Jump to content

Morsekoding

Jawik

Recommended Posts

.--- / .- / .-- / .. / -.- / / ...- / . / -. / - / . / .-. // .--. /.--.-// ... / ...- / .- / .-. /

.--.- //

// -. / --- /- // .. / -. // ..- / ... / .- //

Jawik venter på svar.

Rettet aa - å (.- .- = .--.-).

Wa.

:seeya:

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

..-. / .-.. / .. / -. /-.- // -.. / ..- // . / .-. // :wflag:

Takk o takk. Det er faktisk værre å oversette fra streker og prikker her på skjermen, enn fra lyd. Så lenge man tenker i streker og prikker vil man ikke få noe hastighet på det.

[Moralens glade vokter!]

Alfabetet:

.- / -... / -.-. / -.. / . / ..-. / --. / .... / .. / .--- / -.- / .-.. / -- / -. / --- / .--. / --.- / .-. /... / - / ..- / ...- / .-- / -..- / -.-- / --.. /

æøå

æ = .-.- ø = ---. å = .--.-

Veldig skjelden man bruker disse siste tegnene, så de går helt i glemmeboka.

[Moralens glade vokter!]

Det har jeg ikke begynt med ennå :sweat: Holder på å friske opp noe av det en lærte i speidern for 100 år siden.

27 ???

1 = .----

2 = ..---

3 = ...--

4 = ....-

5 = .....

6 = -....

7 = --...

8 = ---..

9 = ----.

0 = -----

.-.-.- = punktum

..--.. = ?

--..-- = komma

[Moralens glade vokter!]

Jeg har ikke så mye erfaring med lys-morse, så det kan jeg ikke svare på.

--... ...--

Noen som vet mer om hastighetsbegrepene i forbindelse med morse?

jeg husker nesten ingenting av morse, i sjøforvaret klarte jeg noe slikt som hastighet 9 kanskje 10 med lys. Med lyd skulle det gå an å klare høyere hastigheter, men vi brukte bare lys.

73 Har nok langt å gå ennå :smiley:

.-.. / -.-- / -.- / -.- / . // - / .. / .-.. // -.. / . / - // . / .-. // --. / .- / -. / ... / -.- / . // .- / .-. / - / .. / --. // -. / .--.- / .-. // -.. / ..- // ..-. / .--.- / .-. // ... / ...- / .. / -. / --. // .--. / .--.- // -.. / . / -/

-- / . / -. // . / --. // ...- / .. / .-.. // .- / -. / -... / . / ..-. / .- / .-.. / . // .-.. / -.-- / -../

.-. --- ... ... .. -.-. ..- ...

:cheers:

Redigert av Rossicus (see edit history)
Noen som vet mer om hastighetsbegrepene i forbindelse med morse?

jeg husker nesten ingenting av morse, i sjøforvaret klarte jeg noe slikt som hastighet 9 kanskje 10 med lys. Med lyd skulle det gå an å klare høyere hastigheter, men vi brukte bare lys.

Hastigheitsbegrepet ("speed" eller "WPM-word per minute") går på kor mange ganger du rekker å sende eit fembokstavs ord med nødvendige opphalde mellom bokstaver og ord. Standardordet som skal sendes er ordet PARIS. Klarer du dette 10 ganger så sender du med 10 WPM det vil sei 50 tegn er minutt. Kravet til amatørlisens ein gong i tida var 12 WPM for A-lisens og 8 WPM for B-lisens. (Men det var sjølvsagt ikkje bare "paris" som skulle sendast og mottas da, det er bare ein definisjon)

For proffe telegrafistar var kravene vesentleg høgre. Meiner å ha høyrt 125 tegn pr minutt minimum, men dette er det sikkert nokre tidlegare telegrafister her på forumet som kan svare på. :wink:

Helsing Rossicus

Redigert av Rossicus (see edit history)
.-.. / -.-- / -.- / -.- / . // - / .. / .-.. // -.. / . / - // . / .-. // --. / .- / -. / ... / -.- / . // .- / .-. / - / .. / --. // -. / .--.- / .-. // -.. / ..- // ..-. / .--.- / .-. // ... / ...- / .. / -. / --. // .--. / .--.- // -.. / . / -/

-- / . / -. // . / --. // ...- / .. / .-.. // .- / -. / -... / . / ..-. / .- / .-.. / . // .-.. / -.-- / -../

.-. --- ... ... .. -.-. ..- ...

:cheers:

Lykke til

Det er ganske artig når du får sving på det. Men eg vil anbefale lyd.

Fytti grisen så flink jeg er blitt :flag::flag:

Redigert av jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

15 WPM for klartspråk og 20 for kode (grupper av 5 tall/bokstaver). Eller var det omvendt? GeirT, Gnisten, husker dere?

For klasse 1 sertifikatet var det 20 og 25.

Mvh,

Kjell

Til 1. klasse Telegrafist måtte man vel kunne ta imot og sende 120 tegn pr minutt.

Til 2. klasse var det 100 tegn per minutt som var kravet.

Det er helt utrolig hvor godt spikra `The noble art` sitter i kroppen, man glemmer det aldrig. Etter en stund blir hastigheten noe redusert om man ikke bruker CW (morse).

Det er ikke det å sende som er vanskelig, men å ta imot. For å få opp hastigheten på mottak er det kun en ting som må til. Øving, øving, øving, og øving.

Redigert av Bavarius (see edit history)

[Moralens glade vokter!]

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...