurken må ha den eller den krummingen, ellers er den ikke lov til å selge. Eller at elgen må slaktes i slakteri (tror man den blir med frivillig?).

EDIT:

Dette er litt vel off topic. Tyskere eller ei: vi trenger alle opplæring. Spørsmålet er om en guide vil spare liv...

Redigert av psolse02 (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Tragisk at det nok en gang har skjedd en dødsulykke med tyske turister. Den føyer seg inn i en lang rekke med lignende hendelser.

Jeg synes dette skjer alt for ofte, og tror eneste løsningen er å slutte med å leie ut båter til turister, alternativt kreve en form for dokumenterte ferdigheter.

De som driver denne virksomheten, bør enten finne seg annet å gjøre eller ha et opplegg der det er med en kjentmann, dvs leie båt med fører. Jeg klandrer ikke han som leide ut båten, men denne virksomheten kan bare ikke fortsette. VHF er ikke løsningen

Hjelper lite når du kjemper for livet i iskaldt vann og høy sjø. Da står det om minutter, og man ikke forvente at det skal finnes en redningsmann på hver knaus.

At VHF er ikke er hele løsningen er jeg helt enig i men den har nok reddet livet til 4 pers her, og om ingen har hatt sertifikat så er den alikevel ett nyttig hjelpemiddel i nød om den er tillgjengelig .

Noen unødvendige rednings og leteaksjoner kan også unngås om utleiebåtene har VHF ombord.

Om båten som havarerte har hatt selvutløsende nødpeilesender har di kanske også trolig blitt reddet, en kompis var uheldig å utløste sin sender uten han var klar over det , det varte ikke lenge før en Seaking hang over hodet på han og avstanden fra Ørland til Bessaker er ikke så langt.

Alle må da kunne vere enige om at her gikk det for lang/unødig tid før proffesjonelle redningsmanskaper ble klar over ulykken.

Det er mange år siden det ble gitt adgang for de som driver med utleie av båter å utruste disse med VHF uten at de som leide disse nødvendigvis hadde VHF-sertifikat, forutsetningen er at utleier har sertfikat og konsesjon på apparatene og at han gir leietakere en enkel og veiledning for de som evt. skal leie båten. Beklageligvis er det veldig få -dog noen som driver innenfor denne bransjen som har gjort dette, men muligheten til å gjøre det fullt lovelig er tilstede.

Jo Eirik Vee

www.sjoassistanse.com

VHF monter i en åpen båt, med ukyndige operatører som snakker dårlig engelsk og enda dårligere norsk :eek:

Hvor mange VHF pr. år måtte utleieren kjøpe?

Hvor mange falske alarmer/år måtte utleieren betale for?

Hvordan skal 4 mann i sjøen klare å aktivere alarmen da Jo_Erik?

Ville tysker(n)e være i stand til å angi posisjon og hva som er skjedd?

Utleieren måtte vel i tillegg også kjøpe inn GPS oppkoblet til den VHF-en for automatisk posisjonsangivelse, eller?

(Og så var det vel Sjøassistanse som skulle redde dem, eller?)

Begynner å bli dyrt å være utleier ser det ut til :sad:

Og iflg. Mulligan (innlegg#23) forefinnes det kontrakt som utleier kan stilles for retten etter... :rolleyes:

Hva med å ustyre fiskerne med flytevest med LÅS(!) og påmontert nødpeilesender som ble aktivert av sjøvann? :smash:

Sikkert ikke dyrere enn VHF+GPS, men måtte forfinnes til HVER tyskert :wink:

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Det er jo veldig enkelt å kreve at minst en om bord skal ha VHF sertifikat. Det er vel heller ikke vanskelig å bygge inn i kontrakten at de må rette seg etter utleiers krav om sikkerhet.

Burde muligens også kreve at de kan dokumentere kunnskaper som f.eks. at de har det tyske båtførerbeviset "Sportbootführerschein See". Båtlappen er et krav i Tyskland at det er en mer omfattende sak en vårt båtførerbevis. I Tyskland må man ha lappen for alle båter med mer enn 5 HK, med en rekke ulike bevis avhengig av om du skal ut på en innsjø eller havet og hvor stor båt. (Se her hvis du kan lese tysk: http://de.wikipedia.org/wiki/Sportbootf%C3...8Deutschland%29 )

Dessuten nok et eksempel på at vi har forskjellig kultur, er man født Norsk og over 16 år er man tydligvis automatisk skikket til å føre alle båter opp til 15 m. i all slags farvann. :smiley:

er man født Norsk og over 16 år er man tydligvis automatisk skikket til å føre alle båter opp til 15 m. i all slags farvann

Det er klart!

Vi er både født med ski på beina og innebygget sjøvett og erfaring.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Hei

Det er mange gode forslag her. Men husk at dere må være realistiske. for disse som bedriver rorbu utleie på kysten så er inntektene fra tyske turister helt nødvendig for å ha en jobb. Derfor kan man ikke bare komme med forbud, påbud etc. det hjelper ingenting.

Men jeg kjenner mange som driver med dette, generelt så går det bra, men de er mange ganger ute å henter egne gjester som ringer etter hjelp.

Det nytter ikke med VHF i en slik utleie båt. De snakker kun tysk, kansje 4 ord engelsk. De greier heller ikke å fortelle hvor de er.

Hvis vi skal ha teknisk løsning på dette, så kunne man lage en Epirb m/gps med en enkel tileggsfunksjon, der de har en knapp de kan bruke for å få hjelp til mindre problemer. Og normal aktivering ved store problemer. Slik at vi kan se på kartet hvor de er.

Alternativt en GPS tracker i båtene, med assistanseknapp.

Hvis vi skal begynne med betjente båter, så blir det så dyrt at de drar til andre steder å bruker pengene sine.

Det man kunne begynne med er å lære dem at man ikke bruker kamuflasjefargede klær ute på sjøen. Men klare fluoririserende farger. Slik at vi ser dem.

Har nå to yamaha F350 i drift på samme båt

Med all mulig respekt:

Jeg synes du beskriver folk som ikke har noe som helst på sjøen å gjøre.

Og da skal de heller ikke være der.

Husk at dette er en del av den store reiselivs satsningen her i landet.

Tyskerne er her kun for å fiske på havet.

De av dere som ikke er vanbt til sjøforholdene og værskiftene her i trøndelag bør erfare dem selv først, så kan dere komme med forslag.

Det er greit at du fradømmer meg retten til å uttale meg fordi jeg ikke er trønder.

Men, leier jeg båt i utlandet, så må jeg fremvise kompetansebevis.

Og den båten som ble leid ut, flippet. Den var ikke tilpasset bruken.

Vi kan ikke leve med at folk stryker med på stripe i den hellige reiselivsnæringens navn.

Det er reiselivsnæringen som må ta dette på alvor.

I alle aktiviteter man gjør er det forskjellig grad av risiko, Disse tyskerne drar selv ut på sjøen til tross for advarsler fra utleiere. Man kan heller ikke tjore folk fats til land.

Jeg mener at folk er selv ansvarlig for sine handlinger, spesielt hvis de trosser lokale råd. uansett tysker eller ikke. Folk må få lov til å kjenne at naturen kommer å slår dem i trynet hvis de skal trosse den hele tiden.

Jeg har selv brukt båt av den typen som var brukt på bessaker, den er rimelig stødig med fire mann ombord.

Denne ulykken sjedde også når båten drev mot grunnere vann, dvs krappere bølger. Som sagt så har jeg prøvd en slik båt selv. Selv om den er stødig ute på sjøen selv i noe bølger. Så er det vanskelig å håndtere denne når bølgende blir krappe, kansje brytende inne ved land.

Men tror nok disse kunne ha berget en dukkert hvis de hadde brukt normalt gode flytedrakter, supplert med en oppblåsbar vest. Dette utstyret er det enda mange tyskere som ikke bruker, men har observert noen med det.

Drakten beskytter termisk, vesten snur deg på ryggen. Dette gir deg ganske mye lenger tid før du fryser ihjel. Vanntemperaturen i trøndelag er typisk 10 - 15 grader der disse fisker om sommeren.

Når det gjelder forbud og påbud snakker vi om åpne båter med påhengere. Skal dette eventuelt bare gjelde for tyske turister, eller også for norske landkrabber som nettopp har anskaffet seg båt; krav til VHF i småbåt, og forbud mot å dra ut i rufsete vær?

Enig med mulligan på det punkt at reiselivsnæringen må ta dette på alvor. Dette er forholdsvis nytt og vi kan vel forvente at aktørene med tiden vil markedsføre sikkerheten hvis det viser seg at fisketurister er spesielt utsatt for ulykker i forhold til annet båtfolk.

Det finnes et påbud pr. i dag som jeg anser som lite nyttig i disse båtene.

Man kan dra ut med båten så lenge nok flytemiddler taes med ombord. Dette er etter min mening noe mangelfult. det burde stå at disse vestene eller flytedraktene skal være påmontert de ombord til enhver tid båten er underveis. Det er for sent å ta den på når man faller uti.

Selv har jeg alltid noe flytemiddel på meg når fortøyningene kastes, samme søren hva slags vær det er.

Redigert av black_pearl (see edit history)

Jeg tror det til en viss grad er en kulturforskjell. Vi er vant til at man må ta ansvar for egen sikkerhet og er vokst opp med fjellvettregeler, sjøvettregler, farlig å gå på bre etc. I andre land som f.eks. Tyskland er det i større grad slik at alt som er farlig ganske enkelt er forbudt. Poenget mitt er at vi kan ikke forvente at Tyske turister skal forstå hvilke farer de utsetter seg for, det må utleieren ta ansvar for og eventuelt nekte dem å fra ut når det er for farlig, nekte de å dra ut på åpene steder etc. det burde være større krav til båttype og utstyr (og opplæring i bruk). Leier man f.eks. en seilbåt i middelhavet er det gjerne regler for hvilket sikkerhetsutstyr som skal være om bord, krav til at den som leier kan dokumentere kunnskaper etc.

Det er nok det som sansynlighvis er det største problemet .

For de som er litt bereist , prøv å ta en svømmetur på ei badestrand i utlandet når det røde vind og strøm flagget er reist, gjør nok det bare en gang.

Utlendingene er ikke vant til å gjøre slike farevurderinger som er nødvendige for å fiske uti havgapet på Trøndelagskysten da de er oppvokst i trygge miljøer der ting som ikke er helt trygt er strengt forbudt og har dermed ingen erfaring i farevurderinger og er på en måte litt unskyldt , så de er nok de inføtte som må tenke og gjøre farevurderingene for dem noe alle ulykkene helt klart viser.

Når påbudet om båtførerbevis kommer vil det nok samtidlig komme et krav om at turister som leier båt må inneha en form for kompetansebevis, det er iallefall hva jeg tror.

Må vel finnes en eller annen form for knapp som man kan trykke på hvis ting skjer, gjerne noe som er fastspent rundt handledd eller lignende. Skjedde det noe kunne vedkommende (les turist) trykke inn knappen slik at det gikk en alarm hos utleier med posisjon visning. Kan ikke tenke meg at noe slikt ikke finnes og hvis ikke kan hvem som vil ta idden med til skaperen på tv2. (jeg skal bare ha 10% av fremtidlige inntekter)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Synes utleiebransjen kan ta tak i dette på en enkel måte. Dårlig vær: ingen båt

Enkel innføring i bruk av båt og utstyr "på vannet med instuktør"

Evt mer organiserte fisketurer med turistene.

Uansett er det tragisk at folk mister livet på sjøen og det er de som reiser ut med båten som til syvende og sist har ansvaret for sine handlinger :sailing:

Norske båter er best!

for disse som bedriver rorbu utleie på kysten så er inntektene fra tyske turister helt nødvendig for å ha en jobb. Derfor kan man ikke bare komme med forbud, påbud etc. det hjelper ingenting.

Kan man ikke? Det kan man i høyeste grad.

Så lenge ulykkesfrekvensen er så høy så må det tydligvis harde tak til i og med bransjen selv ikke tar tak i dette.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...