mollro Startet 30.April.2008 Link til dette innlegget Startet 30.April.2008 Da var det klart for å smøre min tresnekke med en blanding av terpentin og benarolje. Men er litt usikker på hvordan jeg skal gjøre det. Skal jeg smøre våt i våt til den ikke trekker lenger for så og la det tørke og slipe over før jeg smører med ren benar?? Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 30.April.2008 Link til dette innlegget Svart 30.April.2008 (redigert) Hei mollro! Denne blanding av Benarolje og terpentin var for meg ukjent. Men, åkkesom. Benaren er konserverede olje og terpentin er penetrerende og bærer Benaren inn i veden. På bart, nyskrapt tre pleide jeg å sause inn med en blanding av amerikansk terpentin og Owatrol D1 eller kokt linolje og da gjorde jeg det slik: Bland først 1:3 - altså 3 deler terpentin og 1 del Benar - det skal være så tynt som mulig til å begynne med (1. strøket) for å trekke lengst mulig innover. Etterhvert så blander du 1:2 og går over til 1:1 de påfølgende strøk - alt dette vått-i-vått til treet ikke trekker mer. Etter 24 timer så kan du bruke ren Benar. Edit: Fjernet noen tyrkleifre... Redigert 30.April.2008 av Walter_S (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
mollro Svart 30.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.April.2008 Hei Walter_S! Takker Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.