Muffe Startet 2.Mai.2008 Del på Facebook Startet 2.Mai.2008 Hei Jeg har et "vanlig" manuelt toalett med håndpumpe og septik tank i båten. Etter bruk renner det alltid tilbake noe væske inn i do skålen iløpet av 1-2 minutter. Mitt enkle spørsmål er derfor om dette er slik det skal være? Om en ikke pumper veldig mye får en jo ting tilbake som stinker ut hele båten. Jeg har en "ny" båt (2006) og toalettet er allerede skiftet en gang pga dette. Diskusjonen er nå i gang igjen men virker ikke som om selger er like villig til å se på saken denne gangen. Trenger derfor litt erfaringer fra andre med tilsvarende toalett Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 2.Mai.2008 Del på Facebook Svart 2.Mai.2008 Et naturlig spørsmål er vel hva slags båt har du og hva slags toalett? Du må jo pumpe såpass at alt kommer ned i tanken...da får du vel ikke noe opp igjen? Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 2.Mai.2008 Del på Facebook Svart 2.Mai.2008 De sitter en enveisventil der som slange kommer inn i toilet. De setter seg altid ett eller annet i den og der faar du tingene som du skulle kvitte deg med til bake. Septikrens eller edik er naaget du kan bruke regelmessig og sett inn i mellem litt matolje til smoring av systemet. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Herman Svart 2.Mai.2008 Del på Facebook Svart 2.Mai.2008 En enveisventil, av den typen som sitter i utløpet fra pumpetoaletter vil aldri holde 100% tett. Du kan få det til en uke eller to med bruk av eddik og alskens lureri, men så er den lekk på nytt. Ikke mye, men nok til at det siver litt igjennom. Jeg regner med at innløpsstussen på tanken sitter på toppen av tanken. Løsningen er da egentlig bare å sørge for at slangen er tom for septik/fyllt med sjøvann etter hvert dobesøk. Hvordan? Pump mange ganger! Og enda noen flere! Etter at bollen er tom teller du antall pump. Du må minst pumpe Slangelengde / (slaglengde på pumpa) + noen ganger ekstra. I tillegg er det gjerne tykkere slange enn pumpehus, så regnestykket blir litt mer komplisert, men prinsippet er det samme uansett. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Smurph Svart 2.Mai.2008 Del på Facebook Svart 2.Mai.2008 På min Maxi 84 er tanken over skålen, helt oppe i skapet over vasken, så jeg sliter med det samme problemet. Vurderer å enten sette på en stengeventil, eller bytte til dette nye toalettet fra Jabsco som har stengeventil i pumpemekanismen. Betjenes enkelt og greit ved å vri om på pumpehåndtaket. Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
ab Svart 2.Mai.2008 Del på Facebook Svart 2.Mai.2008 Jeg har hatt samme problemet noen ganger, og løst det med å rense ventilene som skal hindre tilbakeslag. På min Jabsco er det to stykker - en 'joker valve' som sitter akkurat innenfor stussen som avløpsslangen er festet i, og gummiflapp med lodd på som ligger rett nedenfor. Den første løsnes med to skruer lett tilgjengelig forfra, den andre med fire skruer som står loddrett, også ganske lett tilgjengelige. Avleiringer på disse ventilene gjør dem mindre myke og tette. Om ikke problemet løses ved å pleie og smøre dem litt, må du eventuelt skifte dem. Å skulle skifte hele doen er helt unødvendig. Pumping av litt matolje gjennom doen fra tid til annen bidrar også til å vedlikeholde ventilene. Sitér dette innlegget Link to post
Miss Amalie Svart 2.Mai.2008 Del på Facebook Svart 2.Mai.2008 Jeg har hatt samme problemet noen ganger, og løst det med å rense ventilene som skal hindre tilbakeslag. På min Jabsco er det to stykker - en 'joker valve' som sitter akkurat innenfor stussen som avløpsslangen er festet i, og gummiflapp med lodd på som ligger rett nedenfor. Den første løsnes med to skruer lett tilgjengelig forfra, den andre med fire skruer som står loddrett, også ganske lett tilgjengelige. Avleiringer på disse ventilene gjør dem mindre myke og tette. Om ikke problemet løses ved å pleie og smøre dem litt, må du eventuelt skifte dem. Å skulle skifte hele doen er helt unødvendig. Pumping av litt matolje gjennom doen fra tid til annen bidrar også til å vedlikeholde ventilene. Jokerventilene er problemet! Men det hjelper ikke å rense disse heller dersom ikke røret de sitter i blir renset. Med et ørlite belegg i røret vil minsket diameter presse "joker-ørene" sammen, med resultat at stjerna i mitten åpner seg. Dette er jo fryktelig fort gjort. Det sitter i to skruer mellom pumpe og ut-bend. Denne renser jeg en til to ganger i sesongen, og det er helt slutt på tlbake-sig etter at vi oppdaget det. Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post
atletico1 Svart 2.Mai.2008 Del på Facebook Svart 2.Mai.2008 (redigert) Skiftet Joker ventil i min manuelle Jabsco etter 10 år da den ikke lenger holdt tett for tilbakeslag-bollen fylles sakte halveis opp av vann/eller grums hvis man ikke pumpet septik slangen rein. I fjor kjøpte jeg likegått et helt nytt manuelt Jabsco toalett (small bowl) da dette kostet rundt 1550 kr og bare prisen på reservedelsprisen på pumpesatsen kostet nærmere 1 båtlapp. Ser nå at Seatronic selger Jabscos nye "Twist 'n' Lock " manuelle toa til bare 1490. Det nye toalettet hadde tilbakeslag og da det ikke bedret seg etter noen uker byttet jeg da ut den nye jokerventilen med den ett år gamle jokerventilen fra gamle dassen - og tilbakeslaget stoppet. Det jeg fant ut var at reservedels jokerventilen og den som fulgte med toalettet ikke var helt identiske. Den nye hadde faktisk litt sprekker selv om jeg klemte den sammen med fingrene. Jeg skulle selvsagt ha gått tilbake til butikken og fått en ny jokerventil da jeg jo benyttet min ett år gamle, men jokerventilen ligger fortsatt i bilen. Jokerventilen har akkurat samme funksjon og utseende som tilbakeslagsventilene vi har i våre blodåre vener. Redigert 2.Mai.2008 av atletico1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
loffern Svart 3.Mai.2008 Del på Facebook Svart 3.Mai.2008 Har akkurat hatt samme problem som du beskriver og jeg kjøpte et rep-sett. Det er en "drittjobb" men da kan du jo antagelig se frem til en problemfri do-sommer. Tipset med matolje skal jeg prøve ut. Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 23.Juni.2010 Del på Facebook Svart 23.Juni.2010 Får også tilbakeslag fra septik i mitt Jabsco toalett. Begynte litt forrige sesong, men nå er det nærmest hovedregelen. Jeg har sjekket litt priser og ser at et rep set koster 6-700 kroner, mens et helt nytt pumpehus av den nye typen "Twist and lock" koster kr 1000. Hvordan er det mulig . Er det noe jeg ikke skjønner her? Et nytt repset vil forhåpentligvis hindre tilbakeslag. Inntil det er uslitt og må byttes. Men "twist and lock" er helt safe fordi man stenger av systemet(?) Har jeg forstått dette rett? I så fall - hvorfor kjøpe et repsett? Føler på meg at det er en hake her en eller annen plass. Noen som kan hjelpe meg? Sitér dette innlegget Link to post
Miss Amalie Svart 23.Juni.2010 Del på Facebook Svart 23.Juni.2010 (redigert) Repsettet bare fikser pumpa hvis det ikke følger med jokerventil. Da slår det tilbake like mye som før. Du må rense den trekanta joker'n som sitter i slangestussen ved utløpet.joker Redigert 23.Juni.2010 av Amalie 36 (see edit history) Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post
"Mathilde" Svart 23.Juni.2010 Del på Facebook Svart 23.Juni.2010 Ok. Da kan jeg altså uansett glemme å kjøpe repsett. Men hva med det nye pumpehuset - "Twist and lock". Stenger dette for tilbakeslag 100%? Betyr dette at jeg kan eliminere hele problemstillingen ved montering av en slik pumpe? Noen som vet? Erfaringer? Sitér dette innlegget Link to post
Nils Svart 23.Juni.2010 Del på Facebook Svart 23.Juni.2010 Eg har over ein meter slange over dassen før denne har eit bend ned i tanken, og har aldri opplevd tilbakeslag, verken før eller etter eg bytta pumpe. Dassen er ein RM-69. Kan det vera ulik utforming på ventilen? Er det andre med same type dass og som har liknande erfaring som meg? Slik ser ventilen ut (pos P) Sitér dette innlegget Link to post
Smurph Svart 23.Juni.2010 Del på Facebook Svart 23.Juni.2010 Installerte "Twist--n-lock" i fjor og er veldig fornøyd. Systemet er egentlig ganske enkelt - stempelet fungerer som en stengeventil ved at det låses i nedre posisjon. Fungerer utmerket Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
"Mathilde" Svart 23.Juni.2010 Del på Facebook Svart 23.Juni.2010 Greit. Da blir det ny pumpe i morgen den dag. Var den vanskelig å montere Smurf1? Noe jeg bør vite om? Sitér dette innlegget Link to post
Smurph Svart 23.Juni.2010 Del på Facebook Svart 23.Juni.2010 Ganske rett frem, bortsett fra at jeg måtte bore nye hull i dørken siden "fotavtrykket" var forskjellig fra den gamle dassen. Dessuten, en litt irriterende detalj: Svanehalsen fra utløpet er bare festet med to skruer. Slik utløpsslangen opprinnelig lå, med spenn, så ble det for stort vertikalt press her slik at det lakk ut litt dr%&tt. La om litt på slangen slik at det ikke er noe press på bendet, og siden har det holdt tett. Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
Smurph Svart 23.Juni.2010 Del på Facebook Svart 23.Juni.2010 Edit knappen funket ikke: Leser igjen og ser at du bare skal bytte ventilhuset? Det har jeg ikke erfaring med. Jeg byttet ut hele stasen. Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
"Mathilde" Svart 24.Juni.2010 Del på Facebook Svart 24.Juni.2010 Da var jobben gjort. Ny pumpe montert - som nå kan stenges helt. Deilig å slippe dette griseriet som kommer opp i toalettskålen noen minutter etter et besøk Absolutt verdt en høvding og jobben var gjort på 5 minutter Sitér dette innlegget Link to post
Snekker'n Svart 25.Juni.2010 Del på Facebook Svart 25.Juni.2010 Noen som har bilder eller link vedr. "Twist--n-lock" til Jabsco? Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
2xDiesel Svart 25.Juni.2010 Del på Facebook Svart 25.Juni.2010 Nyttig lærdom! Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 25.Juni.2010 Del på Facebook Svart 25.Juni.2010 Noen som har bilder eller link vedr. "Twist--n-lock" til Jabsco? http://seatronic.no/toaletter-ombyggningsett-c-104_150/twist-n-lock-pumpe-til-p-536 Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 26.Juni.2010 Del på Facebook Svart 26.Juni.2010 Over tid danner det seg urinstein (kalk) i systemet som gjør at ingen tilbakeslagsventiler blir å stole på. Det er derfor lurt å sørge for en svanehals på avløpsslangen som er høyere en uttløpet sepikk eller overbord og som også er høyere en vannlinja. Dette gjelder også for inntakslangen og her bør det stå en snøfteventil på toppen av svanehalsen. Sitér dette innlegget Link to post
Snekker'n Svart 26.Juni.2010 Del på Facebook Svart 26.Juni.2010 http://seatronic.no/toaletter-ombyggningsett-c-104_150/twist-n-lock-pumpe-til-p-536 Takker! Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
blueline Svart 16.August.2020 Del på Facebook Svart 16.August.2020 Har de siste årene byttet joker ventil før hver sesong på mitt Jabsco twist and lock da de slipper tilbake grums(fyller skåla). Har septiktank som er høyere enn toalettet. Har sett når jeg har byttet at den gamle ventilen gliper litt. I år har vi brukt båten mer enn de tidliger og den slipper nå tilbake septik selv om jeg byttet i mai. Har hatt jabsco toalett i tre båter siden 2006 og det er først de siste årene at jeg har hatt problemet og byttet hver sesong. Har de siste årene brukt eddik for å hindre urinstein og lurer nå på om eddik påvirker gummien i jokerventilen eller om de rett og slett er blitt dårligere kvalitet? Har forøvrig ikke noen problemer med toalettsystemet og vi spyler ned papir også. Forøvrig så har jokerventilen vært helt ren når jeg har byttet den. Det har heller ikke vært urinstein etter at jeg begynte å bruke eddig. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 16.August.2020 Del på Facebook Svart 16.August.2020 Kan kanskje en tett eller redusert lufting i tanken, gjøre arbeidsforholdene for jokeren vanskeligere? Har hatt RM69 toalett i 14år, og aldri hatt problem med joker. Hadde ikke tanken høyere riktignok, snau meter slange, og pumpet alltid gjennom ferskvann etter tur. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.