blueline Svart 16.August.2020 Link til dette innlegget Svart 16.August.2020 Luftingen er fin. Tanken tømmer seg hurtig. Rm69 hadde annen type ventil tidligere. Har sett når jeg bytter joker ventil at den gamle gliper mens den nye er tett. Sitér dette innlegget Link to post
lurvetass Svart 17.August.2020 Link til dette innlegget Svart 17.August.2020 Hadde samme erfaring med jokerventilen etter eddik. Den begynte å slippe tilbake. Og gummien var bløtere og slapp da jeg skiftet den. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
blueline Svart 17.August.2020 Link til dette innlegget Svart 17.August.2020 Da får jeg prøve uten eddik gjennom neste sesong og heller kjøre på litt eddikk før oppsett om høsten iom. at det lett bygger seg opp med urinstein som gir andre utfordringer. Sitér dette innlegget Link to post
Nils Svart 17.August.2020 Link til dette innlegget Svart 17.August.2020 Mi erfaring er at med RM69 held jokerventilen tett, noko eg skreiv i denne tråden for 10 år sidan. "Nybåten" har Jabsco, og her får eg tilbakeslag. Det ser ut som at intervall for utskifting er om lag tre år, så eg kjem til å ha reserve jokerventil liggande i båten. Bruker aldri eddik, men skyller ned med ca 5-10 liter ferskvatn etter kvar tur. Sitér dette innlegget Link to post
Danskeren07 Svart 17.August.2020 Link til dette innlegget Svart 17.August.2020 Køp et elektrisk toilet. Dem fra Biltema er ret gode og reservedelene til et gammelt svarer til halvdelen af prisen. https://www.biltema.no/batutstyr/vvs/toaletter/marinetoaletter/toalett-med-elpumpe-2000036307 Sitér dette innlegget Link to post
Dreamer Svart 18.August.2020 Link til dette innlegget Svart 18.August.2020 Miss Amalie skrev On 02.05.2008 at 19.02: Jokerventilene er problemet! Det er også min erfaring. En gang jeg skiftet til ny jokerventil, lekket denne slik at jeg måtte montere inn den gamle igjen for å få det til å fungere sånn noenlunde. Noen av de rep.settene som selges, holder rett og slett ikke mål! Sitér dette innlegget Link to post
BravoFox Svart 27.April.2021 Link til dette innlegget Svart 27.April.2021 Har samma problemet med mitt Jabsco twist and lock. Kommer ikke vann inn ved bryter til venstre, og får tilbakesig i skåla selv om bryteren står til høyre og twistern er låst. Et dumt spm: er det kurant å kjøpe repsett og utføre pakingsbytte når båten står på vannet? Ingen fare for at det kommer sjøvann inn fra enten gjennomførings under for tømming i sjø eller sjøvannsinntaket på siden som tydelig ikke fungerer? Sitér dette innlegget Link to post
lurvetass Svart 28.April.2021 Link til dette innlegget Svart 28.April.2021 Du har vel stenge kraner? Jeg har skiftet på vannet. Stenger kran for vanninntak. Utløpet går til septiktank så det er ikke noe problem på min. Søker du på youtube er det flere videoer om service på disse. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
BravoFox Svart 28.April.2021 Link til dette innlegget Svart 28.April.2021 Ja har ventil i bunn / seacock for valg av utløp til sjø eller holde i septik, og ventil på sjøvannsinntak i siden på skroget. Ser Jabsco har flere gode informative videoer, men i rene «lab» omgivelser. Er vel på tide med et bytte qv jokerventil og pumpepakningene, er en 2013 mod. Da prøver jeg på vannet med lukkede ventiler :) Sitér dette innlegget Link to post
seilbaaten Svart 28.April.2021 Link til dette innlegget Svart 28.April.2021 Null problem å bytte når du ligger på vannet. Det som renner tilbake i skåla er det som er i slangen mellom toalett og tank. Jeg antar at du som meg har en tank som ligger høyere enn skåla. Før du bytter så pumper du masse rent vann gjennom systemet. Når du demonterer vil nemlig det som er i slangen renne ut, og da er det greit at det er rent vann, evt klorvann som jeg pleier å benytte - da lukter det svømmehall..... Twist'n lock skal i utgangspunktet forhindre tilbakeslag. Jokerventilen vil aldri i verden klare dette alene, i hvertfall ikke over tid. Derfor er det en klaff-ventil de kaller "base valve gasket" under pumpa på Twis'n lock. Denne ventilen blir med tiden litt "slapp i hangsla" og da tetter den ikke lengre. Jeg har beskrevet dette i mitt blogginnlegg om tilbakeslag fra Jabsco Twist'n Lock. Denne klaffventilen følger med i rep-settene, men kan også kjøpes løst noen steder. F. eks hos West system: West System | Base Valve Gasket (29090/120) Sitér dette innlegget www.seilbaaten.com www.facebook.com/seilbaaten Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.