SeaRaymond Startet 1.Mai.2008 Link til dette innlegget Startet 1.Mai.2008 Hei! Har en mercruiser bensinmotor uten varmeveksler, og har fått for øre at det er mulig å koble varmeapparat til denne direkte på sjøvannsystemet, så da lurer jeg på om det er noen som kan forklare hvor jeg skal koble til, hva alt utstyr vil kunne koste, og evt. ulemper ved denne oppkoblingen Her er ett bilde, takker for alle svar, forklar gjerne utfra bildet hvordan det gjøres https://baatplassen.no/bildearkiv/15/15048/p3190069.jpg Sitér dette innlegget Link to post
Baatlaus Svart 1.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2008 Hei! Har en mercruiser bensinmotor uten varmeveksler, og har fått for øre at det er mulig å koble varmeapparat til denne direkte på sjøvannsystemet, så da lurer jeg på om det er noen som kan forklare hvor jeg skal koble til, hva alt utstyr vil kunne koste, og evt. ulemper ved denne oppkoblingen Her er ett bilde, takker for alle svar, forklar gjerne utfra bildet hvordan det gjøres https://baatplassen.no/bildearkiv/15/15048/p3190069.jpg Det er vel ingen hinder i å koble dette opp, men siden en sjøvannskjølt motor går på en lavere temp vil vel effekten bli dårligere, i tillegg må du nok regne med utskifting av defrosteren ganske ofte ettersom du vil få samme problem på denne som på motoren i forhold til rust og groe... Husk at godset på en defroster er MYE enklere enn en motorblokk. Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 1.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2008 Motoren har en driftstemperatur på 80 grader ifølge instrumentet, skjønner levetiden for apparatet vil bli forkortet med en slik oppkobling, kanskje det er mulig å få kjøpt defroster med rustfri rørsløyfe? Men hvor skal den kobles på, antar det er på de tykkeste slangene... før eller etter sirkulasjonspumpen... eller før eller etter termostatus, før termostathus??? Sitér dette innlegget Link to post
Sail S Svart 1.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2008 Det er overraskende om en saltvannskjølt motor har 80 graders termostat. De pleier å ligge på 60 tallet på grunn av faren for avleiring. Ville nok montert et sjøvannsfilter før varmeveksleren for å rense det værste, men systemet kommer til å virke. Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 1.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2008 Du finner tegninger av dette på Marine Power sine sider ett eller annet sted. Jeg greide ikke å finne de igjen i farta. Hvis ikke ringer du for eksempel Ravns Garage, så sender de deg tilkoblingssett/jobb beskrivelse. Jeg ville imidlertid først brukt noen lapper på ferskvannskøling, og så defrosteren!! Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 1.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2008 Det er overraskende om en saltvannskjølt motor har 80 graders termostat. De pleier å ligge på 60 tallet på grunn av faren for avleiring. Ville nok montert et sjøvannsfilter før varmeveksleren for å rense det værste, men systemet kommer til å virke. Også min tidligere 7.4 liter hadde driftstemperatur på 75-80 grader ifølge instrumentet, så antar dette er en vanlig temperatur på mercruiser, selv uten varmeveksler. Sjøvannsfilter? Silen som er i ett slik filter "plukker" vel ikke opp stort annet en tilfeldig forbipasserende tang og ett eller annet fremmedlegeme (som søppel) som kan bli innsugd fra å blokkere for kjølingen? avleiringer, tæringer og den slags vil vel finne sted uannsett.?? Takk for tips Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 1.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2008 Jeg ville imidlertid først brukt noen lapper på ferskvannskøling, og så defrosteren!! Tja, ser selvfølgelig det som det beste jeg også, men da jeg var i kontakt med Båt og Motorservice i Bergen, fikk jeg fortalt at ett slikt system ville komme på 15-20.000 i deler....Og han uttrykkte at det var bortkastet på en 9 år gammel motor, med tanke på beskytte den for fremtiden, sistnevnte er jeg dog uenig i, da jeg antar nedbrytningen av motorblokken burde "opphøre" om en renste systemet og begynte å bruke kjølevæske på systemet istedet. Grunnen min til å kjøre på med en defroster direkte slik det er, er å kunne få tørket opp fuktige vinduer/kabin etc på fuktige dager (som vi har mange av ) En defroster fåes for ett par 2000 kroner, så om jeg gjør arbeide selv burde jeg slippe fra med en slik løsning til 3-4000 kr, og ikke borti 20.000 som ville blitt prisen om jeg skulle bygge om hele kjølesystemet med varmeveksler etc.... Men er det ikke noen som har gjort dette, som kan fortelle hvordan det gjøres? Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 1.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2008 (redigert) Tror det er et bedre alternativ å kjøpe en bensindrevet varmer og bruke denne som defroster. Prisen blir vel en mellomting mellom alternativene du nevner over. Red: Eller parafindrevet (en 5 liters kanne varer leeeenge..) Redigert 1.Mai.2008 av Fantino (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.