Jump to content

Fallende ladespenning

SeaRaymond

Recommended Posts

Har litt problemer med ladespenningen på min 5 liter mercruiser forgassermotor, den er en 99 modell med 335 gangtimer.

Har i hovedsak 2 problemer.

1. Noen ganger når en kjører motoren fra ca 1000 omdreininger og opp i fart, synker ladespenningen fra ca 13.7-13.5 til rundt 13 volt.... Hva kan dette skyldes?

2. Når jeg slår på lanternebryteren som forsyner 2 stk 10 watt pærer, synker ladespenningen like så....Hva skyldes dette? jordfeil, overslag???

Hei

Ja det er en god ide å sjekke med et multimeter. (Volt meter) da får du sjekket instrumentet. Har selv hatt 2 stk Wema instument som etter ett års bruk har begynt å oppføre seg slik du beskriver.

At spenningen synker ved å sette på lanterner kan være dårlig kontakt på kabel fra batteri til bryter panel hvor antagelig også Volt meter er tilkoblet. Sjekk også minus kabel.

Hilsen Smaapala

Redigert av Smaapala (see edit history)

Anbefaler deg å måle ladespenningen med et digitalt voltmeter og på litt flere punkter:

1) mellom minus 12 volt og pluss 12 volt på dynamoen, dvs. før noe som helst spenningsfall fra dynamo

2) mellom minus 12 volt og pluss 12 volt på de forskjellige batteriene, dvs. både på start batteri og forbruksbatteri

3) mellom minus 12 volt og pluss 12 volt på et par av forbrukerne

Dermed får du en viss oversikt over spenningsforholdene ombord mens motoren går.

Det kan være at du balangserer på hva drivreimen tåler fordi den kanskje se slakk. Delvis utladet batteri og så litt forbruk. Når motoren går på sakte, så lader jo ikke dynamoen noe serlig og derfor belastes ikke reimen.

Når du gir gass, så økes turtallet på dynamoen og potensialet til å lade er til stede, men så slipper reimen og ladespenningen synker.

Det kan være at du balangserer på hva drivreimen tåler fordi den kanskje se slakk. Delvis utladet batteri og så litt forbruk. Når motoren går på sakte, så lader jo ikke dynamoen noe serlig og derfor belastes ikke reimen.

Når du gir gass, så økes turtallet på dynamoen og potensialet til å lade er til stede, men så slipper reimen og ladespenningen synker.

Denne tror jeg jeg kan avkrefte er problemet, da det bare finnes en reim på motoren som driver alt av pumper + dynamo, denne er stram og fin, og om den skulle slure ville en vel sannsynligvis "hørt" det idet en dro på...

Takker for svar, tror nok første ledd er å måle de faktiske spenningene med ett digitalt voltmeter på de forskjellige plasser som tipset om tidligere her. Har forresten felles strømledere fra batteri til daschbord, der hvor stereo, lanterner, horn , vindusvisker, stereo, etc er oppkoblet mot, og spenningsfallsymtomet tiltrer kun når lanternene slåes på, og ikke ved bruk av større forbrukere som vindusvisker og stereo, så tviler på strømtilførselen her er problemet. Men at ett eller annet skjer når lanternebryteren slåes på...

Dette uavhengig av spenningsfallet som tidvis oppleves når en kjører opp turtallet på motor. For teste spenningen med ett digitalt voltmeter :cheers:

koble ett multimeter som nevnt tidligere her. på batteriet. før start for å måle spenning på batt. og la den stå koblet til når du starter. se hvordan spenning oppfører seg da. øk turtalle litt og litt og sett gjerne på mye forbruk også etterhvert. ihvertfall ett enkelt sted å begynne.

:smiley:

Det kan være at du balangserer på hva drivreimen tåler fordi den kanskje se slakk. ...... Når motoren går på sakte, så lader jo ikke dynamoen noe serlig og derfor belastes ikke reimen.Når du gir gass, så økes turtallet på dynamoen og potensialet til å lade er til stede, men så slipper reimen og ladespenningen synker.

Dette er grunnen til at jeg synes det er greit å montere de svært små og svært pålitelige voltmetrene vi har gått til felles innkjøp av her på Båtplassedn både direkte til dynamoen og til batteriene. Dermed har man kontinuerlig overvåkining av hvor problemene med lading ligger. Under er et bilde av spenningen på de fire batteribankene ombord. Jeg skal i tillegg montere 2 til for måling av spenningen fra dynamoene.

4bvoltmetre.jpg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...