Jump to content

Toalett spørsmål: tilbakeslag i skålen

Muffe

Recommended Posts

Mi erfaring er at med RM69 held jokerventilen tett, noko eg skreiv i denne tråden for 10 år sidan.  "Nybåten" har Jabsco, og her får eg tilbakeslag.  Det ser ut som at intervall for utskifting er om lag tre år, så eg kjem til å ha reserve jokerventil liggande i båten.  Bruker aldri eddik, men skyller ned med ca 5-10 liter ferskvatn etter kvar tur.

• 8 måneder senere...

Har samma problemet med mitt Jabsco twist and lock. Kommer ikke vann inn ved bryter til venstre, og får tilbakesig i skåla selv om bryteren står til høyre og twistern er låst. Et dumt spm: er det kurant å kjøpe repsett og utføre pakingsbytte når båten står på vannet? Ingen fare for at det kommer sjøvann inn fra enten gjennomførings under for tømming i sjø eller sjøvannsinntaket på siden som tydelig ikke fungerer?

Ja har ventil i bunn / seacock for valg av utløp til sjø eller holde i septik, og ventil på sjøvannsinntak i siden på skroget. Ser Jabsco har flere gode informative videoer, men i rene «lab» omgivelser. Er vel på tide med et bytte qv jokerventil og pumpepakningene, er en 2013 mod. Da prøver jeg på vannet med lukkede ventiler :)

Null problem å bytte når du ligger på vannet.  Det som renner tilbake i skåla er det som er i slangen mellom toalett og tank.  Jeg antar at du som meg har en tank som ligger høyere enn skåla.  Før du bytter så pumper du masse rent vann gjennom systemet.  Når du demonterer vil nemlig det som er i slangen renne ut, og da er det greit at det er rent vann, evt klorvann som jeg pleier å benytte - da lukter det svømmehall.....

Twist'n lock skal i utgangspunktet forhindre tilbakeslag.  Jokerventilen vil aldri i verden klare dette alene, i hvertfall ikke over tid.  Derfor er det en klaff-ventil de kaller "base valve gasket" under pumpa på Twis'n lock.  Denne ventilen blir med tiden litt "slapp i hangsla" og da tetter den ikke lengre.  Jeg har beskrevet dette i mitt blogginnlegg om tilbakeslag fra Jabsco Twist'n Lock.  Denne klaffventilen følger med i rep-settene, men kan også kjøpes løst noen steder.  F. eks hos West system: West System | Base Valve Gasket (29090/120)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...