Jump to content

Utleie av båter til tyske fisketurister

Krimart

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Det første jeg tenkte når jeg så blide av båten som hadde slått rundt var at det ville være veldig vanskelig å få en person oppi hvis de andre hadde lik båt. Båten på bildet har høyt fribord, og en rekke oppå der igjen. Jeg kan nesten ikke skjønne hvordan man skal få en voksen, og vasstrukken mann, med full vinterbekledning opp i en slik båt, og når været er dårlig i tillegg.

Er det noen metode/teknikk/redskap som muliggjør opptak av en passiv mann i liten båt? (Jeg tar for gitt at man blir relativt kjapt passiv med de vanntemperaturene vi har).

Når man ferdes utenskjærs i åpen småbåt på denne tiden av året så må man jo nesten være selvhjulpen, det vil jo være tilfeldig om man får assistanse kjapt nok til å berge livet. Ville faktisk følt meg vesentlig tryggere hvis vi var to båter, men denne ulykken satt en støkk i meg.

..Eneste som muligens kunne reddet disse er vel overlevelsesdrakt, forskriftmessig lukket.

ENIG! Uten tvil korrekt! :smash:

Når påbudet om båtførerbevis kommer vil det nok samtidlig komme et krav om at turister som leier båt må inneha en form for kompetansebevis, det er iallefall hva jeg tror.

Neee. Akkurat DET tror ikke jeg. Turister får spesialbehandling og slipper slikt; Trur eg. Bare se på tyske campingbiler med dieselmotor: De fyller avgiftsfri diesel og slipper unna hver gang ved å spille dum.

..Synes utleiebransjen kan ta tak i dette på en enkel måte. Dårlig vær: ingen båt...

Neee. Da kommer de ikke igjen neste år, eller vifter med kontrakten som Mulligan snakket om lengre oppe i strengen her. De VIL jo oppleve tøft hav jo!

...Det første jeg tenkte når jeg så blide av båten som hadde slått rundt var at det ville være veldig vanskelig å få en person oppi hvis de andre hadde lik båt. Båten på bildet har høyt fribord, og en rekke oppå der igjen. Jeg kan nesten ikke skjønne hvordan man skal få en voksen, og vasstrukken mann, med full vinterbekledning opp i en slik båt, og når været er dårlig i tillegg.

Du har rett! Å få en halvdau vasstrukken (feit?) kandidat opp fra sjøen er bortimot umulig for EN mann! 2 mann KAN klare det, HVIS de har remedier til oppgaven; "Remedien består f.eks. av en bit presenning (2X2 meter) hvor den ene siden er festet i båten og den andre legges UNDER den forulykkede og trekkes opp av 2 mann ombord.... Vi testet dette i bassenget på Marintek; Det var litt tungt, men det gikk; Resultatet var at hver mann dermed trakk opp ca en fjerdedel av "kjøttvekta".... En annen faktor er at under våre tester var det stille vann... og DET var det IKKE utafor Bessaker :smash:

Noe å tenke på for dere som vil prøve å redde noen... Har du derimot båt med tørkestativ (Pinnebåt), Kan du kanskje bruke bommen og en Winsj? :rolleyes:

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Er det noen metode/teknikk/redskap som muliggjør opptak av en passiv mann i liten båt? (Jeg tar for gitt at man blir relativt kjapt passiv med de vanntemperaturene vi har).

hadde førstehjelpskurs for svømmevakter for en par måneder siden. Jeg spurte om akkurat det samme. Instruktøren lærte oss da at man skulle ta tak i den bevisstløse/passive med grep rundt håndleddene, skikkelig grep. Dytte den bevisstløse helt under vann og løfte opp det man maktet, oppdriften hjelper til å få litt fart i skrotten. Med litt flaks får man den tyngste delen av personen over bassengkanten og kan legge overkroppen inn på tørt land.

Nå var dette i forbindelse med livredning i basseng. Fort gjort å velte egen båt/ramle uti i litt sjø under sjøredning. Er vel også bare mulig på småbåter dette (skummelt), evt. større båter med en skikkelig badeplattform (enda skumlere?).

Det kan fort bli litt brutalt, men om en er i den "heldige" situasjon å velge mellom blåmerker og drukning er valget enkelt.

Skal forøvrig høre med en jeg kjenner som har lang fartstid fra båtene til redningsselskapet om hvordan de gjorde det.

- anders m.

Guest Avmønstret#

En type badestige, eller tilsvarende, som kan nappes ned vha en liten tamp som henger i sjøen, vil kunne være forskjellen mellom liv og død hvis man ramler uti. Men har båten kvelva så hjelper det jo fint lite. Og en badestige vil vel knapt være til hjelp hvis man skal ha en passiv person ut av sjøen. Har man først kvelva i kaldt vann, uten følgebåt, så er det vel egentlig bare flaksen som kan berge livet ens.

Men en type kalesje/nett for berging av personer kunne kanskje være et krav i utleiebåter, samt en kjapp opplæring/praktisk øvelse (må vel bruke en markør/dukke, kan jo ikke ta livet av folk før de skal ut og fiske) før man får bruke båten selv. Og kaster man på et pålegg om en badestige, som kan vippes ned av en person i sjøen, så kanskje det ville kunne redde noen liv på sikt??

En løsning med presenning/nett for berging vil jo greit kunne fastmonteres på innersiden av ripa i en åpen båt. En slik løsning burde vel ikke koste allverdens heller..

snakket med "redningsskøytemannen" nå. Dersom personen som skulle reddes var noenlunde oppegående hjalp dem personen til leideren på båten og personen gikk opp selv. Alternativt hadde dem et nett som dem la personen i og brukte kranen ombord til å heise opp med, dette hadde han selv ikke vært med på. Det mest vanlige for bevisstløse/reduserte personer var enkelt og greit at to stykker dro ut med gummibåt og dro personen opp.

- anders m.

Syns dette er tragisk, med 4 omkomne tyskere, og nok engang er det tyskere som det går utover. Registerer at en her sier at dersom ikke båt stilles til disposisjon, så kommer de trekkende med trusler om advokat.

Utleier kan antakelig problemfritt legge inn en passus i utleiekontrakt om at brukere skal ha overlevningsdrakter (akseptert av båtutleier), samt at bruk av båt ikke er aktuelt ved vindstyrke siste 3 timer overstigende xx m/s. Målt på lokal vindmåler, hos utleier. Dersom de da i tillegg ikke har drakter, så kan jo dette også leies ut for en godtgjøring? Da har en en mulighet til å holde igjen overfor folk som en ikke har den helt gode følelsen for (med tanke på å takle dårlige forhold).

KnutS

"It's dark and we're wearing sunglasses"

Når det gjelder forbud og påbud snakker vi om åpne båter med påhengere. Skal dette eventuelt bare gjelde for tyske turister, eller også for norske landkrabber som nettopp har anskaffet seg båt; krav til VHF i småbåt, og forbud mot å dra ut i rufsete vær?

HVis en tysk turist drer med seg egen båt gjelder selvsagt norske regler for ham i nroske farvann, det jeg mente var at UTLEIER kan utstyre hver båt med (håndholdt) VHF OG kreve at minst en har VHF sertifikat og kan dokumetere kompetanse til å håndtere båt på havet. Men det er selvsagt dødfødt med mindre det blir forskrifter om dette, fordi den gemene hop av utleiere trolig vil vel forsette med å tilby det absolutte minium av sikkerhet i h.h.t lovverket ... som er å ha noen gamle redningsvester og klage på dumme tyskere når de har druknet.

Det finnes mye forskjellig MOB-utstyr som kan bruk for å redde en som har falt i sjøen og som ikke klarer å hjele til selv, men flelles for alle er vel at det kreves en elle annen måte å heise på. I seilbåt er det jo greit, man bruker et fall og vinsjer MOB om bord. I en liten åpen båt vil jeg tro det skulle være mulig å bruke et innreting som ser ut som et trekantet netting-stykke der man bukser MOB inn i nettingen og trekker MOB over kantetn v.h.a en talje.

Dette er noe som øves på fra tid til annen.

Og de som har prøvd seg, vet hvor vrient det er å få en voksen mann som ikke kan hjelpe seg selv ombord i en båt.

MOB-båtene er gjerne utstyrt med en sånn recovery greie. Et nett med langsgående spiler som er festet i båten på den ene langsiden. Dette hives overbord, manøvreres under MOB, og så rulles han ombord.

Lett å si. MOB-båten har valigvis et fribord på 20 cm.

Er MOB nedkjølt, skal han forbli liggende.

Denne ulykken er trolig ikke gjort av kastvind , blir nok for tungt med 4 pers i , men en del båter av skjergårdstypene bør få krav om balast med henblikk på kastevinder , noe de trolig ikke blir testet for hvor mye de tåler, noe som Sjøvarsdirektoratet bør se mere på i steden for å bruke tiden til ------

[/quote

Det må forventes att en slik båt ikke kan kastes rundt slik som det ser ut som den har gjort.

Jeg har aldri hvert noe begesteret for disse båttypene som ikke har fast balast der all vekten kan ha hvert alt for langt bak og med for stor motor så er det helt naturlig at den går rundt om den får kastevind i mot.

Derfor skall alle båter godkjennes får att ikke slike ting skall skje så her er det en båt som ikke er testet for kastevind i front med den motorstyrken som ble brukt.

Det må forventes att en slik båt ikke kan kastes rundt slik som det ser ut som den har gjort.

Jeg har aldri hvert noe begesteret for disse båttypene som ikke har fast balast der all vekten kan ha hvert alt for langt bak og med for stor motor så er det helt naturlig at den går rundt om den får kastevind i mot.

Jeg tviler på at noen vil produsere en skjærgårdsjeep med fast ballast av den enkle grunn at ingen vil kjøpe det. Hvorfor? I praksis så blir vel det nesten som å lage en deplasementsbåt ut av en planende båt og da er jo det meste av vitsen borte? Eller at man må sette på en mye støre motor for å kompensere for den ekstra vekten og da må man vel forsterke akterspeilet ytterligere og all denne ekstra vekten gjør at man må øke båtens oppdrift slik at en kan holde seg flytende hvis, dersom og i fall? Å lage en båt på 15/18 fot som ikke kan gå rundt under uheldige omstendigheter? :rolleyes:

Og uansett så kommer man ikke unna det faktum at mye, det meste, er opp til han som kjører båten og hans ferdigheter, erfaring og kunnskap generelt og om denne båten spesielt. Og ikke fortell meg at dette er et innlegg for obligatorisk båtførerprøve for lite, nesten ingenting, læres om dette der!

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Jeg tviler på at noen vil produsere en skjærgårdsjeep med fast ballast av den enkle grunn at ingen vil kjøpe det. Hvorfor? I praksis så blir vel det nesten som å lage en deplasementsbåt ut av en planende båt og da er jo det meste av vitsen borte? Eller at man må sette på en mye støre motor for å kompensere for den ekstra vekten og da må man vel forsterke akterspeilet ytterligere og all denne ekstra vekten gjør at man må øke båtens oppdrift slik at en kan holde seg flytende hvis, dersom og i fall? Å lage en båt på 15/18 fot som ikke kan gå rundt under uheldige omstendigheter? :rolleyes:

Og uansett så kommer man ikke unna det faktum at mye, det meste, er opp til han som kjører båten og hans ferdigheter, erfaring og kunnskap generelt og om denne båten spesielt. Og ikke fortell meg at dette er et innlegg for obligatorisk båtførerprøve for lite, nesten ingenting, læres om dette der!

:sailing:

Ok , så når slike båter med motor godkjennes så har Sjøfartsdirektoratet forusatt att båtføreren har erfaringer og kunnskap generelt om denne båten.

Det mener jeg er helt feil å tro att de som leier uleiebåter har slike kunnskaper , også de som kjøper får kanskje ikke

denne erfaringen og lærdomen før etter de har druknet .

I disse båtene når det er vind og sjøskvett trekker alle helt bak i båten dvs 4 pers = ca 400kg + motoren + drivstofftanken

Sjergårdsjeppene må ha hel vindskjerm og sitteplassene lengre framme , spasserene balast på ca 400 kg som plaserer seg helt bak for å unnngå sjøskvett og vind er dårlig ballast og det er feil å tro att alle er kompetent til å forstå hvor farlig dette og dissse båtene da blir allerede ved 5- 7 knops fart.

Redigert av fiskebat (see edit history)
Guest Avmønstret#

Sjøen driver vel mest inn over sidene og treffer de som sitter bak? I allefall i de planende, åpne, småbåtene jeg har vært i. Trekker fremover i båten når det blir rufsete jeg. Mer arbeid å holde seg fast, men tørt. Tror de trekker bakover fordi det blir for "humpete" å sitte foran i båten, særlig hvis farten er (for) stor.

Her er tyske fiske-turister i kjent positur:

yb1.jpg

Det er lett å gå på tryne i havet når du står i båten i sjøgang.

(T.o.m. han som ser på, står. hehe..)

Og det er ikke alltid de har like stødige farkoster som den på bildet.

Har ofte sett tyskere 4-5 nautiske mil ute i nordsjøen der 3-4 mann står rett opp ned i en 14 fot båt og fisker med stang.

Hvorfor ikke sitte ned og fiske med harpe ? Da har man lavt tyngdepunkt, og en hånd ledig til å holde seg fast med.

De ber jo om trøbbel.

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Det er lett å gå på tryne i havet når du står i båten i sjøgang.

Og metasenteret i denne båten er hevet med over 1 meter og da må det gå galt med 4 - 500 kg i den høyden.

Begriper ikke tankegangen til disse fiskerne. Forstår de ikke prinsippet med et lavt tyngdepunkt og egen sikkerhet.

Ser de ofte på vei ut og da sitter de men med en gang de stopper opp for å fiske så er det som en uskreven regel at en skal reise seg opp for å fiske.

Redigert av jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...