Jump to content

Micro fun tåler ikke egen hekksjø finnes det bedre alternativ ?

oslofjord

Recommended Posts

Hadde det veldig morsomt forleden i en liten jolle jeg tror het micro fun. Den dårlige nyheten var at det fossen inn vann over hekken ved bråstans. Ved oppstart før jeg kom i plan var jeg også redd for å få inn sjø bakfra. Det var ingen fare for å synke for vannet ble stoppet av en skillevegg fra å ta over hele båten, men jeg måtte øse ut vannet (turte ikke ta ut lensepropen bak.

Morsomte båtopplevelse på mange år...følte båten skrenset ved brå svinger.

Trenger selv en ekstra landstedsbåt for ungene som kommer i plan med 9.9/15 hk, men som også tåler at tjukke far i huset entrer båten.

Hvilke ribber eller joller kan jeg leke med uten å få havet inn bakfra ?? Må også kunne takle vanlige bølger fra andre båter. Greit med ratt, men ellers billigst mulig uten for mye stasj.

Jeg har en terhi micro fun og..

jeg kjøpe den i mai i fjor sommer, en av de første gangene skulle jeg og en venn ha det litt gøy så vi satt begge to bak, også måtte vi ta en brå sving og da gikk vi ut av plan, dette endte med at hele båten fylte seg med vann. :nonod:

det er sant at den ikke tåler sin egen hekksjø... og at du må passe på den når du sakker ned.

men det er en båt med høyt fribord og som tåler litt sjø ganske bra og går ganske bra :smiley: ifølge meg..

men problemet er at hvist du får sprekker så er det vanskelig og få fikset dette :cryin:

Noe jeg har greid!!! :cryin::cryin::cryin::cryin::cryin::cryin::cryin:

Jaja ville bare fortelle litte ! :wink:

Mvh -Matros-

--------------

Medlem av gruppen: folk i båt!

At vannet kommer over akterspeilet er da helt vanlig hvis du bremser kjapt ned, men er det ikke motorbrønn så dette renner ut av seg selv?

Er isåfall bare å slakke ned litt mer forsiktig :smiley: !

På båten jeg tilfeldigvis fikk kjørt litt med vare det en dyp motorbrønn hvor vannet antagelig ville rent ut hvis jeg tok ut en lensepropp mens jeg lå i plan, men etter nedbremsing og med tjukke meg i båten ville lenseproppen bare slupper mer vann inn i båten. Eneste mulighet var øsekar.

Redigert av salt (see edit history)
Eneste som egentlig teller i ditt tilfelle er og få en båt som skal ha langstammet motor, båter med kortstammet vil veldig ofte være utsatt for hekksjø ve slakking ned fra plan.....

Bra tips ! Den gamle Askeladden jeg selv har vokste opp med har motor med lang stamme....det er nok litt av forklaringen på at jeg synes havet kom litt for nært i Micro fun båten med kort stamme.

heisann, skjønenr problemet, men på den microfunen jeg har er det lens i brønnen bak så det har aldri hvert noe større problem en at den blir full. jeg syns du også burde se på den positive delen av en microfun

den er lett, den har høyt fribor og god plass. dette veier opp for det og vel så det

_superfleX_

Synes dette er en grei test, de har vel med de vanligste jollene på markedet :smiley:

Kunne allikevel vært skrevet litt mer men...

http://www1.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=105129

Hvis du ikke liker at hekksjøen slår over akterspeilet, så er det vel bare å høre på de andre her.. Er imidlertidig ikke farlig på noen som helst måte!

Redigert av Golito (see edit history)
Synes dette er en grei test, de har vel med de vanligste jollene på markedet :smiley:

Kunne allikevel vært skrevet litt mer men...

http://www1.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=105129

Hvis du ikke liker at hekksjøen slår over akterspeilet, så er det vel bare å høre på de andre her.. Er imidlertidig ikke farlig på noen som helst måte!

VG ga i testen Micro fun terningkast 3 og beskrivelsen "litt høy planingsterskel".

Netopp planingsterskelen var vel årsaken til jeg følte hekken lå fareretruende lavt og baugen tok all sikt før jeg kom i plan.

skulle også hatt meg en båt med brems!

Jeg hadde en Micro Fun for mange mange år siden (er vel 12-14 år siden nå). Denne båten er utrolig butt i baugen, og får du den ned i "vannskorpa" så blir dette en "brems" som biler bare kunne sikle etter.

Mener å huske at den slett ikke hadde særlig fribord heller som det skrives over. Lastet man denne opp med "lovlig" antall personer/vekt, så var det ikke mange cm. som skilte. Synes den var tung å få i plan, men at den hadde god stabilitet sideveis. Når dette er sagtså hadde min båt en motorbrønn som "lenset" seg selv uten noen propp (om jeg ikke husker helt feil).

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...