Jump to content

Morsekoding

Jawik

Recommended Posts

Til 1. klasse Telegrafist måtte man vel kunne ta imot og sende 120 tegn pr minutt.

Til 2. klasse var det 100 tegn per minutt som var kravet.

Det er helt utrolig hvor godt spikra `The noble art` sitter i kroppen, man glemmer det aldrig. Etter en stund blir hastigheten noe redusert om man ikke bruker CW (morse).

Det er ikke det å sende som er vanskelig, men å ta imot. For å få opp hastigheten på mottak er det kun en ting som må til. Øving, øving, øving, og øving.

Prøv denne

http://home.no.net/fenja256/ultramorse/

For trening i "The Noble Art Of Communication"

Fa

Morse utan lyd og rytme er nok "gresk" for ein gammal telegrafist, eg brukte i alle fall alvorlig lang tid på å lese igjennom denne tråden :crazy: .

Men det er litt artig at denne steinalder-teknologien held stand og fornyar seg, og kanskje ein gong kjem slik gammal kunnskap til nytte igjen... (er forøvrig enig i at @ burde være "at")

mvh

Helge

Hjemmeside på WEB og på facebook.

Arbeidssted er Florø Radio.

Morsekoden er vel ikke noe spesielt i så måte. Så vidt meg bekjent har vatikanet tilføyd både "rakettmotor", "epostadresse" m m til det latinske språket. Det blir ikke mer levedyktig av denne grunnen.

Legger til: vel, jeg må innrømme at jeg ikke har peiling HVILKEN ord de har lagt til, jeg vet bare (=har lest for lenge siden) at de har lagt til nye ord. De utgir vel fortsatt en dagsavis på latinsk, gjør de ikke det?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...