Jump to content

Hvordan justere gear wire på Bravo 2 drev?

Wandalen

Recommended Posts

Jeg har montert Wire synkronisatorer på gass og gear wiren pga 2 styrepossisjoner. Jeg må derfor justere wiren på nytt. Er det noen som hvet hvor langt ut wiren skal stikke av transomen når den står i fri? Eller er det noen bedre måter og justere dette på?

Lurer også litt på hvordan jeg enklest kan lufte servostyringen?

Redigert av Wandalen (see edit history)

Du må ha deg et lite plast verktøy som du setter over der hvor gearwiren festes på motoren. Så justerer du den med det verktøyet montert. Koster 20 kr. Har hele verkstedmanualen til alle bravodrev i pdf fil, men blir nektet å laste den opp pga den er for stor, den er på 22 mb.

Mener du å lufte servoen på motoren? Bare å svinge fra side til side et par ganger så er den luftet. Eller mener du den hydrauliske styringen fra ratt å ned til motor?

Redigert av luken (see edit history)
Du må ha deg et lite plast verktøy som du setter over der hvor gearwiren festes på motoren. Så justerer du den med det verktøyet montert. Koster 20 kr. Har hele verkstedmanualen til alle bravodrev i pdf fil, men blir nektet å laste den opp pga den er for stor, den er på 22 mb.

Får se om jeg finner den et sted på nettet da. Plastik biten er til for og få riktig mål på wiren i drevet, Men det er hvis drevet er montert. Er drevet tatt av så skal det vere mulig og måle på wieren der den stikker ut av transomen. Jeg kan jo altids prøve og måle på noen av de andre båtene med bravo som ligger her i båthavna.

Mener du å lufte servoen på motoren? Bare å svinge fra side til side et par ganger så er den luftet. Eller mener du den hydrauliske styringen fra ratt å ned til motor?

Flott! Det er teleflex som går til en hydraulisk sylinder på transomplaten, servo pumpen sitter på motoren. Så da skal jeg svinge litt frem og tilbake :smiley:

Du kan jo måle på braketten på motoren enten drevet er montert eller ei. Du klarer ikke justere noe i drev-enden av kabelen uansett. Men det finnes et spesialverktøy for bruk bak der og. Men du trenger kun den svarte plast dingsen.

Det finnes en plast dings til og feste på wiren bak/nede , den skal bare sørge for at wiren står i riktig lengde ut av transomen. Justeringen fåregår på braketten som sitter oppe på motoren. Men i mitt tilfelle er braketten på motoren blit omgjort pga 2 styrepossisjoner. De er braketten kansje ikke i riktig possisjon lengere og wiren må derfor justeres. Det er possisjonen på wiren slik den stikker ut bak om den står riktig i fri eller ikke.

Se bildet-

Det jeg mener er at jeg ikke trenger denne plastbiten hvis noen har målet på lengden.

shift_cable_location_tool.gif

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...